AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.569

Oljebyte och Automatlåde Flush

aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Har läst runt en hel del angående oljebyte i automatlådor och kommit fram till att det kan vara lömskt att göra det om man inte till 100% vet att det tidigare är gjort.
Om oljan i automatlådan är mörk och i dåligt skick så kan ett oljebyte i stället skada lådan eftersom den nya oljan med all säkerhet löser upp gamalt skit. Följden blir ofta automatlådehaveri efter ett tag. Då är det bättre att köra på med den dåliga oljan i automatlådan.
Men i dagarna så har jag kollat en hel del på Bilsteins engineflush(motorsköljning) Länk: www.engineflush.biz

Av ren nyfikenhet så började kolla om det inte fanns TransmissionFlush med. Hittade en AutomatlådeFlush med namnet Transerve 2: Länk

Någon som har erfarenheter eller åsikter av en sådan?
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
och byter man aldrig olja i sin automatlåda kan man vara säker på att det blir automatlådehaveri efter ett tag!

Per L
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Per L: Jo, det är helt klart. Men förutsättningen är ju då att man vet att oljebyte är tidigare och gjort regelbundet. Och regelbundet utfört är det oftast inte gjort i en automatlåda med LifetimeOil.

Det blir en Moment22 situation.
- Oljan är gamal och svart. Byt olja och man får haveri efter ett tag pga nya oljan löser upp annat skit.
- Byt inte olja och den går ett tag till innan den rasar.

Det är därför jag är undrande över denna "Automatlåde Flush"
177
Bästkusten
328iA Cab -98
"Om oljan i automatlådan är mörk och i dåligt skick så kan ett oljebyte i stället skada lådan eftersom den nya oljan med all säkerhet löser upp gamalt skit."
Då är väl AutomatlådeFlush lika skadligt för din låda åxo då!?

Och om oljan är så dålig så får du väll byta olja och filter en gång till efter ca 1000 mil då för att få ut de skadliga resterna som lossar då.

Det finns mycket bra saker i en ny olja mot den gammla som har förbrukats och som är bra för lådan istället.

Vänligen-
Stefan
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
"Om oljan i automatlådan är mörk och i dåligt skick så kan ett oljebyte i stället skada lådan eftersom den nya oljan med all säkerhet löser upp gamalt skit."
Går du efter samma princip vad gäller motorolja? Visserligen byter de flesta motorolja förr eller senare men om du misstänkte att den inte bytts, skulle du låta bli att byta?
Att avstå från att byta olja eftersom den som finns i lådan är gammal låter mer än lovligt dumt. Är man väldigt orolig låter man skölja lådan, det behöver ändå göras eftersom man inte får ut all olja annars.

aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Per: Skillnaden är att motoroljan inte är en lifetime olja, det är skillnad på dessa saker.
Oljan i en automatväxellåda är fylld med lifetime olja. Den håller trots namnet inte för alltid utan bör faktiskt bytas ut regelbundet. Tittade på F01 spec. och fortfarande fylls automatlådor med Lifetimeolja.

Men nu gäller tråden "Växellåds Flushen"
Ett delbyte av oljan i en autlåda är väl att föredra om man är osäker på hur gammal oljan är. Att göra en flush dvs byta all olja på en gång är inte att rekommendera på en sliten autlåda enligt molle325.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Vem är molle325?

Per L
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Med flush menas inte att enbart byta all olja. Då blir det enbart oljebyte.
Det jag menar är Oljebyte och Flushbehandling enligt den länk jag angav i mitt första inlägg.

Jag har läst mycket av det molle325 har skrivit. Doch har jag inte sett hans åsikter om Flushbehandling. Har powerpostat molle325 om detta, inget svar ännu.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
molle325: Länk Länk

Flush: Länk

"Att en långt gången låda i slutet av sin livstid kan rasa efter oljebyte beror på att den nya oljan inte har samma friktionskoefficient som den gamla oljan som innehåller lossade fibrer från lamellerna. Förändringen kan vara tillräcklig för redan slitna lameller (dessa badar i olja) så att lådan rasar en tid efter bytet. Oljebytet kan alltså tidigarelägga ett ras som iof ändå skulle ha skett snart i vilket fall. De flesta som jobbar med automatlådor har ett antal ggr sett ras på +30000 mil lådor en kort tid efter byte."

"Så länge en låda på 32000 mil som växlar bra utan störningar och oljan är felfri och man inte vet när den byttes sist, skulle jag avvakta byte och särskilt flush. Jag skulle istället bytt filter, rengöra magneter och tråg. Beroende på hur det ser ut i botten på tråget skulle jag byta allt från ingen olja (alltså köra tillbaka samma olja igen) om den ser ok ut, till som mest byta oljan i tråget om den såg sämre ut. Jag skulle sen kolla kvaliten på oljan regelbundet (inte luktar bränt) i påfyllningshålet och vara vaksam på om växlingsstörningar uppkommer."

