|
|
|
|---|---|
|
Ny ägare till BMW 320I, Efter första milen hoppade drivremmen av, jipii. Är väl tokdum. Men jag har vissa problem att fästa den nya remmen. Någon som vet hur den skall dras? Har lossat spännaren men får banne mig inte dit den rätt ändå. | |
|
Vad menar du med att du lossat spännaren? Du ska inte lossa spännaren. På spänhjulet sitter ett täcklock av plast som du ska plocka väck, där under sitter en bult. Ta en spärrnyckel och dra bak spännhjulet så får du på remmen. Spännaren spänner remmen så fort du släpper den med spärrnycklen. Besvarar detta din fråga? __ Min bil: Länk |
|
|
Se här ==> Länk Bult nr 7 alltså. __ Min bil: Länk |
|
|
Tackar för svar. Skall ut och se ifall jag klarar av det. |
|
|
Tackar igen, nu är remmen ditsatt.. Utan ditt svar hade jag förmodligen legat under bilen fram till Jul utan att komma på hur man gör. Tyvärr så verkar det ha blivit ett följdfel när remmen lossade. Fläkten raslar och låter som tusan. Känns lite glappig. Det får bli nästa helgs nöje. =) Jag får väl öppna upp så mycket det går och återkomma med dumma frågor. |
|
|
Kul att du fick dit den nu. Är du säker på att remmen inte skar som följd av att v.pumpens lager är trasigt. det är vanligt det där. Sen att det låter och glappar från fläkten kan mkt väl vara att det är vattenpumpen som är kass. du monterar nämligen den vpumpens utgående axel. __ Min bil: Länk |
|
|
hmm aj då. Det låter som ett lite jobbigare problem än fläkten. Fläckten uppför sig, men jag hade på känn att det inte var fläkten som skapade oljudet. Kändes inte som rätt ljud. Vet du hur man tar reda på ifall det är vattenpumpens lager som är kass´? utan att behöva demontera? |
|
|
Skall man kunna vrida pumpens axeln för hand lätt? Så att man kan känna ifall den går trögt? |
|
|
Ja du ska du kunna dra runt vattenpumpen för hand. Är lagret kasst kommer det att glappa och eventuellt läcka lite från det. Det kan även vara ett missljud (speciellt ljud, påminner om ngt gnisslande/visslande läte) från pumpen. Det är svårt att säga hur det ligger till med pumpen. Men för att remmen ska gå av med v-pumpen som orsak, måste lagret skära så att remmen slirar på remskivan och det problemet har du inte om du kan dra runt pumpen för hand. Gör så här ta bort fläkten och kör motorn utan fläkt och se om missljudet kvarstår. __ Min bil: Länk |
|
|
Äntligen ljust att jobba med bilen. Ljudet finns inte där när jag lossar remmen. Och tandhjulet till vattenpumpen glappar väldigt mycket. Jag får inget oljud. Låter det som jag får byta vattenpump tror du? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.