|
|
|
|---|---|
|
Hej! Får felkod på glödtidsstyrdon på min 330d -02 och motorn går "hårt" då den är kall. är det någon som har nå kunskaper om hur systemet fungerar? Kan någon styrka min teori om att glödstiften ska vara aktiva till att bilen når arbetstemperatur därav den knackiga gången då den är kall nu?...Mvh/Joel | |
| kan ju vara så änkelt att kanske två stift är trasiga. gå startar den men går hårt. | |
|
Så kan det ju faktiskt vara! Men vet du hur det är med glödtid på stiften? Skall dom vara aktiva tills att motorn når arbetstemp? |
|
| Glödstiften ar bara aktiva före start. När motorn startat ska den klara av att få upp temperaturen själv. | |
|
Backard: Så tror delvis jag också. Men på något vis vill jag tro att de ska vara aktiva en längre tid just för att den ska gå tystare... Har hört andra 330d å dem går då mycket mjukare än vad min gör.. Men kan ju även vara så att det kanske är en spridare som falerar då jag inte får samma värde på mängdjämnförelse mellan spridarna..Så det testet tyder ju också på att det är nå fel på spridarna? kan det vara för att jag ev har för dåligt br-tryck pga igensatt br filter? Kom gärna med tips och teorier. |
|
|
mängden bränse borde inte påvärka om motorn gå hårt, dock om den går ojämt. har du stopp i bränslefilter borde den bli slö när du kör. Hur har du mätt mängden i spridarna? Kollat railtrycket? har du lyssnat på någon annan 330 för att gemföra? dom går lite hårdare när det är kallt. min lär lite som en lastbil första minuterna när det va minus. |
|
|
Jag har faktiskt inte kollat railtrycket. Men det har jag tillgång till faktiskt. Men det som är lurigt är att jag får felkod på glödtidsstyrdon och då jag raderar den felkoden så tycker jag att bilen går mycket mjukare en liten stund tills att det sedan kommer tillbaka efter en liten stund. Mängjämnförelsetesten har jag gjort med hjälp av Bosch FSA där jag även kan mäta railtrycket. Nej, jag har faktiskt inte lyssnat på en annan men en kompis hade en 330d -02 för något år sedan och den upplevde jag tystare men jag kan ju inte garantera att jag kommer ihåg rätt. |
|
|
Är det inte någon vänlig 330d ägare av 184hästars modellen som skulle kunna ge mig ett ljudklipp av en kallstart? |
|
|
min bankar på rätt bra när det är kallt tänkte på det igår när jag startade |
|
|
Då kanske jag inte är ensam...Men det stör mig att jag upplevde den tystare förut.. |
|
| har nu fått bekräftelse på min fråga av en tekniker på Mohlin Bil i Sundsvall ang glödningtssystemet... Glödstiften är ALLTID aktiva , varm som kall för att ge en mjukare gång samt bättre bränsleförbrukning... Det blir till att byta glödningsrelä :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.