|
|
|
|---|---|
|
Gissar att frågan varit uppe tusen gånger på denna sida men frågar ändå. Har hört att det är bussningar som är utslitna som gör att det hackar på låga varv när motorn är varm. Vad kostar de att byta? Klarar en händig person av det eller måste den in på verkstad? | |
| Kom igen! | |
| hackar det på tomgång eller när du kör sakta? | |
| Bara när jag kör sakta och bilen är varm. Låga varv ettan och tvåan. | |
|
Om du menar att det nästan känns som om det är något glapp i transmissionen, så är det samma sak på min om än inte överdrivet märkbart. Min *vet* jag att det hänt någonting med bussningarna på, ska in för byte den 19:e å kan väl berätta om ryckningarna försvunnit då. Är bussningarna väldigt slitna kan man också känna att bakvagnen flyttar sig åt höger när man alternerar mellan gas och motorbroms på lite högra växlar. I exprema fall kan man till och med se det i backspeglarna. /Jörgen -- Merit: Har växlat ner till 3:an i 160km/h med en orginal Volvo 240. Kopplingen sa pang. |
|
| Vore intressant att höra hur det går/gick för dig efter bytet av bussningen. Även priset för reparationen är av intresse. Jag har hört att det inte ska vara skadligt om bussningen är sliten, men man vill ju inte att bilen ska hacka. När det börjar hacka eller rättare sagt smälla från bakvagnen går det att häva genom att koppla och vara känslig på koppling och gas men i längden vill man ju inte ha det så. | |
|
jag hade samma problem på en 320i e36, men det uppkom bara ibland. om jag då startade på 2:an och varvade lite extra så gick den som vanligt... startade jag på 1:an hackade den som fasen. konstigt Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
Ska in till verkstaden i övermorgon, så jag återkommer med rapport då. Inte säkert att jag kan svara på priset dock; garantireparation. /Jörgen -- Merit: Har växlat ner till 3:an i 160km/h med en orginal Volvo 240. Kopplingen sa pang. |
|
MrT |
Kan det inte vara olja på kopplingen??? |
|
Visade sig vara vänster bärarmsbussning bak som gett upp, yttrade sig även genom att ratten var vriden lite åt höger när man körde rakt fram. Trots detta drog bilen inte snett, vilket förbryllar mig en aning. Spårkänslig som ett ap var den också. 750:- på BMW med mtrl och arbete. Tyvärr kvarstår det svaga klonkandet bakifrån när man lägger i backen, och det där "glappet" jag pratade om försvann inte heller. Misstänker att det är de beryktade silenceblocken... fast det är bara gissningar. /Jörgen -- Merit: Har växlat ner till 3:an i 160km/h med en orginal Volvo 240. Kopplingen sa pang. |
|
| Glappet kan bero på att hardyskivan är slut. | |
|
Hade också det problemet med min 325:a... Bara när den var varm och typ kökörning. Folk undrade vad man höll på med när hela bilen skaka! Någon förklarade för mig att det var dom då... relativt nya asbestfria kopplingarna som gjorde att hackandet uppstod. Men jag vet inte. Jag lärde mig tillslut att köra så att detta inte uppstod iaf... "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" Mvh Anders S. |
|
| Exakt samma erfarenheter som Anders med den 325iC-95 som jag ägde. Är dock rätt säker på att ryckningarna kan relateras till kopplingen då de värsta ryckningarna var just när man slirade lite på 1.ans växel, vid typ kökörning. När man släppte upp helt ryckte den aldrig, ej ens vid tufft gaspådrag. | |
|
Min fråga är då: Hur f*n lär man sig köra så att detta fenomen inte uppstår? Jag håller på att skaka sönder (tillsammans med resten av bilen) vid kökörningar... Drömmen är en kö som går såpass fort att man kan ligga på tomgång på ettan. Mardrömmen är när man hela tiden måste stanna, för att sedan starta igen... *avskyr* Tips mottages tacksamt! //Koffe |
|
|
Hmmm... Träna! ;) Allvarligt, antingen får du varva lite mer och slira på kopplingen när du drar iväg. Sliter visserligen rätt mycket när det är mycket kö :( Annars brukar det funka att göra en snabbare "start" (snabbt uppsläpp av kopplingen) när du kör igång. Detta funkade dugligt för mig, men jag vet och lider med Er som måste trilskas med det. P.s Kan ju bli lite köer nu i kväll när man ska fira sommaren. Tur att man har en E46:a (peppar peppar).. :-) KÖR FÖRSIKTIGT OCH HA INTE FÖR BRÅTTOM I HELGEN!! "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" Mvh Anders S. |
|
Hamilton83 |
Hmmm jag har också haft det problemet med min bil (320i -93) Det känns ju lite tråkigt på sin annars fina bil. :-) "Hellre springa i fel fil än att fila i fel springa" |
|
Anders: Du har så rätt så... Det VAR ett rent h-vete att ta sig förbi Söderköping med hackande starter. Mätarnålen rörde sig inte på en dryg mil, vilket innebar många stop-n'-go =/ Dax för insp. 1 snart... kanske ska höra om det går att göra nåt. (Kopplingsbyte ska ju funka har jag hört, fast det är väl inte billigt direkt =) //Koffe |
|
|
Undrar om man får det problemet "sen" igen efter att man har bytt koppling :-/ Verkar va lite av ett "fabrikationsfel" från BMW. Har det också "ibland" när motorn e riktigt varm. Det skumma är att när detta sker så känns det som om dragläget kommer tidigare också... :-/ Mvh Tobbe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.