AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
651

Omväxlande kyla och värme

dy
50
dynaflux
535i -90
Jag har problem med kupévärmen; den lever sitt eget liv och verkar bara fungera slumpmässigt. Det är mest uppenbart när det är mycket kallt eller varmt ute. På sommaren kan det ibland komma lagom med kyla men helt plötsligt skickas en värmevåg ut. På vintern kommer det bara lite värme och den tenderar att variera av sig själv.

Nu är jag inne på att det är värmeventilerna eller elektroniken till dessa som spökar. Jag vill bara ha några åsikter innan jag mig i kast med att skruva sönder för mycket.

Som ledtråd kan jag nämna att det kommer rikligt med värme när jag rycker säkring 20 och 21. Detta kan indikera att det är ett elfel - men var ska jag leta?

Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Din beskrivning av felet verkar tyda på att värmeventilerna kärvar. Det är rätt lätt att åtgärda själv på några timmar. Ventilerna är "digitala" dvs de är antingen öppna eller stängda och inställd temperatur motsvarar en viss "duty-cycle" mellan av och på. De fungerar så att får de ingen spänning är de helt öppna medan +12V stänger dem.
Jag hade problem med detta på min E34 540, men följde det utmärka tipset som finns under Gör-det-själv "Det kommer bara värme". Jag kompletterade kolvarnas mantelyta med ett mycket tunt lager kopparpasta, de fungerade sedan perfekt så länge jag hade kvar bilen.

/Stefan
Lu
204
Lusselelle
BMW 525 xi e61 LCI -07
BMW 320 e30 m60 6vxl -90
BMW 540iM -93(5vxl)
BMW 635csi(?) m60 6vxl -76
Själv köpte jag "nya" på en skrot för en hundring, så slipper man böket. hehe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.