|
|
|
|---|---|
|
Tjena precis som rubrik lyder sitter ja och filurar på vilken motor ja ska ha i min bmw e30 88 Har velat att dubbel turbo i den men känner det kommer inte bli av, så är sugen på hitta någon rolig spis som bara är att slänga i funderar på en m5 motor ? Hade vart vart glad att få lite tips då ja är gröngöling på sånt här Mvh | |
|
En rolig standardmotor "att bara slänga i" finns inte. Men mest kul för minst peng borde vara en S50. Alternativt M50/M52 som ju är billigare men tröttare och samma jobb. Det finns 2 sätt att montera dessa i E30. Med originalmotorns (M20) lutning eller med "rätt" lutning. Det förstnämnda alternativet använder man M20 motorfästen. Då måste tråget och pickupen modifieras och vill man köra en låda som hör till motorn måste spakställ och växellådsfäste moddas. Inget avancerat, men... Vill man köra motorns ursprungliga lutning måste man greja motorfästen. Detta har jag inte provat själv så det kan ju vara mer som måste göras också. |
|
|
Ett alternativ gällande växellåda om man vill köra M20 lutning är att köra med ZF låda från en tds (E36 eller E34 spelar ingen roll), de är stadiga som lådan till S50 och är gjorda för M20 lutning. Kör du M50/M52 funkar bilens (325) originallåda bra (förutsatt M20 lutning). En E30 med en standard M50/M52 är en rolig väl fungerande bil med vettig bränsle- och totalekonomi. Överlägsen en standard E30 325 på alla punkter. En E30 med S50 är vansinnigt kul! |
|
|
E30 med M54B30 Länk E30 är förhållandevis lätt. mvh/ Anders |
|
|
Jag har kört M52 med både rätt & "fel" växellåda på. Båda funkar att köra med utan några större problem. Spaken kommer som tidigare nämnt lite snett i ena fallet. Det löses enkelt genom att kapa av & vinkla om staget till växelspaken 10 grader så blir det som orginal igen. Jag körde med en M52B25 från en E36 323i -95 bytte tråget till ett E34. För att få lite mera fart i maskinen monterades grenrör från en M3E36 & insug från en M50. Sen byttes svänghjulet ut mot ett M20 hjul. Med denna maskin gjorde bilen 0-100 5,65 sec & 0-402m på 13,5sec i 970kg E30. Effekten uppskattades till mellan 190-200 hk Bästa valet är en M52B28 då plockar man med ovanstående moddar 220-230hk. Byter man ut kolvarna till M52B25 kolvar så erhålls 11:1 i komp i stället för 10,2:1 Med en uppsättning nya kammar & ett chip närmar man sig 250 hk. |
|
|
Alla dessa förkortningar säger inte mig så jätte mycket men tack för att ni kommet med förslag iaf ska kolla upp dessa motor lite mer :D men ja har snurrat in lite på att slänga i en m5 motor med växxellåda och allt(kanske redan är nämt men vet som sagt inte beteckningarna :P ) för att sen senare i framtiden kunna turbo konvetera motorn när pengar finns. För m5 motor rör väll på sig rätt bra kan jag tro och turbokonvetera den borde väll itne bara några problem ? Mvh marcus |
|
|
M5 motorn (S38) går att få dit men det är special rakt igenom. Den motorfamiljen satt aldrig i E30. En avlägsen släkting satt iofs i 318 till -88 (M10) men det har inget med saken att göra. M50B25 (2,5 24v 191hk) är nära släkting med originalmotorn i E30 325 (M20B25). S50B30 (E36 M3 3,0 286hk) och M52B28 (efterföljare till M50 med block i aluminium och dubbel VANOS på 2,8 och 193hk eller däromkring) tillhör samma motorfamilj. |
|
|
Tack för hjälpen spiidfriik :D s50b30 låter intressant faktiskt kanske nått man ska sätta i du har möjligtvis inte msn ? hade vart kul att snacka med dig du verkar kunna en del ? mvh marcus |
|
|
Klart du ska ha en m5-motor! Gärna S85 (heter den väl?). Hur jobbigt det var att få dit den vet jag inte, men jag tror att det tog ungefär ett halvår. Väldigt praktiskt trimalternativ om man orkar med det. Mer och lika tillförlitlig effekt för dom pengarna får du nog inte på annat sätt. Länk |
|
|
Ja den där M3an med S85 är ett läckert bygge. Annars om man vill hålla sig till samma motorfamilj som original och kan tänka sig turbo... Länk Går skapligt :-) |
|
|
nja hoppar nog att slänga i en v8 faktiskt ska köra på rak 6 :) men ni ska ha tack för svaren återigen : ) ja tror iaf att det blir en s50b30 eller en s50b32 vet inte vilken som är bäst utav dom då jag i framtiden har tänkt att turbokonvertera !? en liten dum fråga kanske men ni vet ingen sida där man kan läsa om bmw:s motorer vad alla beteckningar står för och så? Mvh marcus |
|
| Länk | |
| Tackar :D att ja inte tänkte på wikipedia =/ :P | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.