AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
253.277

Akta er för denna m3 e46 skruvad..

Sida 32 av 36
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag tror inte att bilen har skruvats 5 gånger utan det handlar nog om att nycklen inte blivit avläst vid service-/reperationstillfället eller reservnyckel avlästs och gamla uppgifter användts. Har själ kvitton hemma från BMW där den angivna mätarställningen är samma som vid föregående besök.

Skulle säga att den enda uppgift som skulle kunna vara lite misstänkt är den sista, 25,989km 081128 men samtidigt är detta ett bra tag innan bilen kom till Sverige. Synd att det inte finns fler siffror mellan februari 2008 och oktober 2009. Det skulle ge en bättre bild av hur långt bilen kan tänkas ha rullat samt ett bättre bevisläge mot importören...

___
//Ulf
fk
90
fkon
M3 Coupé SMG II -02
Vad jag får ut av den där listan är att bilen skruvats en eller ett par gånger 2006-2008. Nedanstående mätarställningar skulle kunna antyda fusk.

November 28, 2008
25,989 Kilometres

August 6, 2007
24,989 Kilometres

September 4, 2006
15,211 Kilometres

Där den nedersta är lite suspekt, varför skulle man ha in bilen på verkstaden samma dag före och efter att man skruvat tillbaks mätaren? Jag försöker begripa hur ovanstående lista kommit till. Som jag förstått har de läst av mätarställningen varje gång den varit inne på en BMW-verkstad, i det här fallet varje månad under 2004?

Sedan är det också oerhört mycket fel på listan, 27 Juli och 15 September 2004 har exakt samma mätarställning, så här har något gått snett. 26 November 2004 har den helt plötsligt 0 km på mätaren för att sedan hoppa tillbaks till en rimlig mätarställning en månad senare!

Båda de fallen antyder att det slarvats/missats när man fyllt i mätarställningen på verkstaden. En potentiell köpare skulle alltså kunna tro att den skruvats vid dessa tillfällen även om det enligt mig inte är så. Det gör ju att förtroendet för såna här listor från BMW rasar genom golvet. Tänk om ni ägt en helt ärlig bil men historiken blir ifrågasatt pga slarv hos BMW? Hur ska man någonsin rentvå sig själv/sin bil? Såna där listor tas ju upp som definitiva 'bevis' bland annat tidigare i denna tråd.

Viktor.Johansson, du kanske kan dubbelkolla att du skrivit av korrekt när du postade i tråden, det kanske är där det gått snett?

Jag antyder givetvis inte att inget fuffens pågått med bilen i fråga, jag försöker som sagt bara begripa hur den där listan kommit till och hur den ska tolkas.

Hälsningar
F
fk
90
fkon
M3 Coupé SMG II -02
Hah, Ulf hade svaret, otur för mig att jag hann sitta och skriva ett lååångt inlägg i onödan=)

Ulf, har du då kört till verkstaden med din 'huvudnyckel' men haft med dig reservnyckeln på samma knippa eller liknande och så har verkstaden läst av den istället? För jag antar att mätarställningen i nyckeln uppdateras när man använder den i bilen?

Lärdomen blir i alla fall att man måste använda sunda förnuftet när man läser av sådana listor och att de inte innehåller absoluta sanningar.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

I mitt fall har jag inte lämnat reservnycklen men om jag inte minns fel så var det felaktiga kvitto en reperation av något och då är det kanske inte självklart att läsa av nyckeln men på kvittot så skrivs ju ändå mätarställningen ut och den var identisk med det senaste servicetillfället. Vid ett annat tillfälle så var det ett lackeringsarbete i samband med ett rostskyddsgarantijobb och då var jag inne för bedömmning av det sistnämnda och då togs mätarställningen men sedan utförde jobbet två månader senare och då var det denna "gamla" mätarställning som stod på kvittot.

Håller med dig om att man bör betrakta en lista som ovanstående med en viss skepsis och där ett enskilt miltal/datum inte med automatik betyder att det har fuskats.

