|
|
|
|---|---|
Roffa1 |
När min E90 levererades så fick jag info om att programvaran till navigationen var från 2008 det år då bilen byggdes. Frågade om de inte uppgraderade detta i samband med leverans, svar NEJ det kostar 1,600:-extra att uppgradera till 2009. Tyckte detta lät dyrt så jag avstod för tillfället. Såg nu en annons där en privatperson säljer original DVD skiva till navigationen för 2009 pris 600:- Undrar då om BMW använder sig av samma sorts skiva för uppgradering? eller krävs det annan utrustning samt specialexpertis. Vill även minnas att jag någonstans läst att en viss uppgraderingsskiva har krånglat i samband med uppdatering av navigationen. Är detta något man törs ge sig på själv? |
| Hårddiskbaserad navi kan endast BMW uppdatera.... | |
Roffa1 |
Ok, Tack för info. |
|
Lånar denna tråden! Hur vet man om den är hårddiskbaserad? Har en 320d -08 och behöver uppdatera programvaran pga nyare skiva fungerar ej! Har navi pro |
|
|
Den hårddiskbaserade navin introducerades i samband med faceliften, dvs from årsmodell 2009 (tillverkningsdatum from 2008-09. Du kan också se det om du har fler knappar vid din I-drive (tror de är 6 till antalet, back,menu osv), samt det nya gränssnittet (menyerna byggs upp i displayen från vänster). /Andreas. |
|
| Ok, då har jag inte den hårddiskbaserade programvaran ;) Finns ju den senaste softwaren på piratebay! Uppdaterad navi prof på en x5 -05 det var inga problem stoppade bara i cd skivan med uppdatering, kom upp en ruta som man klickade sig fram och vips så var de klart! Men till problemet skulle göra det på min egen och det kom inte upp någon installations ruta! Någon vet hur man gör? mer komplicerat med idrive? | |
|
nr 1: bara BMW kan uppdatera IDriven nr 2: Varför ska du uppdatera mjukvaran CCC? har du en 08 så har du antingen den näst senaste eller senaste mjukvaran! |
|
|
ringberg: Det kan du inte! X5, E39 samt E46 kör inte med idrive systemet (CCC) utan MK2, 3, eller 4. Dessa kan man själv uppdatera. CCC systemet som det heter med idrive/nav PRO måste uppdateras genom BMW! |
|
| de va ju jävligt synd ;) tack för hjälpen iallefall | |
|
Fick ett mail från "Euronavdiscs" där han erbjuder följande: BMW nav disc Professional 2011 Road Map Europe Suitable for cars with factory option 609 (professional navigation) with i-drive controller. Following models (E81 1 Series 3dr, E82 1 Series Coupe, E88 1 Series Convertible and E87 1Series 5dr ) 3 Series (E90 Saloon, E91 Touring ,E92 Coupe and E93 Convertible) 5 Series (E60 Saloon, E61 Touring) 6 Series (E63 Coupe E64 Convertible) X5 (E70) X6 (E71) Jag har factory option 609 med HDD. Kollar man Professional 2010 står där att denna EJ är avsedd för HDD-versionen, misstänker att samma gäller för 2011-versionen. på Nån som har testat eller vet mera? BMW - Freude mit Schwung |
|
|
Har man Navigation Professional (609) av det senare slaget med inbyggd HDD, då ska skivan heta "Road Map Europe Premium". Du kan uppdatera din navigator själv med senaste kartorna, jag har själv gjort det. Det är totalt 3 skivor och tog ca. 1 timma. Mvh/ Niclas |
|
| Intressant dialog, jag har ju en E92 335 xi -08 med tillverkningsdatum 2007-12-05 med navigation professional kod 609. Vilken skiva skall man använda sig av eller hur uppdaterar man så man får en aktuell karta? Känns lite irriterande när man ex. vis kör nya E4 förbi Uppsala och kör ute på grönytor enligt kartan. Har inget större behov av navi i den bilen men det är störande när man ser kartan. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.