AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.155

Litte rådgivning ang Topplock och Startmortor?

BM
178
BMWentu.
728iA -96
Subaru Legacy-01
Köpte pärlan i 2002 och har haft många finna turer genom hela landet Man Glömmer all när man sitter bakom ratten i en sådan bil. Men nu bilen har lite vård o kärlek, Nu bilen har börjat krångla lite, det nån slang från motorblocket hade lossnat som går till värmarpaketet. Då vart motor varm allt det händer under körning från Strömsund till Jorm Temp nålen gick nästa till röda delen o då bums!! stande jag bilen o börja inspektera runt men såg inget konstig.
men när jag fyllde system o startade bilen ser/hör ett pysande ljud från en slang.Jag skär sönder med kniven och kopplade tillbaka allt. Fyllde på med mer glykol laga och körde hem bilen. När jag kom hem då var det mycket luft problem.lyckades aldrig lufta systemet då konstaterade jag att det vattenventiler ovh pump hade pajjad vi hade ingen värme i kuppen, Efter vattenventil paket byte fickk vi snurr på vattnet i system och det mesta luft är ute nu. Temp nålen håller sig rätt men det mycket vit rökpå morgon när man startar. Men jag måste fylla på glykol varje dag, det verkar som att bilen drycker/bränner glycol. det luktar lite sött i avgaserna.Hur länge kan man köra bil på det sättet att man fyller glykol varje morgon

Kylare är bytt nu från skroten
vattenventillernaär bytta.
Lock till expkärl är bytt samt alla luftinigs skruvar är byta not nya.
Ser inte en enda vatten droppe under bilen

Är Topplock som spökar?

och nu även startmotor har börjat krånga. När man vrider på tändning det hör att startmotor vill ta ett varv anltigen är tyst då eller den klonkar vid nyckel vridninig till strart läge, mem efter några föskök så startar motor som vanligt
Varje gång tänkte jag visa jag visa i verkstad då fungerar startmotor hur bra som helst

Är det startmotor? Var sitte startmotor 728 96a

Tack på förhand
Is
468
Ismo
735iA -87
Kolla kablarna till startmotorn, jag bytte startmotor men problemet kvarstod... skruva åt kabeln till batteriet och inga problem alls.. men fick äta nudlar resten av veckan :(
BM
178
BMWentu.
728iA -96
Subaru Legacy-01
Hej Ursäkta för gårdagens dåligt språk och fekbokstavning.

Idag håller jag på leta efter fel, insåg även att motor andas inte ordentlig då det samlas gegga vid oljepåfyllnings locket, men olja i motor är fint. Tog bort luft ingångarna till motor och rengjorde då samtidigt upptäckte att alla glykol slangar hade nån droppe läcka vid varje anslutning. Ska även ta bort ventilkåpa imorgon o rengöra.
Motor har gått 28000mil o servat regelbundet, men nu funderar jag på byta motor, har hittat en motor som har gått 10000 mil för ca 10k. Tänker jag rätt nu? Hur kan man felsöka om nu Topplock eller packning har gått själv? Vad finns det för symptomer?

Håller på gå genom alla anslutninngar från batteri till startmotor gällade start fel, men undrar om startmotor har inte gjort sitt och bara byta. Är det nån som har erfarenhet ut av det att hur man byter startmotor på en sexa? Det finns ju mycket text under sök funktion om andra motorer men hittar inget om 728 gällande Startmotor.

All hjälp uppskattas då jag bor nästan 27 mil från authotriserad BMW verkstad.

Tack

Mvh
Virdi
Låter som topplockspackningen. I bästa fall.
Kolla oljans utseende. Majonnäs? Då får du in vatten i den.
På din beskrivning låter det som om du får in vatten i förbränningsrummet/-n. När motorn svalnar, trycks/sugs vatten in i det/-m, så att du får "världens" kompression, när du sen skall starta igen. Startmotorn orkar helt enkelt inte dra runt, när cylindern är vattenfylld.
Hade en gång ett sådant problem på en SAAB turbo. En gång varm, startar bilen och går som den skall, men kall, eller bara lite avsvalnad, tuuungt...

Att vattnet försvinner, utan att det ses rinna ut, är under alla förhållanden ett mycket illavarslande tecken.

/Lennart
OK. Där kom jag in lite sent. Men bortsett från att oljan ser ok ut, låter det ändå som jag beskrivit det. Startmotorn vill/kan först inte, men sen (när vattnet till sist tryckts ut ur cylindern, går motorn runt.

