AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.450

Vad byts vid "service bakbromsar"

Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Hej, jag har en e90 330 som nu gått ca 5800 mil. Bilen har precis varnat för bakbromsarna och jag har vetat om att det närmat sig ett tag.
Det jag undrar är vad som byts? Är det bara belägg och metallklämman som håller belägget eller är det skivan också? Vad jag kan se och känna är skivan helt helt slät och har inga spår alls, den har dock en minimal kant på max 1mm, så den är inte speciellt sliten. Beläggen har nog 3mm kvar har jag för mig.
När jag hade en e36 larmade systemet när en givare slitits ner, men finns det någon sådan på e90 eller är servicen uträknat helt efter inbromsningar och miltal?

Någon som kommer ihåg ungefär vad servicen jag ska göra kostar?

Min gammla bil: Länk
Gemini__
Enl. din beskrivning så är skivan i ett mycket gott skick. Således är det bara beläggen som skall bytas. Belägg + monteringssats är inte särskilt dyrt att byta (allra helst själv). Har inget kostnadsförslag för din bil i mitt huvud, får hoppas andra har det här eller så får du höra med BMW (el. närmaste lämplig verkstad efter helgen)
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Det finns slitagevarnare även på e90, dom bytar bara beläggen.
Klämman är det nog inget fel på, skivorna klarar sig ett bra tag till
5800 mil är inte mycket, mellan 15000-16000 mil brukar man kunna
plocka ut på bakskivorna om inget oförutset händer som rost och att
dom blir skeva.

mvh stefan
Ka
11
Kaffekokare
520dA Touring F11 -17
Bytade nyligen belägg bak på min E90. Gick på 2050:- inkl moms hos Förenade Bil. I priset ingick bromsbelägg, sensor, montering och förbrukningsmaterial, vad det nu innebär...
2 sprut med 5-56
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Tackar, då var det ungefär som jag trodde. Skivorna behöver alltså inte bytas. Jag kommer göra det på BMW eftersom bilen bara är 3 år gammal. Runt 2000kr är inte så vansinnigt mycket, men beläggen ligger väl på ca 700kr bak pluss en timmes arbete borde bli max 1500kr, men jag får se, det är iallafall snart dax men av min bedömning av beläggen är det ingen kris.

Min gammla bil: Länk
Ni
966
Nip
320i-04
1500 kr + moms är nog mer realistiskt.

Det kostade min E46 bak för ett halvår sedan.
Belägg plus givare tog de betalt för.
Roffa1
Mackan86: Det finns bakre E90 orig belägg här hos Powerbörsen Pris 700:- byter dem gör du naturligtvis själv. (arbetstid en kvart per hjul.)

Tror butikspriset för beläggen är 900:- plus arbetstid hos BMW 1000:-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.