AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.052

Har värmepaketet gått igen?

sk
117
skaunepauen
320D GT - 14
Hej,

förra ägaren fick ta tillbaka min bil för att reparera värmepaketet som var helt trasigt. Han sate i slangarna igen som var avskurna och bytta rören genom torpedväggen till de i metall istället. Nu, två veckor senare, har kupéfläktsvärmen upphört igen i princip. Jag får varmluft i några sekunder, sedan försvinner det och blir kallt (har ingen AC).

Har även märkt att det börjar försvinna kylarvatten igen och att under respektive golvmatta är där en liten blött fläck, som är runt 10 cm i diametern per ställe.

- Har mitt värmepaket som han satte in från skroten gett upp eller är det någon slang som kan ha lossnat? Vad får vattnet att nå samtliga fyra mattor i bilen?

Mvh

återigen förbannad bilägare, skaunepauen
sk
117
skaunepauen
320D GT - 14
Kan även tilläggas att jag har provat att lufta systemet samt att jag har en ny fläktrem för 4 veckor tillbaka sen, om detta nu hjälper felsökningen lite...

Mvh

Skaunepauen
Låter mest troligt att det är ditt värmepaket som läcker. Stoppa in handen bakom och känn runt lite. Försök känna huruvida det är blött eller torrt. Testa gärna det både innan du startat bilen och undertiden som bilar står på tomgång. Ta gärna en liten tur också.
sk
117
skaunepauen
320D GT - 14
Vart kan jag köra in näven för att känna värmepaketet då? Precis under det gallret, närmst vindrutan under huven eller?

Har skandalöst dålig koll på det, men man får väl känna efter. Känns lagom kul när det precis är utbytt, blir till att slå förre ägaren en signal igen antar jag...
Tror aldrig jag kunnat ha mer otur med min förstabil :)
Du får känna inuti bilen, bakom/under instrumentpanelen. Om det går försök få in handen mot torpedväggen och lokalisera värmepaketet. Känn efter om det är blött eller torrt runt det.
Roffa1
Eftersom det läcker ut vatten till samtliga fyra mattor, så bör väl vattnet komma ifrån den luftburna golventilationen. Vattnet kommer alltså innifrån själva ventilationsrören. Kanske något som är felkopplat;-)
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Kolla så att det inte är oringen till rören som läcker. Det gjorde den på min compact.
Lars
sk
117
skaunepauen
320D GT - 14
Upptäckte igår att när jag kör relativt lugnt så sjunker motortempen till under mittstrecket, visar ibland nästan närmre strecket vänster om mitt än det i mitten.
Har detta att göra med att värmepaketet kan vara kasst tro?

Får lite varmluft fortfarande, men det är inte speciellt varmt och ifall man kör på högsta fläkthastighet försvinner varmluften i ett nafs jämfört med om man kör på 1an eller 2ans hastighet.

Någon som känner igen sig eller vet vad detta kan vara?
Känner bara att jag knappt orkar lägga 2000 kr på att byta värmepaket på verkstad. Kanske borde låta någon verkstad felsöka den istället...
Id
359
Idnis
Bmw 330d Touring -01
tar det långt tid innan bilen blir varm? inte termostaten som är kass?

Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Det är ganska vanligt att termostaten ger sig.
Så hrä såg de ut på min compact Länk
Den är ganska lätt att byta.
Lars
sk
117
skaunepauen
320D GT - 14
Jag ska lämna in bilen sen i nästa vecka för montering av ett nytt värmepaket. Pratade nyss med en mekaniker, han var 100 på att det var värmepaket som gjorde att mycket spökade, men han skulle kolla allt lite först så allt blev rätt den här gången iallafall.

Funderar också lite på termostaten, beter bilen fortfarande sig konstigt efter värmepaketet är utbytt så fixar jag en ny termostat själv, tack för tipset!
sk
117
skaunepauen
320D GT - 14
Kom på en följdfråga här:

Körde nyss, värmen kom så sakta tillbaka, ville inte riktigt på full flätkhastighet, annars var luften var när jag ville ha den just varm.

Kan det vara så att det är p.g.a. en trasig termostat den inte vill bli så pass varm som jag vill ha den? Slutat komma in vatten på golvet dessutom. Är detta ett mirakel eller vad kan ha hänt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.