/Lennart
Visa användare
34
Etre
3.0Si-76
740i-94 E38

Det går ju att trycksätta kylsystemet genom att skruva fast en sån provare i expansionskärlet eller i kylaren och pumpa upp systemtrycket för att sedan se på mätaren hur mycket det sjunker under en viss tid och om det läcker utåt någonstans...men jag är nog inne på samma linje som lenwib, efter dina felsymptombeskrivningar låter det som en varmkörning av motorn med topplocksspricka/sprickor som följd. Kan vara enbart topplockspackningen som gått också, i bästa fall som sagt. Hade själv en BMW-motor tidigare som förvandlades till en vattenpump, trycket i cylindern blev så stort att en dag när jag körde bilen small det som ett bösskott under huven så jag stannade för att öppna och titta. Ett tändstift hade skjutits ur motorn med gängor och allt. Det satt fast i huvens ljudisolering. Det blev topplocksbyte på den bilen.

Etre, BMW CS#1507.
BM
178
BMWentu.
728iA -96
Subaru Legacy-01
Hej Etre
Jag trycksatte system genom expansionkärl hos en verkstad för ca 3 veckor sedan och det visade sig ingen läckage efter en timme, trycket var det samma. Det är det som förvirrar mig. Det mycket majönäs uppe vid olje locket men igenting i själva olja. Har tagit bort insug sidan och håller på rensa alla slangar, de var helt igensatta med majönäs, det verkar som motor`s kondens kommer inte ut.

När jag är klart med insug då tänker jag öppna alla tändstift o kontrolera om det nåt konstig där.
Om jag tar bort ventilhuskåpa måste jag ha en packning till det? Funderar på även kolla där och eventuellt ta bort allt gegga.

Funderar även stark på att prova holtz motor svets. Är det nåt ni andra har erfarenhet av. Rekomenderar ni det? Annnars är jag inställt på göra motor byte. Har hittat en motor i Stockholm med historik som har gått endast 9000 mil genom en bekant på BMW för Ca 10000kr + frakt. Vad är svårighetsgrad på göra ett motor byte. Elektronik biten klarar jag, hur svårt är den mekaniska delen. Vilka verktyg man behöver gärna med artikel nr: Motor lyft kanske kan man hyra. Annars verkstad vill ha ca 9000 kr för göra ett motor byte eller 6000 kr om de behöver inte flytta typ genrator, startmotor mm.

Var med i olycka för nån månad sedan med min andra bil det var en Nissan från 08 som blev skrot och nuhade man bara en bil för tilfälligt och även den börja krångla ibland har man verkligen otur. Mitt i inköp av andrabil ska man hosta upp yterliggare 20000 för laga BMW. Det känns Pissit och svider. Men men ibland blir det bara så, det bara gilla läget.

Mvh
Virdi
BM
178
BMWentu.
728iA -96
Subaru Legacy-01
Lite bilder på bilen
Länk
BM
178
BMWentu.
728iA -96
Subaru Legacy-01
Idag har jag varit hos bilverkstad skulle göra tryck test och han bara såg genom avgasar att det var topp. Vit rök och lite sött.
Men det var ingen rök när jag körde till verkstad utan rök kom när han startade efter nån timme (mycket rök).

Det blir motor byte tror jag, då kostnader på renovera motor och fin beg. motor hamnar ungefär lika mycket.

Vi hörs väl mer sedan o se vad som händer under närmaste kommande dagar.

Hälsningar
Harvinder
BM
178
BMWentu.
728iA -96
Subaru Legacy-01
Hej Hittad en motor som har suttit med Steptronic växellåda och jag har vanlig automat.
Det står så här AUT 5HP19 STEPT. (1422916 15Stift).

Motor är från 99 och min bil är från 96. Går det att använda denna motor eller är det nån skillnad.

Vore väldigt tacksam för snabb respons. Ska beställa den idag.

Hälsningar
Virdi
Testa att skruva ur tändstiften med kall motor och håll en trasa för hålet när du kör på startmotorn så ser du om och varifrån det kommer ev vatten! Varning för krokig vevstake om det är mycket vatten i en cylinder. Kommer det kylvätska ur nåt tändstiftshål måste du av med toppen och kolla dess planhet och ev sprickor eller om du har tur räcker det att byta toppackning .Det är mindre skruva än att byta motor, och billigare så börja där!/ Vedbodtrimmaren.
BM
178
BMWentu.
728iA -96
Subaru Legacy-01
Hej
Ska testa det, är så less på allt skruvande bara. Någon tid får jag inte hos nån bilverkstad förre ny år här uppe i norra Jämtland. Önskar att nån gjorde åt mig allt.

