AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.351

Jag har problem, Dvs. Ojämn gång

Sida 1 av 2
jo
49
joda_johansson
ev. 530d Touring -05
Hej,
Jag skulle gärna vilja ha hjälp med min nyinköpta bil. Bilen är en 320i touring -02. Problemet jag har är att bilen under 1000 varv pendlar upp och ner. Bilen går jättefint på tomgången och över 1000 varv. men om man gasar lite över tomgången, typ 800 varv så står INTE varvräknaren still där. Vad kan detta bero på?
Det är lite störande när man ska iväg och bara gasar lite, då dör nästan bilen för mig. Bilen har gått 8000 mil, det skulle ha gjorts en insp. 2 service på den innan jag köpte den, men de snålade tror jag och gjorde bara ett oljebyta. Kan det var tändstiften eller tjuvluftar den? Vad tror ni är boven i detta drama? Alltså tomgången går fint och varvräknaren står blixt stilla över 1000 varv, men under 1000 så pendlar varvräknaren...

Tacksam för hjälp.

Mvh Danne
jo
49
joda_johansson
ev. 530d Touring -05
Ingen som känner igen detta problem? :(
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
Luftläkage,kontrollera insugsbälgen samt slangar..böj och bänd på insugsgummit för att upptäcka sprickor..=)

/Dogge
jo
49
joda_johansson
ev. 530d Touring -05
Tack! Ska in till verkstaden på fredag, de misstänkte kanske kamaxelgivaren..?! Tråkigt problem på en fin bil.
jo
49
joda_johansson
ev. 530d Touring -05
Då var verkastadbesöket över. Resultatet var att bilen skulle pendla så där innan den stabliserar sig. Det kan jag acceptera. Det jag har svårare at acceptera var att bilen smårycker lite vid 1500 varv upp till 2000 varv. På det svarade BMW att bilarna var så där och det var bara så. De var inga stadsbilar... De kolla allting, allt förutom LMM, de hade ingen sån hemma. De kopplade ur den och vi testa, men den var lika endå. Jag tycker personligen att bilen har blivit mer ryckig nu när det regnar ute... men men... Jag behövde inte betala nått för besöket iallafall, bra det, de höll ända på i 2 timmar.

Så... vad säger man...?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ähh...gör FÖRST en service med stift,luftfilter och allt det andra.

Sedan tar du bilen ut på en sväng...Kör med lite högre varvtal några km, över 4500rpm, det KAN hjälpa.

OBS!
Jag tar inget ansvar på hur du utför detta bland andra trafikanter, men kör inte som folk..kör försiktigt.

Mvh Janne.
jo
49
joda_johansson
ev. 530d Touring -05
Bytte stift och luftfilter för 2 dagar sedan...
an
316
andreas_r
BMW 320I Touring M-Sport -03 Titansilver
Dom kopplade ur LMM och den betedde sig likadant ändå!? Om man kopplar ut LMM ska väl någonting ändra sig, annars vissar det bara att den kanske är paj om det inte händer någonting? Jag kanske e ute å cyklar?

Less is More
jo
49
joda_johansson
ev. 530d Touring -05
Intressant... Ja, det kan man ju tycka!! Någon som vet?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kan också bara säga att tidiga modeller av E46(nu är din inte speciellt "tidig" heller) hade en del problem med lmm..
Men då tändes ofta den gula motorlampan iofs :/

KAN vara den(lmm), men det bör ju en seriös verkstad kunna konstatera med bara lite ansträngning..

Det jag skrev om att försöka "blåsa ur" motorn en smula är någonting inte helt taget ur luften utan jag hade lite småryckningar på min fd M535:a och det slutade efter en smula "aktiv körning" och då varvtal överstigande 4500rpm..
Men det tog säkert en månad av mycket hårdare körning än det jag annars utsatte vagnen för i dagligt åkande innan det släppte och gången blev så där silkesmjuk som bara BMW sexorna kan åstakomma..
Jag menar att den kanske har "småsotat" för dig..

