|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag tänkte byta kupéfilter på min BMW 316i från 1996, något som vet hur man går tillväga? (Anledningen till att jag ska byta filter är för att det kommer ett surrande ljud som jag inte kan identifiera varifrån det kommer, men när jag slår av klimatanläggningen slutar det surra. Tänkte prova med att byta kupéfilter i allafall). Tacksam för svar! MVH Tobias | |
|
Demontera hanskfacket och täckpanelen så kommer du åt filtret från sidan längst in vid mittkonsollen där värmepaketet sitter. Det skjuts in från sidan. Surret kommer troligtvis från klimatpanelen, där sitter en liten fläkt för att cirkulera luften via en temperatursensor. |
|
|
På min bytte jag från motorsidan under huven. Tog bort långa gallret framför vindrutan typ så ser man fläkthuset inunder. Filter sitter innanför två runda kåpor på varsin sida om fläktmotorhuset. Har den runda typen av microfilter Länk |
|
|
Då är det tydligen annorlunda på 4 cyl och 6cyl... Min beskrivning gäller 6cyl E36 -98. |
|
|
Min E36 316i -95 är 4cyl utan AC = runda filter. Skiljer kanske med och utan AC, med =stora platta filtret? |
|
| Så kan det vara, det är med AC (klima) som jag beskrev. Det är ett stort rektangulärt filter (ungefär i storlek med luftfiltret till en 6 cyl fast plattare). | |
|
Finns en bra guide här på autopower under Gör-det-själv :) Den gick jag efter och det var inga problem... /Ricke |
|
|
Det är bara bilar med fabriksmonterad AC som har fyrkantiga kupéfilter! Bilar utan AC kan ha fått kupéfilter eftermonterat, men då är de av de runda modellen som byts via friskluftsinsuget i framkanten av vindrutan. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Är det så att du har AC, och du inte hittar felet så kan jag rekommendera att du fyller din AC. Innan jag fyllde min AC på min 328:a så "Kvittrade" den hela tiden, men efter så blev det tyst. Värt att testa. |
|
|
Jag har ACC, kan man ändå fylla på eller hur fungerar det då? |
|
| Ja det är bara att åka till någon som sysslar med kyl-teknik och be dom fylla din AC. Det brukar gå på runt 1000:- och det brukar hålla ett bra tag sålänge du aldrig stänger av AC:n, utan låter den stänga av sig själv! | |
|
Så det kan alltså vara det felet som gör att det surrar med ojämna mellanrum? Det låter precis som något ligger och skaver, och det surrar väldigt ojämnt. Av och till. Stänger jag av ACC:n när det låter så slutar det låta direkt. |
|
|
Ja det kan absolut vara så! Jag hade som sagt samma sak på min E46:a, men såfort jag fyllde AC:n så blev det tyst! Detta uppstår (enligt kylexperten) när kylmedlet inte är helt slut, utan bara nästan slut. då går tydligen kompressorn ojämt eller vad han pratade om... Hursomhellst, testa! Det är väl skönt att ha en fungerande AC? =) |
|
|
Men jag har ju klimatanläggning, och den fungerar ju. Den kyler på sommaren och värmer nu på vintern. Kan det ändå vara det problemet som gör att det surrar emellanåt? |
|
| Ja det skulle jag chansa på. Men du gör som du vill! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.