AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.140

Färger i 4:3 navi/TV E39/E38 - klippta RGB-kablar

Visa användare
72
mdv
523i Touring -07
Jag har ett litet problem. Mina RGB-kablar var klippta och då de alla ser likadana ut har jag haft en del "trial and error" att göra. Teoretiskt är det inte så svårt, det finns sex (3!) kombinationer att prova. Dock är det mer problematiskt i verkligheten då kablarna är klippta på ett ställe som sitter lite dumt till och kablarna är lite svårjobbade så de släpper lätt från varandra när man fäster dem provisoriskt.

Jag har dock nu provat mig fram till en kombination som jag tror är ok. Färgerna verkar vara hyfsat ok i menyerna och endast med denna kombination får jag bild på TVn, förvisso myrornas krig då analoga nätet är nere, men med de andra kombinationerna blir det bara svart.

Allt frid och fröjd förutom att navigationen ser lite konstig ut. Bakgrundsfärgen på kartan är åt det turkosa hållet och pilarna som visar bilens position, norr, vart jag skall svänga etc är knallröda. Det går ju att förstå var jag är och vart jag skall, men skall det inte ut som det gör på manualen - Länk - till navigationen?

Om jag skall ändra om kablarna igen, är det alltså naturligt att det inte blir myrornas krig på TVn, utan bara svart? Jag skall ned till skåne i helgen och då jag har hört att DR fortfarande sänder analogt skall jag testa TVn när jag är där. Jag tänkte tänkt att uppgradera videomodulen senare till en DVB, det är därför jag ens bryr mig om TVn.

Jag tar tacksamt emot tips och synpunkter. Jag har tänkt att lägga upp en bild på hur min navigation för tillfället ser ut, men jag har dessutom lite ränder i bilden som jag tänkte fixa först.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Danmark släckte det analoga nätet i lördags natt - så tyvärr!!
Visa användare
72
mdv
523i Touring -07
Är det inte typiskt!? Jag missar med en vecka...
Har haft fel färger på min 16:9 skärm efter att BMW monterat en ny skärm efter inbrott. Det visade sig att röd och blå signal var felkopplade. Efter lite hjälp på ett X5 forum kunde jag själv byta om på de 4 pins i plugget och nu e färgerna rätt.
Jag menar 4:3 och 16:9 skärmen använder samma 2 connectors, så kolla pin assignments nedan:

Pin assignments at plug connector X18801
Pin Type Description / Signal type Connection / Measuring notes
1 E Night light signal Connector, night lights
2 M Ground Ground point
3 A Positive activation, left tape Radio
4 A Negative activation, left tape Radio
5 Not used
6 E/A I/K-bus signal link Connector, I/K-bus
7 E Terminal 30 Fuse F72
8 Not used
9 A Negative activation, right tape Radio
10 A Positive activation, right tape Radio
11 Not used
12 E/A LCD data link On-board monitor

Pin assignments at plug connector X18802
Pin Type Description / Signal type Connection / Measuring notes
1 A Navigation video signal, red Video module
2 M Navigation video signal, red Ground Video module
3 A Navigation video signal, green Video module
4 M Navigation video signal, green Ground Video module
5 A Navigation video signal, blue Video module
6 M Navigation video signal, blue Ground Video module
7 A Negative signal, video module Video module
8 E Terminal 30 Fuse F72
9 Not used
10 Not used
11 Not used
12 E/A LCD data link On-board monitor
Visa användare
72
mdv
523i Touring -07
Ah, ok. Tackar! Det där var riktigt bra information. Jag antar att det är kontakterna i skärmen (och inte i videomodulen).

Förresten är jag helt säker på att 16:9 och 4:3 använder samma kontakter. Om man bara har rätt radiomodul och videomodul så har jag förstått att det inte skall vara några problem att byta skärm rakt av.
Jo det är de två kontakter på skärmen. Du kan se på de tomma pin positioner vilken plug det är och det är inga större konster att byta om på de tre videosignaler. Tror inte det betyder så mycket var respektiv skärmad signal (ground) sitter.
På min skärm var det röd och blå signal som var kopplade fel och gav bl.a. en röd navpil samt orange hav och sjöar. I övrigt helt normalt iflg Autopartner i Kristianstad. De menade att färgerna orsakades av den sista mjukvarouppdateringen!
Det e tur man kan få hjälp annanstans...........

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.