Hade tagit bort tändstifterna här för nån vecka sedan när jag rensade insugs membran o oljesticka tråget, men jag vred aldrig på start motor kanske skulle ha gjort det. Tändstifterna såg bra ut, likadan beläggning på alla. När man startar bilen på morgon så går den lite ostabilt första 4-5 sekunderna, motor skakar lite och sen blir normalt. Även upptäckte igår att temp nål går upp vid tomgång än vid körning. Kände på fläkten medan bilen var i gång och riktigt varm att den har ingen motstånd. Fläkten kunde man stanna med ett finger. Undrar om visco-koppling har gjort sitt.? Bilen har gått 28000 mil.
Har luftat bilen med lutning samt termostat var öppen o bägge kylslanger var varma.

Blir så förbannad på bil mekaniker som inte gör sitt jobb. Lämnade bilen för nån vecka sedan, då skulle han tryck sätta cylinderar o bekräfta att det toppen/topppackning men han bara startade bilen och såg att det rycker o sa att det topplocks packning o skulle kosta ca 16000k ink. arbete/topplaning. Jag tycker det inte konstig att bilen ryker när den har stått många dagar o det bildas kondens.
Ska ta en pause nu ett tag och ladda upp mina batterier efter en förkylning.
Hade jag haft en motor lyft hade någ byt hela motor själv. (Är väldigt frustrerad)

Vi hörs, Ha det.

Hälsningar
Virdi
BM
178
BMWentu.
728iA -96
Subaru Legacy-01
Idag har jag fått offert från en verksatd

Offert 1: Byte av topplockspackning lock planing, byte av alla vätskor efterå. hela kitet för 22000

Offert 2: gäller endast arbete/byte av Motor 8000+moms ca 11000sek
underförutsättnigar att jag köper motor. Har hittat motor för 10 k som har 9000mil. Vad än jag väljer kostar lika mycket. Funderar stark på köpa en annan bil nu och laga BMW själv under vinter utan stress lite då o då.

Har ni några förslag till en förvirrad själ?

//Virdi

BMW is made by engineers for engineere.
Länk
BM
178
BMWentu.
728iA -96
Subaru Legacy-01
Hej tänkte uppdatera samt avsluta tråden!

Tillslut så lämnade jag bilen till verkstad och gjorde komptest och leakdown och det visade sig att det var ingen fel på topplock/packning. Det var vatten pump som hade gått och termostat. Det var en sånt gamalpump med plast. Nu är det byt mot den nya och bilen beter sig som den ska göra, även passade på byta alla langar till o från kylare.

Skönt att inte lägga ut ca 20-25k på bilen. Nu hoppas vi att den håller.
Har inte fått arbetskostnader än från verkstad, kan återkomma sedan om intresse finns. Slangar och pump hade jag redan köpt tidigare så den låg i bilen pumpen gick på 1000kr meca.se och slangar gick på 800kr från BMW östersund

Ska blir kul o hämta bilen och börja köra igen. Har varit utan BMW sedan september.
Längtar.....

Tackar för alla råd och tips jag fick av er.

Hälsningar
Virdi

Länk
Hej,

Det är trevligt med feedback! Jag vet inte hur många trådar som bara slutar i allmän ovisshet. Tack!

Grattis till felet, om jag får säga så. Och lycka till!

/Lennart
BM
178
BMWentu.
728iA -96
Subaru Legacy-01
Jag håller med dig Lennart
Det våre underbart om alla slutade sin tråd så slap man fråga om o om.

Hälsningar
Virdi

Länk
BM
178
BMWentu.
728iA -96
Subaru Legacy-01
Hej o Hej det jag har skrivt den 26/1 om att bilen betede sig bra, så är det inte längre, Motor gick bra, men ibland (inte alltid kunde komma strora rök monl. Vi öppnade toplock o skickade inför test o planing. visade inga symtomer.

Men en ny motor blev det förra vecka, den har gått 7500mil från stockholm. Nu ska vi in med den hoppas jag får bilen i gång under nästa vecka. kostnadsmässigt hamnar allt på ungefär 22000

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.