Länk

"På en låda som är regelbundet servad är flush inga problem. Men på en låda som gått långt sedan senaste bytet kan en flush kan ge komplikationer en tid efter bytet. Det blir mer en fråga om en bedömning av risk från fall till fall beroende på hur oljan ser ut och historik."

Mvh
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Nu har jag svar på mina frågor. Tackar.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
ajhp:

Ny olja är bättre än gammal och ventilerna i ventilhuset gillar alltid ny olja.

På din E66 så skulle jag tveklöst göra ett vanligt delbyte med nertag och rengöring av tråg och nytt filter.

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
ajhp:

Tänkte pusha lite till... ;) om du inte upplever några större problem med automaten så är det dags att byta oljan och filtret, även om den gått närmare 30.000 mil. Filtret måste vara helt slut...

Länk

Länk

Mvh
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Vad jag har planerat är att det få bli ett delbyte av oljan till att börja med och i detta delbytet så får det bli ett nytt filter med.

Filtret är lite dyrt eftersom det för ihop med tråget till automatlådan.
Länk
Det var första gången jag kollade upp just filter-delen. Trodde att man var tvungen att montera ner hela lådan för att komma åt filtret..
På BMW sades det att hela lådan inte behövdes plockas ner för detta och jag ifrågasatte inte det heller. Trodde i min envishet att jag ändå hade rätt, att lådan skull ner och plockas i sär.

Men är det då inte bättre att göra ett helt oljebyte(tömma hela systemet) och nytt oljefilter. Köra på 500-1000 tills allt gammalt skit löst sig och därefter göra att oljebyte(tömma hela systemet) och filterbyte igen. Klart?
Kom med åsikter..
Jag upplever inga som helst problem med växlar eller slirningar.

Helst av allt vill jag göra det själv så jag vet att det blir gjort riktigt. Någon kunskap om det har jag dock inte. Hjälp efterlyses!
Då känns de bra att bara bli förbannad på sig själv i stället för att bli vansinnig på "slarvig mekaniker". Nu påstår jag inte att alla mekaniker är dåliga, men det finns dåliga och det även på BMW.
Carsoft så att jag kan mäta upp automatlåde temperaturer har jag för ett evetuellt eget mekande. Men det är all den övriga kunskapen som saknas. Där skulle jag gjärna vilja ha hjälp.

Om allt går vägen så får det kandidat från mig till Gör-det-själv och mekartips.

Finns det någon som kan dela med sig av sina kunskaper så är ni välkommna.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Problemet är att det är svårt att tömma hela systemet, det finns alltid kvar lite i kylare och konverter.

molle325 har skrivit en komplett bytesguide: Länk

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Den nya oljan löser upp eventuella avlagringar, så ett nytt byte eller kontroll av efter ca. 500 mil är nog det bästa.

Länk

"Oljetråget är lådans blogg om vad som hänt sen senaste bytet. Är man osäker, är ett enkelt test att droppa en droppe olja på en bit vitt hushållspapper el dyl. Om droppen är genomskinlig, gulaktig till mörkröd till brun och sprider ut sig till en större cirkel på pappret är oljan ok. Om droppen är mörkbrun till svart och inte sprider ut sig på pappret (tappar kapillär förmåga och viskositet) är den oxiderad. Orsaken till oxidering är att oljan av ngn anledning har blivit för varm på grund av tex slirande koppling, problem i konvertern, dålig kylning eller särskilt om det inte är livstidsolja att den gått för långt utan byte. Har oljan tendenser till oxidation trots byte nyligen, behövs översyn för att avslöja orsaken innan det är för sent.

Därefter tittar jag på botten av tråget som avslöjar hur det står till och ev. var skador kan finnas. Skruva loss filtret o kolla insidan.

Beläggning från kopplingarnas lameller kan man ofta se som små mörka partiklar o ibland flagor och är normalt.

Stålpartiklar – små silverfärgade partiklar som är magnetiska och sitter på magneterna i sumpen. Stål finns i ZF lådor främst i oljepump, konverter, planetväxel och i kopplingshus, visst slitage är ofrånkomligt. Magneterna brukar ha en smet av partiklar kring sig.

Aluminiumpartiklar - återigen silverfärgade små partiklar men inte magnetiska, leta på botten av tråget genom att dra fingret i beläggningen och känn efter silverfärgade partiklar. Aluminiumpartiklar tyder på slitage inuti ventilhuset. om rikligt måste kollas upp. Även lådans hus är i aluminium.

Mässings- och bronspartiklar är guldfärgade partiklar som inte dras till magneterna, leta på trågets botten eller i filtret. Återfinns i tex tryckbrickor och bussningar så visst slitage normalt."

Mvh /Robban
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Nu har jag den 6växlade automatlådan, GA6HP26Z. Hittar inga anvisningar tii oljebyte till den.
Någon som vet eller har erfarenhet ang oljebyte till denna?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
ZF har en grov guide på PDF, läs sidorna 3-5: Länk

Oljan ska vara specad ZF LifeGuardFluid 6 / Shell M1375.4

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.