AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.750

Får inte upp tempen i e34 525

Hej

När jag åkte till jobbet i morse (25mil) så var det ovanligt låg temp i motorn. Strax över den blåa markeringen på mätarn. Dock pendlade tempen upp och ned något i förhållande till utetemperaturen..Alltså blev motorn kallare när tempen ute sjönk. Min första tanke är att det säkert är termostaten som gett sig. Någon som har några tankar kring det? Vart sitter den på min 525 -95. Duger det med biltemas termostat?

Tacksam för råd.
Om temp mätaren går upp och ner skulle jag undersöka tempgivare först.
Den går bara upp och ned marginellt och tillexempel blir det motorn lite varmare när jag kört i en 4 km lång tunnel med 7grader varmare luft. Så det är lite för marginellt och lite för logiskt för att jag ska tro att det är tempgivaren. Tänker jag galet i det fallet?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

kontrollera termostathuset, och termostaten. På vissa modeller är termostaten monterad på så vis att fästet kan spricka sönder och vattnet strömmar förbi. Detta medför att flödet förbi termostaten blir för stort och motorn orkar inte upp i temp.

Mvh Håkan
tack håkan för bra svar.. vart hittar jag termostathuset?
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Termostathuset sitter framkant motor bakom fläktbladen, gissar din termostat inte stänger utan står öppen, vattnet blir nerkyllt i kylaren.
Hade samma fenomen med en likadan motor som din och jag bytte termostat och huset sen blev det bra.

mvh dutta
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Länk

Att tänka på är att det är viktigt är att lufta systemet ordentligt när man haft det tappat på vatten!

Lycka till!

Mvh Håkan

Har kikat tittat lite under huven nu och det ser helt sjukt trångt ut? Hur monterar jag loss termostathuset på bästa sätt? Måste jag ta loss kylare och annat?
Vart på tempmätaren ska nålen stå når termostaten fungerar som den ska?
rakt upp i princip, och inte röra sig ur fläcken när motorn är driftsvarm.

25 mil till jobbet är för övrigt låååångt :)

--
Markus
ingen som vet vad som behöver monteras bort för att komma åt?
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Här finns tillräckligt med info:
Länk

go
13
gonefishing
bmw 525 touring e34-96
bmw 525 touring e34-95
låt bilen svalna innan avmontering av termostathus sker, blir mer lättmekat då man slipper bränna sig. lufta systemet noga efteråt annars kommer du få se på en tempmätare som rör på sig med ev ett pajjat värmepaket som följd eller kanske ännu värre...

ha så kul nu ...
Strålande! Tusen tack för bra hjälp. Den länken var helt super. Nu är det bara att ta på sig blåbyxorna,,
Termostaten bytt och allt gick enligt planen. Tusen tack för hjälpen på detta forumet. Utan den hade det tagit mycket längre tid och krävt fler svordommar
da
103
dalleballe
525iAT -93
Får man fråga vart du köpte termostathuset? Har inte sett några att köpa nånstans och mitt måste oxå bytas!
go
13
gonefishing
bmw 525 touring e34-96
bmw 525 touring e34-95
biltema funkar fint på min...
da
103
dalleballe
525iAT -93
Försöker hitta termostathuset på biltemas hemsida, men kan bara hitta själva termostaten? Vart ligger termostathuset??
Fr
2
Frahl
520i -94
Jag har nu bytt termostathus och termostat, vilken skillnad det blev.. Låg stadigt på blått eller bara just över innan och nu är den rätt upp som den ska vara. Skönt att få lite värme i bilen nu också när tempen börjar krypa ner mot -20 :P
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.