|
|
|
|---|---|
| Som rubriken. Någon som hört något/ tror sig veta? | |
| svår fråga.. känns ju som en nya 1:a är nära så vet inte om bmw sparar det till nästa modell | |
| Tror också att den först kommer i nästa 1-serie. | |
| Dessutom finns ju redan 116d och 118d för den som vill ha lägre förbrukning och utsläpp. | |
| Självklart kommer den till 1:an med. Det är ju en mindre bil än 3:an och då passar den ännu bättre i den och då kommer de ju att sälja fler bilar, det är väl det det går ut på, eller? | |
| Jo förvisso, men med tanke på att 1.an snart ska bytas ut. Så tror jag mer på att den kommer i nästa generation 1-serie. | |
| Pratade med BMW i dag och fick till svar att det är enbart 3-serie Sedan som kommer med miljömotorn på 163 hk. Säljaren tyckte själv det var konstigt då Touringen säljer mer. Kommer nog på fler modeller senare. | |
| Det är väl bara 3-serie Sedan som kommer under 120 g CO2 med den motorn. Alltså är det ingen större poäng med att ha den i Touringen eftersom det förmodligen kommer att bli väldigt stor efterfrågan på den motorn. | |
| Eeee... Poäng?? Vad menar du, att folk inte skulle vilja ha den motorn i Touringen?? Det är nog snarare så att det är vad folk vill ! Jag köper ju inte en ¨motor¨ till fel bil om du förstår vad jag menar. | |
|
Pga. Touringens extra vikt, kommer den inte att klara 120g C02. Derför kan man ju lika gärna köpa sin 320d Touring med 177 hk. Audi har samma problem med sin nya miljö-A4. Finns bara i sedan utförande. |
|
| Tror inte 75 kg (skillnad nuvarande 320d sedan/touring) gör att den kryper upp från 109 gr till över 120 gr men vi får se. Audi, 134 hk 119 gr, är inte direkt jämförbar som jag ser det, dessutom är den ganska slö. De har iofs en 1.6 liters på g till A3 som skall vara snål o lämna 99 gr men den är ännu slöare. Jag köper gärna en sk miljöbil men självklart skall det vara lite drag i den om man kan få det. | |
|
Se jämförelse längst ner: Länk |
|
| Nåt är det ju som gör att Touringen inte når 119 gram. Annars hade ju garanterat BMW tagit fram en sådan också. | |
|
Jo, jag hade absolut velat ha den motorn i en Touring, men BMW vill förmodligen hellre sälja 119-grams bilar och på så sätt etablera sig ännu mer som ett miljömärke. Jag gissar att det blir en flaskhals att få fram tillräckligt många motorer. |
|
|
Stjärnan, jag tror du har rätt. 320d ED 109 g/km kommer säkert att vara mkt efterfrågad. Förmodligen vill BMW göra sig av med lagret av gamla 320d. Touringen väger mer och har högre luftmotstånd. Den bör dock klara 120 g/km med 320d ED motorn. En annan fundering, varför är basen olika i bränsleförbrukning och CO2-utsläpp? Hade varit enklare att tala om 12 kg CO2 per 100 km. |
|
| Det är nog inte viktskillnaden sedan-touring utan i så fall luftmotståndet som drar upp förbrukningen något. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.