AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.624

Projekt iPhone till Business Stereo klart!

Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
Tänkte bara dela med mig lite av vad jag pysslade med hela dagen igår :D

Har en iPhone samt BMW Business med kassett (idiotiskt när bilen är från -02!!) samt cd växlare där bak. Har spanat länge efter alla olika lösningar med icelink osv men det har känts lite dyrt ändå.. när man skulle kunna grejja det hyffsat enkelt själv med vad man har.

Så jag skaffade mig en TV-ut kabel från tradera för hundra spänn. Denna kabel har bild+ljud samt usbkabel för laddning. Sedan slog jag sönder billaddaren och plockade ut kretskortet och skred till verket.

På baksidan av min stereo hittade jag två små 10-poliga kontakter där ljudet från cd-växlaren gick in på den vänstra. Enligt olika skisser har jag sett att man ska kunna aktivera AUX genom att koppla in på den högra och sedan sätta ett motstånd på ca 300kOhm över R+ och L+ samt två kondensatorer på ca 1uF i serie med vardera R+ och L+. Provade detta på alla möjliga sett men det funkade aldrig. Kanske har min stereo inte den funktionen? (Stereon skrev DISABLED i displayen när jag startade upp.. om det har med det att göra?)

Så istället bestämde jag mig för att koppla in iPhonen på den vänstra ingången och strunta i cd-växlaren.
Detta kopplade jag in på insidan av stereon där jag också tog - och + 12v från pinnarna 15 (-) och 5 (+ när man startade bilen). Denna spänning drog jag sedan till laddaren som gjorde om det till 5v 100mA som sedan gick in i iPhone kabeln. Borrade ett litet hål för kablen på framsidan och sedan var det klart! :D

Enda lilla "bekymret" är ju att för att aktivera cd mode på stereon så måste en skiva finnas i cdväxlaren och snurra.. fast ljudet då kommer från iPhonen istället. Men det får duga såhär!
Kanske någon vet hur man aktiverar AUX på min gamla stereo så jag kan koppla in det där istället och ha kvar cdväxlar funktionen??

Här kommer lite bilder från projektet:
1. Lossa lite lister: Länk
2. Skruva ut stereon: Länk
3. 10-poliga kontakterna på baksidan: Länk
(Där en usb kontakt för pc moderkort passar perfekt!)
4. Modifiera usb kontakten lite: Länk
5. Arbetssoffan hehe: Länk
6. Skippade usbkabeln och tog det från insidan istället: Länk
7. Nytt litet hål: Länk
8. In med sladden: Länk
9. Löda dit laddaren: Länk
10. Ner med allt inuti stereon: Länk
11. Klart!: Länk

Och så en liten film:
Länk

Men som sagt.. Vet någon om man kan aktivera AUX ingången på en BMW Business Kassett stereo från -02 med cd-växlare? Vore ju ändå en snyggare lösning så man slapp ha en skiva igång.
Tyvärr så kan jag inte hjälpa dig med din fråga, men imponerande installation.

"BMW när du älskar att betala"
Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
Nä vid närmare forskning verkar det vara så att det inte finns stöd för AUX förrens tillverkningsår 02 månad 09 tror jag.
Min är ju en -02:a men tillverkad slutet av 01 så i mitt fall verkar det vara kört.
Men jag är nöjd med resultatet ändå! Bättre med 8GB mp3 än 6 vanliga ljudskivor, helt klart :)
Buspelle
Verkligen otroligt imponerande jobb!
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Kan du inte koppla in ljudet ifrån iphone på signalen för kassette istället och sedan mata spelaren med en kassatte utan band/tape på rullarna som får stå och gå? Så brukar man göra i bilarna med radiomodulen i bagaget har jag läst och samma borde gå i din fast det blir lite krångligare att hitta dem.
Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
Hewi: Ja det skulle fungera lika bra och nästan bättre då man har mer användning av cd-växlaren än av kassettband spelaren!

Jag försökte leta efter vart signalen tog vägen från bandaren men lyckades inte riktigt hitta vart :/ Så det fick bli cd-växlaren, den ser man ju väldigt enkelt vart den går in bak på stereon.

Kanske att man skulle kunna dra in line-in direkt på kablarna som sitter till kassettsignalhuvudet, men jag tror den signalen går vidare till en för-förstärkare innan den går till huvudförstärkaren..?
Styrningen av ljudet in på CD-ingången görs oftast på databuss, förmodligen därför du måste ha växlaren snurrande för att få funktion osv. Det är bl.a detta som ICE-link fixar i sitt interface, liksom data tillbaka till iPod för att styra denna från rattknappar osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.