AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.504

Vinterdäck fram/bak ?

co
161
coleburn
335i Sedan -09
Lite kryptisk fråga, men pga diverse strul vi en omfälgning så fick jag 3 av mina tidigare vinterdäck, Nokia Hakka 4:or, förstörda av däckfirman. Jag fick såklart dem ersatta av firman, men pga diverse omständigheter så har jag nu 2 st Hakka 4 och 2 st Semperit (Gislaved NF 3 mönster), och såklart påfälgade så att man har respektive märke på varsin axel. Alla är 225/45-17 XL, men det verkar som Hakkorna är styvare i stomarna.

Frågan är alltså:
Vilka skulle ni ha fram respektive bak, och varför?

Detta gäller alltså en E46, 330 xi -02

== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==
mv
289
mv70
Z3M roadster -97
316i compact -95
Hakka4 fram skulle jag kört, enligt bästa i fram.
Nyfiken hur lyckades däckfirman försöra däcken? vad hände.
co
161
coleburn
335i Sedan -09
mv70: Jag hade 4 st Hakkor, och skulle lägga dom på andra fälgar. Hur det gick till exakt kan jag inte uttala mig om, men i vilket fall som helst så hade de lyckats skära sönder innerkanten (tätningen mot fälgen), så luften hölls inte i däcken.

Mina funderingar gällande placering är däremot tvärtom, nämligen hårdaste stomarna bak för att få ett mjukare beteende på spåriga vägar (finns nästan bara såna här).

E3
1.828
E36
USA bilar
Bästa däcken monteras alltid bak!

Hur fasiken förstör man 3 däck vid en omfälgning?? Byt gummiverkstad!
Sedan hoppas jag att man inte bytte dina H4 rakt av mot Semperit? Isf gjorde de en bra affär
co
161
coleburn
335i Sedan -09
E36: Jag drog inte hela storyn, eftersom jag tyckte att frågan skulle bli för lång då.
Saken är den att jag hade 4 st hakka4, körda typ 2 vintrar. Skulle lägga dem på andra fälgar och valde en firma som inte är en "äkta" gummiverkstad. Bytet funkade nog till en början (massa lim och/eller skum-massa ?? ) men typ 2 veckor senare hade jag punktering. Var då till en riktig gummiverkstad och fick beskedet att det var en monteringsskada. Kontaktade de dom gjorde jobbet och fick ett nytt hakka 4 utan protester.
Sen hände samma sak igen vid två olika tillfällen. Vid första tillfället så fick jag, åter igen utan protester ett nytt hakka4 (eloge till dem som tog det på sig direkt).
Vid sista tillfället så fanns det däremot inga hakka4 kvar i den dimensionen att få tag på.
Det var då som jag gick med på att de bytte både det trasiga och det hela av de gamla hakka4:orna mot semperit istället, så att jag åtminstone skulle köra lagligt med likadana däck på varje axel.

kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Dom har säkert en ny däcksmaskin för runflatdäck, dom är inte att leka
med. Tar ett tag att köra in sig på en sådan för allt styrs med luft även
avkrängaren.

mvh stefan
E3
1.828
E36
USA bilar
Kan man sin sak skär man inte sönder klinchen oavsett vilken maskin man har, och man gör det absolut inte på 75% av däcken
Butler är ju ett exempel på en helluftmaskin som ju faktiskt är speciellt avsedd för alufälg och lågprofil, inte skär man sönder nåt i den

Fö behöver du inte ha likadana däck på samma axel
co
161
coleburn
335i Sedan -09
E36: Jag har ingen aning vad det har för prylar hos sig, eller varför det hände. Tror personligen att de använde ett gammaldags "brytjärn" på fel sätt, men eftersom jag inte vet så känns det onödigt att spekulera.

Nu sitter jag med 2 st nya hakka4 och 2 st nya semperit, och ville höra era åsikter om vilka ni tycker ska sitta fram resp. bak, samt varför.

Kan tilläggas att alla däck är så gott som helt nya (använda ca 2 mån förra vintern).

Am
194
Amonsson
320si -06

325i -92
Alltid bästa däcken bak! Så det borde betyda hakka!
E3
1.828
E36
USA bilar
Svaret ang maskin var riktat till Krika

Jo, H4 bak!
mv
289
mv70
Z3M roadster -97
316i compact -95
Angående bästa däck fram eller bak. Som exempel min motorsvaga 316i med justnu lika dåliga vinterdäck runt om. Har nästan inga problem med att det släpper grepp i bak oväntat. Men i fram vill fronten ofta kanna rakt fram när jag vill svänga i korsningar.
Skulle ett par bra däck i bak hjälpa mig nu menar ni som förespråkar bästa däck i bak. Bara en liten undran..
co
161
coleburn
335i Sedan -09
mv70: Nej, bättre däck bak skulle inte hjälpa i det fallet, men de skulle däremot hindra att du blir omkörd av din egen baklucka vid t.ex en inbromsning i en kurva.
Det är alltså generellt "säkrare" att sätta de bästa däcken bak (ifall det är någon skillnad).

Eftersom jag svarar på detta så vet jag ju den biten sen långt tidigare...och det var heller inte min mening med ursprungsfrågan, utan jag borde ha ställt den annorlunda...typ så här istället:

"Om man har två olika hårdheter på stomarna på sina vinterdäck, ska man då ha de hårda fram eller bak på en 4wd E46, och varför?"

mv70: Det brukar vara ett tecken på att alla 4 vinterdäck borde kasseras och nya införskaffas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.