Jaja, en 320i ska ju inte behöva "blåsas ur" dagligen för att gå ryckfritt, men ett tips från mig iaf..

Mvh Janne.
jo
49
joda_johansson
ev. 530d Touring -05
Ja, jag tycker det. De sa att jag fick lämna in den för en grundligare undersökning i såfall när de hade mer tid. Men ska inte bilen bete sig annorlunda när lmm är bortkopplad? Min gick precis lika. Jag ska testa köra den lite hårdare. Jag köpte den grå flaskan med insprutsrenare för 1 vecka sedan, Den för 212 kronor, har kört upp den tanken nu och jag tycker inte att det blev nå bättre. Tråkigt att man ska behöva acceptera att bilen smårycker vid låga varv... =(
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
jag hade problem med ryck när jag bytte mina lamdasonder. fick tipps av en "fulmeck" jag känner att köra 2tusen rpm i 10 sec sen 3 tusen osv till 5tusen. upplever inte rycken längre och inbillar mig att den drar mindre soppa på kuppen också.
han menade att om man byter en del som har med "motorstyrningen" att göra skall man utföra nått liknande så bilen ställer in sig optimalt.
man skulle också kunna göra detta på bilar som är servade ordentligt men fortfarande har problem utan felkoder osv.

annars tycker jag andreas_r har rätt ang lmm.

BMW ownz
fr
16
fransman
525i 24v vanos -91
ta en titt på kolet i fördelaren... är det slitet kan det lätt bli ryckig tomgång å körning

jo
49
joda_johansson
ev. 530d Touring -05
Okej, ska testa det. Bara så förvånad att inte BMW verkstaden kunna hitta felet, att de sa att de var så där. :/ Men det är inge trevlig att den smårycker vid låga varv. Spelar ingen roll om jag trampar gasen i botten heller... Men kan det ha att göra med Lmm tror ni. eftersom bilen ryckte lika när vi kopplade bort den??
fr
16
fransman
525i 24v vanos -91
lmm ska lämna felkod om den e kass... sen när du kopplar ur din lmm så går bilen i felsäkert läge å funkar bara precis så den överlever..

men min gamla 535:a hade ryckig tomgång å hackade lite när man körde ... bytte fördelarlock... så va de klart.... de va kolet i locket som var nedslitet....

det kan även vara dina tändkablar... hur gamla är dom egentligen.... är dom alls bytta??
när de blir gamla så torkar de ur

testa att ta av fördelaren ... man ser genast i locket om kolet är slitet... elller om brytarspetsen är sliten...om inte så byt tändkablar... nästan garanterat att de e dom då...dettta är den billiga varianten....

fr
16
fransman
525i 24v vanos -91
förresten är du säker på miltalet???

testa att trycka in trippmätar knappen å sätta tändnyckeln i första läget samtidigt... då visar sig den ärliga mätarställningen.....

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tipsen som "fransman" ger kan du i princip glömma...Allt ifrån "fördelarlock till trippmätarknappskollen"...

Stämmer inte på din vagn..

Mvh Janne.
jo
49
joda_johansson
ev. 530d Touring -05
ja, jag tyckte att det inte stämde... Men är det någon annan som har haft samma problem och fått höra av verkstaden att det ska vara så? Jag tycker det är fan pinsamt för BMW att acceptera ett sådant fel!!!!
jo
49
joda_johansson
ev. 530d Touring -05
Ja, jag är säker på miltalet!
jo
49
joda_johansson
ev. 530d Touring -05
Nu har man iallafall beställt en ny tid på BMW, håller tummarna att de ska hitta felet denna gång, hatar dessa småryckningar! =/
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
jag läste i forumet för länge sen att på de "mindre" motorerna skulle de tydligen vara så enligt bmw....... kom på de nu när jag satt och läste.

tycker endå att de låter helt sjukt att en motor !ska! rycka sig fram.

BMW ownz
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.