AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
866

djävligt skitaga fäljar!?

zero tattoo
kan man göra något med mina fäljar dom blir så djävla skitaga av broms olja dagen efter

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är nog inte bromsvätskan (det är ingen olja!) utan bromsdammet från beläggen och skivorna som smutsar ner fälgarna. Det finns vissa bromsbelägg med kevlarinblandning som dammar mindre, men de brukar tyvärr vara mer "elaka" mot skivorna så de slits fortare.
Vaxa fälgarna så är det lättare att göra rent dem.
Ett bra rengöringsmedel som faktiskt bara är att spruta på, låta verka en minut och sedan spola av med vatten heter: Egle one A2Z all wheel cleaner. Detta medel distibueras genom Valvoline i Sverige. Det fungerar kanonbra på min bil, mycket effektivt!

Mvh
Det finns väl dammskydd oxå att montera?
Är det en bra lösning egentligen?

"The original point and click interface was a Smith & Wesson"

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, det försämrar kylningen av bromsarna!

Mvh
Om det e olja så kan ju en dämpare som har gått sönder, har just vart med om det...

-ridern-

525i 1990 24V
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
BMWs fälgrengörning eller Sonax Xtreme och högtryck håller de flesta fälgar fräscha. Ibland kan en diskborste behövas.
rsarits
Jag gjorde rent en omgång extremt skitiga fälgar med AJAX skurpulver och vanlig svamp, detta efter att ha provat avfettning, motorrengöring och vanligt diskmedel utan resultat. AJAX var fenomenalt!

Micke
J
146
J
M5 -93
540iA -93
Byt till ett par sportbelägg som inte dammar så mycket :^)

/Janne
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Glöm inte bort att vaxa fälgarna då du har fått dem rena! Vaxade fälgar är mycket lättare att tvätta!

Mvh, Steaman

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.