|
|
|
|---|---|
|
Hejz Som många andra ägare till äldre E34ór håller jag på att byta torkarmekanism. Hur får jag bort fläktmotorn som sitter lite ivägen, kan inte hitta några "logiska" skruvar. En sista fråga: Jag har glapp i den högra torkaren endast, kan man tex. via BMW endast köpa den länkarmen? Tack för eder hjälp / Wallace | |
|
Wallace, hur yttrar sig glappet? Om länkarmen till högra torkaren pajjar tror jag den släpper helt (dvs ingen funktion alls). Finns att köpa. Om du däremot har ett kraftigt glapp, men att den "funkar" (nästan...) så kan du fått samma fel som jag. Om du tittar ner i hålet till höger om högra torkaren så skall det finnas två länkar som sitter ihop med en nit (på min såg niten ut vara skjuvad ihop med undre länken, och går fritt på den övre). Min nit lossnade. Jag löste det med en bult/låsmutter (bulten samma dimension som hålet i nedre länken), en bricka samt en bit rör som är lagom stort för gå igenom hålet i övre länken. Trädde igenom och drog ihop. Min funkar finfint nu. Hört det skall vara rätt eländigt att riva fläkten och värmepaketet.... Always Diesel |
|
|
Fläktmotor med turbinhjul är inte skruvad utan fastspänd med ett plastband på mitten, typ stor slangklämma. Problemet är sedan att det är fruktansvärt "tight" att få ut paketet(och sen in igen). Rekommenderar Bentleys E34 manual, där finns detaljerad beskrivning. |
|
| Lite mer invecklat än att den sitter fast med ett plastband är det nog. Åtm påbilar med klimatanläggning. Håller för tillfället på att byta torkar mekanism och om ni har tr kanske jag knåpar ihop en manual till detta helvetiska arbete. | |
| Själva fläktmotorn sitter faktiskt enbart med ett band/klämma på mitten (metall i mitt fall). Det är allt runtomkring som är det jobbiga. | |
|
Länkar som bmw-slangen postat tidigare i forumet, funna vid sökning: Länk Länk Länk Min fläktmotorklämma hade inga skruvar alls, utan jag böjde ett 4"-spik till rätt profil. Klämman satt duktigt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.