AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.966

Är de någon som testat olika fjädrar?

Sida 1 av 2
Ma
315
Markus Thorssell
BMW 335 i coupe -07
fjädrar? Eller har det kanske med stötdämaparna att göra?

Saken är den att jag har en BMW 335 Coupe som är fabrikssänkt, när jag hade bilen inne på lackering i måndags så sa killen där att han tyckte att bilen var för låg och att detta gjorde komforten betydligt sämre. Nu fattar ju även jag att en sänkt bil borde vara stötigare än en en icke sänkt men enligt honom var det som att skillnaden skulle vara som dag och natt. Han hade en BMW cab och sa att den inte var sänkt och att den var "hur gå som helst" att köra...
Är det någon som har erfarenhet av detta och kan delge mig av sina erfarenheter?

Ska man byta fjädrar runt om till några andra så får man ju räkna med ca 10 000 och jag vet inte om jag tycker de är värt det, bilen ser ju lite snyggare ut sänkt med 19 " ;)

Jag vet att några diskuterat däck i en annan träd men detta handlar om fjädring.
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Tur han inte tyckte att bilen var ful iaf,för då hade det blivit dyrt för dig!
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Det viktiga är väl vad du själv tycker. Gör inte något förhastat för att en lackkille tycker si eller så. Hur länge har du ägt bilen? Till viss del är det ju en vanesak så om du inte ägt bilen länge tycker jag du ska vänta och se.

Nu handlade inte din fråga om däcken. Men 19 tum och kanske dessutom RFT, ja det tror jag har större inverkan på komforten än om du har sänkt chassi eller inte.
Ma
315
Markus Thorssell
BMW 335 i coupe -07
Bimmerbåjj, hehe, eller hur, då hade ja ju sålt bilen direkt:)

Joof, sant, anledningen till att ja undrar över stötigheten var pga. att jag körde på en grusväg förra veckan och det var väldigt stötigt inne i cupén och det var därför ja började fundera lite extra när han sa detta i verkstaden.

Jag har ägt bilen i 3 månader lite drygt så de är ju inte speciellt länge. De ska bli intressant att se hur bilen blir med 17 tumms vinterdäck med en högre profil nästa månad. . . då lär jag ju märka hur mycket som sitter i däck och hur mycket som sitter i fjädrarna.
He
75
Hema
316g compact -98 alpinvit
Byt däcken. RFT är skit, rent skit!
Ma
315
Markus Thorssell
BMW 335 i coupe -07
Saken är den att jag inte har RFT däck utan de sitter ett par vanliga sulor på...
Roffa1
Jag körde tidigare med 215-30/18" fabrikssänkt M-Tech med hårda Bilsteindämpare, upplevde ej den BMW:n som hård o stötig. (trots 30 profil på däcken)

Har du kollat vilka fjädrar o dämpare som sitter monterade, delarna kanske kommer från Gert;-)
Ma
315
Markus Thorssell
BMW 335 i coupe -07
Jag har faktiskt inte kollat vad som sitter på, men de skulle ju vara fabriksmonterat så man tycker ju inte att de borde vara vilken skit som helst.

Nu har ja ju en tum större fälg än vad du hade samt 35 profil men de borde kanske inte göra så stor skillnad?
Roffa1
Tycker inte skillnaden borde vara så stor, kolla för säkerhets skull om det sitter original fjädrar o dämpare. Kan ju även vara så att förra ägaren kapat originalfjädrarna för att "Lågbudget sänka" bilen;-)
Roffa1
MarkusT: Har du ingen bild på bilen, då ser man ganska omgående om den är originalsänkt eller ej.
Ma
315
Markus Thorssell
BMW 335 i coupe -07
Självklart har jag det, hur laddar man upp den här? Jag fixar det i så fall i morgon.
Roffa1
Är den lägre än den här 335:an med 19" och M-chassie?

Länk
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Strunta i lackerarens smak! Han kanske aldrig tar en kurva i 90Km/h utan enbart glider med sin bmw..
Roffa1
Denna är extra sänkt med H&N fjädrar -15mm. inkl 19"

Länk
Ma
315
Markus Thorssell
BMW 335 i coupe -07
Min är nästan lika sänkt som den med HN fjärdar...Svårt att se på bilderna exakt hur många mm som det är men min känns absolut mer sänkt än vad den första bilen gör.

Beolab, de är visserligen sant, jag undrar dock bara om det är onormalt hård fjädring på den eller om de är normalt liksom. Känns som de kunde vara bra att veta eftersom den är ganska stötig på grusvägar. På landsvägar och i kurvor ligger bilen som en macka på vägen:)
Roffa1
MarkusT: Har du M-sport pkt? Rent spontant gissar jag på att någon bytt ut fjädrarna, dessa fjädrar kanske ej alls passar till bilens stötdämpare. Då blir det helknas;-)
Ma
315
Markus Thorssell
BMW 335 i coupe -07
Jag har M sportpaket och nu ringde jag förra ägaren och han berättade att den är specialsänkt. Det sitter 60 sänkning fram och 40 bak, tydligen väldigt orginelt sa han. Hade jag fått välja hade ja nog inte haft den sänktningen men han var jättestolt över att han beställt den hehe. Väghållningen är ju dock därefter iof sig men därav att den är lite stötigare. De sitter eibach 60 fram 40 bak.
Roffa1
Har han endast bytt fjädrarna eller även stötdämparna? fråga om han ev,har originalfjädrarna kvar. i så fall sätt dit dem istället. Då får du ju rätt komfort i bilen. Dessutom fjädrar o dämpare som samverkar optimalt med varandra.
Ma
315
Markus Thorssell
BMW 335 i coupe -07
Jag vet inte, jag har försökt få tag på honom igen. Jag antar att de bara bytta fjädringen men jag skickade iväg ett sms nyss och får se vad han svarar. Han hade dock inte de gamla eftersom BMW gjorde detta åt honom innan han hämtade ut bilen.
Roffa1
Annars finns det nog beg original M-sport fjädrar hos Powerbörsen. Eller någon som läser denna tråd kanske har en komplett fjädersats till salu;-)
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
hehe om det sitter eibach fjädrar så är den inte fabrikssänkt utan något den förra ägare har hittat på..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.