AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.479

Tomgångsmotor m50b20

MV
15
MVerkasalo
528i -97
520i -94
Hur beter sig tomgången om tomgångsmotorn är sönder? Är det någon skillnad om motorn är varm eller kall? Penlar den kraftigt?
Hej
Har haft en tomgångsmotor trasig o då sjönk tomgången från 800 rpm ner till ca 600-500rpm var ingen störrre skillnad när den var varm eller kall bara lite

Lu
204
Lusselelle
BMW 525 xi e61 LCI -07
BMW 320 e30 m60 6vxl -90
BMW 540iM -93(5vxl)
BMW 635csi(?) m60 6vxl -76
Jag har troligtvis nåt vajs med min också på min m50b20. Bilen går fint, men när den är varm så pendlar tomgången kraftigt mellan ungefär 1200-1800 rpm. Från 1200 nästan lika kraftigt som full gas, sen från 1800 ner igen. Så håller den på då. hehe. Inget jag har brytt mig det minsta om på den dock, eftersom det ändå är en vinterbil, men om nu din bil beter sig lika som jag beskriver så kan det ju vara kul att veta om någon har någon idé om detta. Har inte ens kollat felkoder på 520n..
MV
15
MVerkasalo
528i -97
520i -94
När motorn är kall går den perfekt på tomgång 800, när den blir varm blir tomgången lite konstig, när jag varvar upp och släpper på gasen sjunker varvtalen ovanligt långsamt, stannar vid ca.1500 för en liten stund och sen ner till 1000-1100 där den hålls, med varm motor.. Har bytt luftbälgen rengjort tomgångsmotorn + kollat slangarna till den.
Skall ventilen i tomgånsmotorn röras när man slår på tändningen?
Det gjorde den inte för mig, men testade med att ta ström, direkt från batteriet då fungerade den. Så jag antar att den är hel, men att den inte får någon ström..
Hej du kan kolla om det kommer någon kraft till tomgångsmotorn (Ampere) med en multimeter men det kan ju åckså vara lambdasonden eller syresensorn som det också kallas, syresensorn har sin arbetstemperatur vid ca 320 grader. När motorn är varm så får styrenheten (ECU) sin information och styrenheten kan ge motorn rätt blanding. Lambdan fungerar alltså bara vid 320 grader inte när den är kall

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.