|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Jag funderar starkt på att köpa en rolig sommarbil och givetvis blir det bmw. Jag har absolut inte bråttom med att hitta rätt bil då det är ganska långt kvar till sommar igen. Ett långtidsprojekt kan man säga=) Har ganska höga krav på hur den ska vara och letar därför enbart i den övre ligan. Dock inga fantasipriser.. Jag har smalnat av mitt sökande till 3 olika modeller. Bmw M5 e34. Bmw M3 e36. Alpina B10 e39 eller e34. Ej touring-bilar. 100% orginal. Hämta från tex tyskland, italien eller något annat eu-land är absolut inte främmande om rätt bil finns. Min fråga till er fantaster är helt enkelt vad ni har för erfarenheter av dessa olika modeller ställda mot varandra? Vad ni själva tycker är bra/dåligt med modellerna och vad som fick er att välja just den där "rätta bilen" Jag har läst mycket både här och på andra ställen, dock enbart kört M3 e36, inte dom andra. | |
|
Problemet med en M5 idag är ju att merparten är rätt risiga. Visst finns det välvårdade original kvar men de finns så mkt skit att sålla bort, spec om du söker något exceptionellt. Dessutom är M5 E34 ärlig talat rätt slöa. Jag tycker E34 B10 ser för oldstyle ut, verkligen tagen från 80-talet. Nja, lite halvkul med en turbomodell iofs, men då ska de pyntas. Samma gäller väl M3 ang skicket, även fast jag har någon känsla av att de finns fler fina M3, den ligger ju några år senare i produktionen iofs. Jag hade ju köpt en Alpina, en E39 med 4.6l V8. Alt en E36 B8 men då har vi kosingen igen, dyra och ovanliga. Det är ju den ända Alpinan av den generationen som har mer effekt än M-modellerna. Det är ju lite fränt. |
|
|
Om du endast ska ha bilen som sommar/entusiastbil hade jag nog uteslutit E39-Alpinan. Den är alldeles för trevlig som vardagsbil för att bara köras ibland, och i mitt tycke den "bästa" bilen av dessa kandidater, men bäst och roligast är inte samma sak :) Återstår enligt mig M5 3,8 eller M3 3,2 och här är valet inte så enkelt. M5 plockar poäng på att den är mycket ovanligare och däreför fortfarande har en värdeökning framför sig om den är i rätt skick, med rätt miltal, och sköts om på rätt sätt. Dessutom tycker jag att motorkaraktären i 3,8 är riktigt kul ur entusiastbilsperspektiv. M5 har också en fullständig kassaskåpskänsla vad gäller detaljkvaliten som jag inte riktigt tycker E36 når upp till. Det känns på något sätt att bilen är ihopaskruvad för hand, med stor omsorg. M3 vinner på att sen är betydligt spänstigare att köra aktivt med, drar mindre bensin (kanske inte så viktigt iofs) och lär vara något billigare att underhålla överlag. Jag har redan haft en M5 3,8 i 3 år, så skulle jag köpa entusiastbil nu hade jag velat prova på en M3 3,2, eventuellt rentav en cabrio. Samtidigt hoppas jag att jag får möjlighet att åter äga en M5 3,8, för det är extremt trevliga entusiastvagnar. Ut och provkör så många vettiga exemplar av vardera modell som möjligt, så du kan bilda dig din egen uppfattning! Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Har varit datorlös ett par dagar pga arbete=( Tackar för bra svar iaf! M5 e34 har alltid varit lite av en drömbil, men jag har förstått att ägandekostnaden ligger högst av dom här 3. Men det kanske kan vara värt det? Som sagt, det verkar vara svårt att hitta en vettig M5a, jämfört med m3 och b10 men dom dyker allt upp ibland. Tänker på Europameisters som var till salu för inte allt för länge sen. Samtidigt låg det en likadan Avusblå M5 på Blocket som såg ut att vara i riktigt gott skick också. Så det är ju inte omöjligt att hitta något. Verkar svårare att hitta en fräsch e34 b10 i så fall. Jag har inlett provkörningsfasen med en e36 m3, men jag måste säga att det "klickade" inte helt. Visst den var kanonfin att köra men det fattades helt enkelt något.. Återkommer om det när jag vet vad som fattade, dvs när jag provat dom andra också.. Kalle, sett att du har en b10. Ser riktigt fin ut=) Jag kan hålla med dig lite om att en Alpina b10 är lite slöseri att ha som entusiastbil på det sättet, men jag tycker ändå den kvalar in för mig. Jag är ärligt helsåld på just en tidig b10 e39. Gillar den diskreta formen riktigt mycket. Dessutom är det kanske inte så fel om den är lite vardagstrevlig också. Om allt går som det ska kommer jag få tillfälle att prova en snart och det ska bli riktigt spännande. |
|
|
Köper du en fin E34 M5 så är den inte såå dyr i drift. EDCdämparna på 3,8:orna är DYRA, Dom bör vara bytta/eller fräscha. Köper du en 89 eller 90as M5 E34 kan du entusiastförsäkra den enkelt. För info om E34 M5 + hjälp att hitta lämplig E34 M5. Gå in på www.e34m5.se Alternativet till E34 M5 som jag tycker är intressant är denna Alpina B10 4,6 Touring Switchtronic Länk en av 15st 4,6 Touring Switchtronic (övriga 4 är 6vxl manuella) Mvh Stephan |
