AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.538

Mobility system och domkraftssatsen till E90.

Roffa1
Upptäckte just att det ej finns någon domkraft till min E90.
Sökte efter info här på forumet, hittade något enl rubrik.
Vad menas med Mobility system samt domkraftssats? Består detta set av flera delar. Jag skulle uppskatta om någon vill bidra med en bild & info innan jag beställer orig domkraft för 1.200:- (törs ej lyfta bilen med garagedomkraften i de konstiga plaströren)
Finns det någon här som köpt originaldomkraften, tycker 1.200:-låter i dyraste laget.(om det bara handlar om en enkel domkraft)
Mobility System är ett litet kit med en 12V kompressor.

Beträffande domkraft. Förra eller förrförra året införskaffades jag en racing domkraft från Jula med platt huvud som fungerar mycket bra att lyfta både 120i och 330d (E91 LCI) med. Kan varmt rekommendera denna Länk som har fungerat klockrent. Den har en helt plan platta med en fin gummisula ovanpå som täcker hela plastplattan under bilen. Jula har en drive på den så nu kostar den bara 995kr gentemot ordinare pris 1595kr.
Roffa1
Men om jag förstått saken rätt, så bottnar väl originaldomkraften inne i plaströret under bilen (själva domkraftsfästet) om man då endast använder gummiplattan på garagedomkraften, så belastar man väl plaströret till bristningsgränsen. Rätta mig om jag har fel, har ej tittat så noga under bilen.
BM
23
BMW-08
320dt -08
Såga till en träkloss som passar in, sen är det bara att lyfta bilen med en domkraft som går under bilen. Själv fick jag montera bort "jackpaden " på min domkraft.
Aldrig haft några problem. Lämnar du in bil på verkstad lyfter de rakt på plastplattan också. BMW har inga special grejer för att lyfta din bil.
Aldrig hört att man ska lyfta inuti. Va har du hört det någonstans?

Sen plaströr? Det är en fyrkantig plastklack. Har du kollat ordentligt under bilen?

Kan ju säga att jag har lyft bilarna här hemma på det sätt nu i flera år och det har aldrig varit några problem. På BMW sa de att man skulle lyfta över hela klacken annars går den sönder. Ingenting om att lyfta inuti.
Roffa1
Nix, har ej kollat så noga under bilen ännu, men jag trodde att plastfästet (domkraftsfästet) var ihåligt? så att en styrklack skulle passa in.

Hittade en bild på originaldomkraften och där ser man en styrklack på toppen av fästet. Men jag kan säkert ha fel.

Jo den är ihålig i mitten.
Det kan säkert vara så att man kan lyfta inuti, men jag ser inte ens BMW göra detta själv, därav antar jag att det inte behövs någon adapter. De sa inget om det iaf, det enda rådet var att man måste lyfta över hela plastfästet för annars går det sönder.
Roffa1
Kanske bättre att beställa en sån här "jack pad" för 280:-inkl frakt till Sverige.
Har mailat till säljaren för att säkerställa att den verkligen passar E90, tycker det står lite svävande i auktionens objekt beskrivning. I rubriceringen står det ju att den passar till bl,a E90. Väntar på svar.

Länk
Buspelle
Använder också en vanlig garagedomkraft för att lyfta bilarna och det fungerar utmärkt.
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Jag har också använt en vanlig garagedomkraft(20 år gammal) på två olika E91.
Är bara noga att ytan blir jämnt belastad.Det har funkat bra.
Terry N
Använde också min gamla garagedomkraft med gummipucken, rätt på ''plastfästet''. Var noga att sätta mitt på, inga problem i så fall. Min domkraft gick precis under med orignal sportchassi.
Jag tycker det är bortkastade pengar att köpa den där jackpaden från Ebay, men känner du dig säkrare om du använder en sådan så köp en då :-)

Men jag rekommenderar fortfarande domkraften jag länka till, den kommer lätt in under bilen och har lång hävarm så det är enkelt att lyfta upp bilen. Väl värd 995kr.
Roffa1
Chris87: Jag vet att domkraften från Jula är helt suverän, jag har också köpt min där, fast den ser ej riktigt likadan ut. Min är röd till färgen samt har två pumpar. Extremt låg, den kommer under nästan överallt.

Får se om jag köper till jackpaden eller om jag iställer hissar direkt på plastfästet. Tack för alla era suveräna svar. (tur att detta forum finns till)
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Jovisst Julas domkraft ser finfin ut.Låg och läcker,funkar säkert kanon.
Köpte originaldomkraften våren 2005 till min första E90 har använt den till när däcken ska skiftas vår och höst. Förra hösten så gick domkraften väldigt trögt upp för att till slut säcka ihop helt när bilen var upphissad så nu använder jag andra lösningar, förtroendet är sas förbrukat. Hylsnyckeln som följer med domkraften sprack i våras så jag rekommenderar att man köper ordentliga grejer nånannanstans.

Roffa1
Clubsport: La du märke till om originaldomkraften bottnade i hålet till domkraftsfästet (det i plast) eller är hålet endast till för att styra domkraften rätt. Vill gärna utröna om lyftkraften fördelas lika inuti som utanpå själva plastfästet under bilen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.