AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.810

Olika navkapslar för E46 och E36?

Ed
49
Edwardsson
Saab 9-3 SC 1.9TTiD Vector -09
Har en BMW 320i Touring -04 och har nu lagt på vinterdäcken (plåtfälgar) och tyckte att det skulle se bättre ut med originalnavkapslar.

Köpte då en uppsättning på Blocket som enligt säljaren hade suttit på en BMW ur 3-serien från 1998-99. Trodde då att dessa skulle passa till mina vinterdäck, men när jag nu försöker trycka dit dem på fälgarna så verkar det som de är lite, lite förstora. Detta trots att de ska vara till 15”-fälgar.

Kan det ha något med de där beteckningarna ET46/ET47, dvs är fälgarna och därmed navkapslarna annorlunda utformade mellan E36 och E46?

De jag köpte ser ut som de på bilden här: Länk

A determined man can do more with a rusty screwdriver than a lazy man with a whole toolbox
Ed
49
Edwardsson
Här är en annan annons med liknande navkapslar som de som jag köpte: Länk

Är detta helt fel storlek, modell etc på en E46:a?

A determined man can do more with a rusty screwdriver than a lazy man with a whole toolbox
Alla navkapslar är så som du beskriver, dvs lite förstora. Du får slå till dem lite försiktigt så att de kommer in mot fälgen.

De navkapslar som är till e46, ser inte ut som på din bild. De skiljer sig ganska mycket utseendemässigt, men alla navkapslar avsedda för 15" fälgar passar på dina 15" plåtfälgar.
Ed
49
Edwardsson
Så du menar att rent utseendemässigt är det »fel» navkapslar till E46, men rent funktionsmässigt är det »rätt» navkapslar till en 15” fälg? Då får jag försöka att lugnt och försiktigt försöka trycka/slå in dem så att de fastnar mot fälgen.

Personligen bryr jag mig inte så mycket om dessa navkapslar kanske inte är de (utseendemässigt) som man ska ha till E46:an, utan jag tycker nog mer att en navkapsel - och det oavsett vilken det är, bara den har BMW:s logga - är bra mycket snyggare än svarta plåtfälgar.

Tack för svaret. ;-)

M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Har för mig att dessa satt på E36,och kom 95 eller 96.
Tricket med att få på kapslarna, är att först passa in luft-nippeln. Sen pressar du rundt tills det är ca. 10-15 cm kvar av varvet. Derefter slår du lite lätt med sidan på din knutna näve. Behövs vara lite bestämt inte inte jätte hårt.
Dom är lite svåra att få på plats, men dom brukar sitta kvar hela vintern. Tappade aldrig nån kapsel på mina sju vintersäsonger med min E39:a.
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Men inte jätte hårt, ska det givetvis vara.
Ed
49
Edwardsson
Tackar. Ska ut och testa imorgon när det är lite ljusare ute.

Jag lånar tråden lite.

Jag har lika navkapslar som visas på bilderna ovan. Men BMW märket på mina har blivit utnötta. Finns det såna märken att köpa? Typ som ett klistermärke som man trycker dit?

Mvh
Johnny
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Lösa emblem finns att köpa hos BMW: Länk
Artikelnummer 36 13 1 181 080

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Tack så mycket för svaret :)

Då får det bli en sväng förbi BMW i veckan.

Mvh
Johnny
Ph
148
Phastey
520Xd Touring -16
De passar till e46 plåtfälgar. Har själv kört med dem! Men som tidigare talare redan påtalat så krävs det lite finess och rätta "knycken".
Ed
49
Edwardsson
Testade idag, men verkar inte ha det rätta »knycket» för en av piggarna eller vad man nu kallar dem, gick sönder på den första jag testade. Gjorde det lugnt och försiktigt, men likväl gick det inte som jag hade tänkt. Får se om jag gör ett nytt försök lite senare …

Le
34
Lefty
420i -20
Hade sånna på min förra 320. Tog väl sådär en 3 veckor, sen va de borta...
Glömde det gamla tricket att bara montera 3 istf. alla fyra för att få ha dem i fred.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.