AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.259

Shär gick det när jag köpte min 320d e92 2008

Hej!

I torsdags så köpte jag mig en 320d e92 som hade rullat 8800 mil och av årsmodell 2008. Jag såg verkligen fram emot den dagen eftersom jag i flera månader hade länge letat efter rätt objekt.

Själva köpet gick bra och säljaren som är en entusiast (medlem i BMWCS) skötte det otroligt smidigt. Bilen blev servad (Insp II) dagen innan och tvättad. Kanon! Både jag och han var nöjda över affären.

Där satt jag sedan och njöt av bilen åkandes hem när jag efter ca 8 mil ser den gula motorlampan tändas. Jag trodde inte att det var sant och kontaktade säljaren som för tillfället befann sig på BMW solnas visning av X1 m.m. för BMW CS-medlemmarna. Han blev lika förbryllad som jag. Jag vek av motorvägen och stannade på en ficka (eller busskur) och stängde av bilen. Startade upp den igen ihop om att den skulle slockna men det gjorde den inte.

Nu började varvräknaren att svaja och strax efter så dog bilen. SKIT också! Hur stor är sannolikheten?

Jag fick tag i säljaren som hade fått tag i en verkstadsmekaniker på träffen och han sade att servicen som gjorts dagen/samma troligtvis inte skulle kunnat medverka till problemet. Dock sade han att det skulle kunna finnas en chans att det skulle kunna tänkas komma in tjuvluft någonstans ifrån om något inte var åtdraget.

Jag ringde BMW Mobile Jour och en bärgare skickades.
Vi bärgade bilen och lämnade den på ProAuto i Nyköping. När jag skulle köra av den hade dock lampan slocknat och blien verkade fungera som den skulle.

Dagen efter så kontaktade jag ProAuto om vad som kunde varit fel och avläsningen pekade på att högtryckspumpen gav för lågt tryck.

På måndag skall bilen inspekteras vidare och tidigast på onsdag är den lagad.
På ProAuto sade dem att de hade stött på liknande fall tidigare.

Snacka dock om antiklimax. Blev helt knäckt.
Snacka om antiklimax. Ägaren har tidigare inte haft några som helst problem innan. Tur i oturen är väl att jag har garanti till 12 dec.

Usch och fy
Edit: Obs. Det vart ett "Snacka om antiklimax" för mycket.

Jag vill ha min e92 320d nu... laga den ProAuto!
Tillägg: Jag vet inte hur man kan varna andra BMW-ägare, men på något sett borde man göra en kontroll av högtryckspumpen (som det verkar vara lite bekymmer med) om man har ett fordon tillverkat runt 2007-11. Vet ej om det är motorspecifikt.

Tillägg #2: Innan garantin har gått ut förstås.

Tur att du har garanti, dock så hoppas vi att garantin täcker det.

"BMW när du älskar att betala"
Jepp enligt BMW så kommer garantin att täcka felet.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.