AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.712

knarrande dörr och seg fönsterhiss

Id
359
Idnis
Bmw 330d Touring -01
förardörren började knarra rätt mycket nu när det blev kallt ute så jag smörjde med 5-56 typ men blev nästan bara värre torkade rent på den plastbiten som går in i dörren, och testade med något grejs för glidytor men blev inte bättre någon som har något förslag på något annat man kan använda? sedan undrar jag vad man kan smörja med i listerna vid fönsterna för kör jag ner min ruta för långt så går det väldigt segt upp får hjälpa den ibland hört att man kan ta försvarets hudsalva men låter lite fel för mig. tacksam för svar

Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Fönsterna vet jag ej.
Men jag hade ett tydligt knirrande från låsmekanismen i dörren. Smorde med vanligt konsistensfett ordentligt på alla ytor och petade även in fett med en liten skrivmejsel. Det blev bra. Risken är ju att man kladdar ner sig om man släpar röven mot när man sätter sig i bilen. Men jag märkte skillnad mot både siliconspray och smörj spray, för inga av de funkade.
Om dörren knarrar när du öppnar/stänger den, är det 99% dörrstoppet som behöver bytas. Hade samma problem efter att ha smörjt med 5-56 blev det värre och dörrstoppet bytes

"BMW när du älskar att betala"
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Min förnsterhiss har också blivit skitseeeeeeg....vete fan varför.

Frasse
aaa samma här fönsterhissen känns ganska seg på min e46 oxå hört att de ska vara ett vanligt fel på alla e46 att man får någon slags problem med fönsterhissarna, antagligen detta då...

Har oxå knarrande ljud på min förar dörr på min e46 02:a smörjde oxå på me 5-56 märkte ingen skillnad, orkar inte bry mig, men hur mycket ska de kosta o byta ett sådant dörrstopp då?

Jag betalade 600 kr för bytet utan dörrstoppet inräknat i priset. Kanske var lite dyrt men orkade/kunde inte byta sj. Bytet gjordes inte hos BMW.

Id
359
Idnis
Bmw 330d Touring -01
kan säga att efter att jag skrev detta inlägget, så har jag fått rätt på dörrstoppet och det med råge ;) tog någon spray för glidytor som jag skrev längre upp och det knarrade fortfarande, men efter ett dygn så slutade det knarra och nu är dörren så lätt att stänga så man smäller somfan i den. inte bara jag som reagerat utan även sambon sa samma sak. så glidytefett = transparant smörjfett finns på sprayburk funkar 100 vill jag lova. sedan med fönsterhissarna har jag inte hört något riktigt en får svänga förbi verkstaden och fråga men det ska bara behövas smörja med något i listerna så att det inte blir lika mycket friktion så går det nog som bara den igen.

Mina dörrar är väldigt tröga att stänga man måste oftast göra det 2 ggr för att dom ska stängas ordentligt, dörrstoppen e säkert slut men knarrar inte än iaf.
Vad för spray använde du och var sprutade(haha) du?

Id
359
Idnis
Bmw 330d Touring -01
smörjade båda gånggärnen uppe och nere och sedan den i mitten som gör att dörren stannar i olika lägen tror det var benders som hade gjort sprayen något jag hittade i maskinverkstaden men somsagt slutade inte gnälla direkt utan när det hade suttit i lite så lossnade det. men kolla efter en transparant spray för glidytor borde finnas massor olika fabrikat. AD center har det säkert tex.

an
316
andreas_r
BMW 320I Touring M-Sport -03 Titansilver
Jag kanrekomendera teflonsprej, funkar bra på både plast och metall!

Less is More
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.