AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.694

vilken servo olja till e28 520 -86?

Mr
126
MrFred
BMW 320dA xdrive Touring -09
Hej! Är det någon som vet vad det ska vara för olja till servon på min e28 520 -86 med m20 motorn?
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag gissar på vanlig ATF olja. Bentley säger ATF olja men den täcker bara 528e, 533, 535i - men med största sannolikhet är det samma olja även i 520i modellen.
Mr
126
MrFred
jo ha har läst det samma.. skulle bara kolla om nån va rikitgt säker.. för jag vill ju inte hälla i fel.. ingen annan som har nån aning??
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

är oljan rödaktig så är det ATF.
Om den är grön så är det CHF...

//H
Mr
126
MrFred
jadu den är snarare brun/svart å då jag svängt ett tag börjar den leva om och då blire det typ orange aktigt grädde eller hur ja ska förklara det.. så jag har tänkt att byta ut det..
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
eftersom den blir orageaktig så är sannolikheten stor att det är ATF. Om du byter all servoolja så kan du välja...

//H
Mr
126
MrFred
okej det blir bra.. hur gör jag lättast för att tömma ut oljan? läste nått om nån returslang som man skulle skruva lös så det rann ut.. men vilken slang är det och vars sitter den?
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Anslutningen med banjobulten vid styrservopumpen brukar man lossa för att tömma systemet.

Ska se om jag kan hitta någon bild/skiss.
Mr
126
MrFred
okej tack så mkt.. bild vore bra.. eller om du kan säga vilket nummer det är?
Länk
Mr
126
MrFred
Hej har försökt byta olja nu men när ja fyller på nytt och startar bilen så blir oljan tyå rosa och bublig vad kan det vara för fel? ja kör med ATF olja..
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Har du luftat?
Tror att du måste göra detta när bilen är upphissad.
Luftar gör du genom att svänga fram och tillbaka till ändlägena.
Vet ej hur många ggr...

Kan hända att du behöver göra ett till byte eftersom den gamla oljan verkade vara väldigt dålig.

Mvh H
Mr
126
MrFred
jo ja har luftat men kanske inte nog bra.. Är det nån skruv man ska öppna för att lufta eller räcker det med att ha locket öppet?

Har bytt oljan nu 2 gånger men direkt ja startar bilen och svänger fullt åt nått håll ändras färgen och blir ljusare på oljan.. for ut och körde en stund och det verkar funka så länge man inte svänger fullt, och när ja står stilla och gasar upp och svänger lite samtidigt så låter det ett konstigt ljud.. som typ genaratorn fast ändå inte riktigt så.. men det följer som varvtalet på nått vis..

kan det vara pumpen som håller på att ge upp eller? nått förslag hur man kollar det smidigast`?
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Luftningen går med fördel att göra med alla fyra hjulen på marken. Men som Håkan Hsson säger så luftar man systemet genom att svänga ändläge till ändläge typ 2-5 gånger.

Nej, finns ingen skruv. Du har väl tryckackumulatortank för bromsservot som använder samma hydraulolja på din 520i eller hur? Har för mig att det bara är 533i och 535i modellerna som har detta.

Mysko, ändras färgen? Ljusare? Jag skulle gissat att den skulle blivit något mörkare pga att det ligger lite gammal olja kvar i systemet.

Mycket möjligt det är pumpen. Enklast att försöka lyssna sig till var ljudet kommer. Enda två komponenter jag kan komma på som är intressanta här är ju styrservopumpen och själva styrservot. Försök komma åt med stetoskop, slang eller dylikt och lyssna var ljudet kommer starkast ifrån (du får nog ha en medhjälpare som varvar lite och vrider lite på ratten samtidigt).
Mr
126
MrFred
okej tack för hjälpen.. nej det har inget med bromsarna att göra, inte på 520 iaf..

Jo det blir ljusare, det blir som rosa efter stund.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.