|
|
|
|---|---|
|
Har en 540 e39 -98 där gps:en visar motsatt körriktning. Har kalibrerat den med "crossing junktion" funktionen och den hittar den på kartan direkt men sedan börjar pilen åka i motsatt riktning som jag kör och den fortsätter med det kontinuerligt så efter ett tag är jag ute i östersjön. Är det någon som har någon teori eller förklaring om avd som kan vara fel? Alla ideer mottages tacksamt. Mvh Thomas | |
|
Kanske inte till större hjälp, men skaffa sjökort till den :) Kanske har du glapp/fukt i antennen? |
|
|
Hej. Jag är ingen expert på detta område,men det låter som att GPSén har fel på kordinatsystemet? Troligen ett mjukvarufel? Du kan försöka med 2 saker.. 1) Prova att montera bort batterikabeln i 20min så att bilen gör en sk reset. 2) Åka till en Aukt.BMW verkstad för en mjukvarukontroll. Hoppas det fixar sej .. |
|
|
Ska prova med att koppla ur batteriet och se om det blir någon skillnad. Kan bara säga att den är fö*ba**at irriterande den där GPS:en... Mvh Thomas |
|
|
Var sitter gps antennen på en touring?? Mvh Thomas |
|
|
Hej Thomas, GPS-antennen skall sitta bakom instrumentbrädan till vänster (den gör iaf det på MkIII-bilar). Kan du ha fel på din backsensor? Navdatorn skall få en signal från ljusmodulen (LCM) när backen är i men om backsensorn strular kanske det kan vara källan till ditt problem. Om du går in i servicemenyn (->Set och håll inne "MENU" i 8 sek och även fast du ibland kommer ut i huvudmenyn så håll kvar) så skall det där finnas en undermeny som heter "Sensor check" där skall det stå om GPSen tror att bilen rör sig framåt eller bakåt. Äh, vem försöker jag lura? Här Länk har du ett bra dokument för BMW nav MkI - MkIII, det är i princip därifrån jag har tagit mitt svar... Lycka till! |
|
|
Hej! Var in i service menyn och kollade lite. Sensor check säger att bilen går åt rätt håll osv men det står GPS sateliter 00 ?? Har jag ingen kontakt? Har 8 st visable satelites en annan meny. Går man in på GPS status så är det nada information typ 0 på alla värden eller blankt. Antennproblem eller ?? Att koppla ur batteriet hjälpte inte iallafall. Någon vänlig själ som kan hjälpa mig ? Mvh Thomas |
|
|
Hmm... Nej, jag fick också noll första gången jag var inne i den menyn, trots att pilen ändå rörde sig över kartan. Dock har jag igen varit inne i menyn och sett att den har hittat satelliter. Kanske behöver den menyn mer tid på sig för att uppdateras. Jag har hört att MkII är ganska långsam överlag. Jag har bilen i garage här på jobbet, men jag kan kolla på väg hem vad den säger, jag återkommer om det! I övrigt måste jag tyvärr erkänna att jag inte vet vad du kan ha för fel. |
|
|
Hej igen, nu har jag kollat. Det tar ett långt tag för någon av servicemenyerna att visa att de har satellitkontakt (>10 min), även om det visas på kartan var jag är. I alla fall, i menyn "Sensor check" började det dyka upp satelliter efter ett tag. Först två, sedan ännu fler och till slut sex stycken. emellertid visade menyn "GPS tracking info" tydligt att jag hade kontakt med åtta satelliter och vilka dessa var... Menyn "GPS stat" visade länge ingenting heller, men när jag fick kontakt med 6/8 (beroende på meny) satelliter visade den massa information som verkade vara korrekt. Så, om du ser 8 i "GPS tracking info" men 0 i "Sensor check" så skulle jag tro att något var fel. Har du möjlighet att kolla med en annan GPS-enhet (trimble-enheten alltså) och/eller CD-läsare och se om du får andra resultat? |
|
|
Hej! Har fortfarande ej fått min gps att funka. Har konstaterat att det är en MK III iallafall, det enda som är gjort är att jag bytt till en 16:9 skärm. SW 3-1/63 står det på skärmen uppe i hörnet Har 16:9 bild på allt Den får dock inte kontakt med någon satelit hur länge jag än väntar Sidan sensor check säger att allt fungerar men inga sateliter På sidan gps status är alla värden 0 Markeringen var bilen befinner sig går motsatt mot körriktningen så till slut är man väldigt långt borta på kartan.... Är det antennen som är problemet tro? Kan det vara så att min kart skiva helt enkelt är kass? Alla tips mottages tacksamt. Mvh Thomas |
|
| Det kan vara Antenn-fel eller fel i kablaget till Antenn. Får du upp några sattelit-prickar i GPS-symbolen i Navin? | |
|
Hej! Nej det finns inga prickar där. Mvh Thomas |
|
|
Då skulle jag börja med att testa med en extern GPS-antenn ansluten till NAVI-enheten. |
|
|
Vad jag förstår så är gps antennen placerad bakom instrument panelen på vänster sida, är den lätt att komma åt eller måste jag riva halva bilen där framme? Tänkte att det är lika bra att kolla den. Mvh Thomas |
|
|
Efter att ha demonterat gps enheten så konstaterade jag att ingen antenn sladd var inkopplad till den. Dock var lådan under sätet inkopplad, vad det nu är, med 2 antenn kablar. Vad behövs för att få det hela att fungera? En skarv kabel eller? Hur gör man? Mvh Thomas |
|
|
Det finns en adapterkabel som heter 61126913955 är det rätt kabel att använda till MK III navi ? Var sitter radio delen i en touring? Mvh Thomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.