AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.917

Kamkedjesträckare M52, rasslande ljud

la
70
lampan
328iM -95
Går det att använda kamkedjesträckaren från M3 s50 3,2l motorn till en m52 motor utan modifikationer osv.?
Har en 328i -95(m52 motorn), där det kommer ett ljud lite åt dieselhållet till, den knackar ju inte som en diesel eller så, men står man snett bakom ena framhjulet (mest på höger sida) så hör man ett svagt rasslande ljud med små knackningar som kommer o går, detta ljud kommer några minuter efter start när motorn börjar bli varm. Ibland försvinner ljudet, för att nästa gång man kör med bilen komma tillbaka o försvinna igen.
Spridarna bidrar ju till en del av ljudet eftersom dom "rasslar" lite, men det är dom där små knackningarna som jag funderar på. Svårt att lokalisera ljud från en motor, men jag är ganska säker på att ljudet komer från allra längst fram på toppen på höger sida (i bilens färdriktning). Inte själva Vanos delen som sitter på vänster sida längst fram, utan på höger sida längst fram.
Har börjat fundera på om det kan vara nedre kamkedjesträckaren trots allt,som du också funderade på - Johan B
Eller om det kan vara Vanosen? oljebyten är gjorda efter ordning under åren, och bytte nyss olja+filter på den.

Några förslag!

Mvh/Andreas
la
70
lampan
328iM -95
Ingen som har några idèer? Haft samma fenomen?

Mvh
Lägg örat på kåpan över vanosen och varva till.
Hör du att det rasslar i kåpan så kan du börja med att byta den nedre kamkedjespännare. Man byter spännaren på samma sätt som man byter ett tändstift. (Häll i lite motorolja i spännaren innan)

Det finns ifs två spännare dels den nedre och sen sitter det en mellan kamaxlen under vetilkåpan men den är riktigt jävlig att byta så prova att byta den nedre först det brukar oftast hjälpa mot kedjerassel.

Det där ljudet som du hör under bilen vid framhjulet är troligtvis det klassiska BMW M50-M52 rasslet som brukar höras när bilen har ett par mil på nacken så det är ett skönhetsfel. Jag hade likadant "problem" på bägge min M50 motorer.
Visst det kan vara något annat som ex sprickor i avgasröret eller ventillyftare inte skulle skadas av att bli rengjorda.
la
70
lampan
328iM -95
Jag funderar på att testa byta nedre kamkedjespännaren, så får man se vad som händer...
Dubilidu! - Bytte du nedre spännaren? Blev det nån skillnad?
Lägger jag örat mot ventilkåpan längst fram på höger sida (inte över själva Vanos "bullen" som sticker ut), utan till höger om den (vänster om man står framför bilen), då hör man ett litet knack, om det kan komma från kamkedjan?

Funderar fortfarande om det gåt att använda s50 3,2 L motorns kamkedjespännare, någon som vet??

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.