|
zcooter |
Japmax@! Kunde vara kul o höra vad du jämför med för bilar om du tycker att M5 e34 3,8:an är slö, med tanke på att den bygggdes mellan 92 och 95 |
|
Jag kan bara tala av egen erfarenhet då jag faktiskt äger två av de kandidater du väljer mellan och dessutom var väldigt nära att köpa en M5 E34 i somras. Att ens jämföra en B10:a (om du menar E39) och en M3 E36 känns för mig helt overkligt, lite som man egentligen inte vet vad man är ute efter. Tolka mig rätt =). En B10 E39:a är en komfortvagn med bra prestanda. En helt annan gång i motor, drivlina, fjädring, ljudnivå ja, faktiskt det mesta. B10:an finns dessutom endast som automat med lite ändrad mjukvara och växlingsmöjligheter i ratten, vilket för min del mest är en "plojgrej". Nu har min förvisso endast gått 3300 mil och nybilkänsla finns faktiskt kvar men även om den gått 15'+ går det ej att jämföra. M3:an däremot har ett hårt avstämt chassie, råare gång/karaktär på motor, mer mekanisk känsla i växellåda/drivlina. Stolarna har en helt annan stoppning/hårdhet än de i B10:an. Ojämnheter på vägen som B10:an sväljer utan problem behöver man nästan njurbälte som jämförelse med M3:an. MEN, att köra den ett varv på Knutan eller dra den till rödmarkering tillsammans med ett kolfiberinsug gör att man har ett större smile på läpparna än att "smyga" iväg med plattan i mattan med B10:an. Det är en helt annan fartupplevelse i M3:an helt enkelt och lite mer inspirerande körning får B10:an se sig som förlorare. Ingen av dessa bilar är några raketer med dagens mått mätt men helt ok prestanda för pengarna. Hoppas det kan hjälpa dig lite på traven. Vad du än väljer tror jag nog du kan bli nöjd under förutsättning att du verkligen vet vad du vill ha. B10:an Länk M3:an Länk ///M. Pedersen |
|
| Kan rekomendera m3 e36, har aldrig varit så nöjd med en bil som jag är med min nuvarande. Alltid lika kul att ta ut den en sväng. | |
|
Tackar för den infon! Jag har ännu inte fått tillfälle att köra en b10, men det är på G. Det är E39 jag är mest sugen på vad gäller b10. /// M ///: Tackar för din åsikt =) Jag tolkar dig helrätt och förstår hur du menar. Jag vet att en Alpina b10 e39 inte kommer från samma planet som en äldre M5 eller M3, det förstår man utan att ha kört någon av dom, men det är inte så relevant för mig. Ska utveckla det lite.. Tanken är att ha en entusiast-bil att köra med på fina sommardagar, putsa på och sköta om helt enkelt. Att köra, äga och ta hand om en bil som är ovanlig och rolig är den stora behållningen för mig. Sen spelar det ärligt mindre roll vad bilen är bäst på/lämpar sig för. Jag struntar i om jag inte vinner vid rödljusen eller har högst varv i maskin.. I mitt fall skulle en b10 göra jobbet lika bra som en äldre M-modell. På pappret har den alla attribut jag söker, trots att den är pösigare, mjukare och säkert mer vardagsbil. Det ändrar inte det faktum att den eventuellt lämpar sig som entusiastbil=) Jag kommer lämna mina åsikter så fort jag provat någon modell samt tillägga att jag faktiskt inte vet vad jag vill ha förrän jag provat=) |
|
|
Håller med Egde. Kompletterade i höstas bilparken med en dakargul m3 3.3 limo och är mycket imponerad av bilen. En komplett bil i mina ögon. Fortfarande snygg, bekväm, snål, mkt snabb både rakt och när det svänger. Helt klart den av mina bilar som är mest körglad, vilket i för sig inte är så konstigt mot bakgrund av att de andra är typiska landsvägslok. Ytterligare en fördel som jag ser med m3 kontra m5 eller Alpina är möjligheten att för relativt små pengar uppgradera till en vasst coiloverkit och bättre bromsar. Då slår den det mesta i "handling". Nackdelen är de höga försäkringskostnaderna. Spacco, när du ändå är inne på Alpina eller m5 e34, varför inte kombinera de båda, dvs. köpa en B10 Biturbo? Mkt snabbare, mer ovanlig, grym sleeper, en klockren entusiastbil som bör uppfylla dina önskmål. Kostar mer i inköp men du får en legend. |
|
|
Det är ett trevligt problem du står inför :) Jag skulle välja M3 om du vill ha mest körglädje annars så skulle jag ta en M5 3.8 då den verkligen känns som en riktig BMW när det gäller kvalitet design.Undrar varför du inte har funderat på M5 e39?Den är ju en otroligt komplett bil.Den har ju allt som man vill ha.Både komfort byggkvalitet och prestanda i överflöd.Annar så skulle väl en bmw 540 med manuell vara fint alternativ kanske?Den är ju betydligt billigare än dom andra i dom flesta avsenden och har prestanda som borde räcka till.Nackdelen med Alpina så som jag ser det är att den endast går att få med automat och har ofta konstig utrustning/färgkombo och ett väldigt begränsat urval på salumarknaden. Lycka till med biljakten. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.