___
//Ulf
fk
90
fkon
M3 Coupé SMG II -02
Jag är tillbaks igen med mina försöka att begripa listan och varifrån felen kan komma. Varför är t ex 989 en sådan vanlig slutsiffra i mätarställningen? (6 ggr, varav ett par är dubletter där resten är samma också)

Har man då missat att läsa av/läst av en nyckel med inaktuell mätarställning och bara chansat lite och lagt till ~2000 km eller liknande till föregående mätarställning?

I så fall förklarar det ju även den återstående suspekta ställningen, 25989 eftersom man bara lagt på 1000 km på mätarställningen från Augusti 2007, 24989.

Min slutsats blir att listan har alldeles för dålig kvalitet och att det i princip inte går att dra några säkra slutsatser överhuvudtaget. Däremot har det ju framkommit tidigare i tråden att den besiktigats i Sverige med ca 4800 mil på mätaren så då har den skruvats minst en gång, förmodligen i samband med importen.
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Nu ´förstår jag bättre. Tyckte det såg lite suspekt ut på listan. Tur man kör med "analoga" nycklar som bara tjänar ett enda syfte. Ha ha.
Gy
107
Gydell
BMW 325d e91
BMW 318is e30
Hur har det gått med M3:an?

Skulle vara kul att veta hur Bendts bil går tillväga med bilen nu? Ställer man in det "rätta" miltalet och genomför en rejäl koll och service på bilen? Eller säljer man den billigt till någon som ska ha den som tävlingsbil kanske?

Är riktigt nyfiken! =)
Själv är jag även nyfiken på hur Ecomotor förklarar sin grundliga kontroll av bilen....?! :-)
Ecomotor har väl inte så mkt att förklara.... Vi har ju bevisat att de är en fuskfirma som lever på att lura folk!!!
Fanns någon rättvisa så borde de inte få lov att driva affär oavsett branch!!!
Djuro
M3:an kommer att säljas med det rätta miltalet efter en ordentlig service. Snackat med en av säljarna på Bendt Bil.
Ma
305
Markuz
M3 GT SÅLD
Bendt bil är en reko bilfirma med andra ord!

Ser gärna att kunniga i ämnet lägger lite tid på skojarna ett par rader längre ner i huvudtråden också. Verkar vara lite Eco-stil på dem med tanke på svaret en forumare fick!

Mvh Markuz
"M3:an kommer att säljas med det rätta miltalet efter en ordentlig service. Snackat med en av säljarna på Bendt Bil."

Spännande att se vad det "rätta" miltalet är.... haha
Har dom sagt det, så er det ju a big load of bullshit!!
Det ända de kan göra är att säga att den är skruvad, och sen nollställa bilen så att det kommer full historik från och med nollställningen.
Oavsett vad de gör så är historiken på den bilen är förstörd - jag skulle aldrig köpa den...
Ec
180
Echelon
BMW 320d e90 -06
Nu ligger det en svart -04a ute hos Bendt bil, 0 mil på mätaren? Samma?
leronira
Väldigt glad över att jag snubbla över denna tråd.

Det är så att jag var en halv dag ifrån att förmodligen köpa denna bil, handpenning var lagd det ända som fattades var att det skulle bli morgon
så jag skulle bege mig till Bendt Bil.

Nu är det så att jag sett i tråden att dom mycket väl vet om att mätaren är
skruvad men vid telefon kontakt med säljare från Bendt Bil sas ingenting
om någon skruvad mätare trots att jag specifikt frågat om mil talet stämmer.
Ringer upp på morgonen berättar för säljaren att jag fått reda på att mätaren
är skruvad. Ber om att få min deposition tillbaka vilket ej var några problem, konstiga är att säljaren ej ber om ursäkt eller dyl för händelsen.

Så nej Bendt bil har ej gjort de dom sagt i denna tråd.
Otroligt dåligt av Bendt Bil att försöka lura mig på denna bil. Har skickat iväg mail till både blocken och bytbil förklarat om denna bil får se ifall det händer någonting där. Sen väntar även en polis anmälan förmodligen även ARN.

Otroligt besviken på detta då jag var till 95% säker på att jag skulle haft en m3 idag. Istället förlorar jag pengar då jag var borta från jobb samt tågbiljett som inhandlats för detta.

/D
Men ändå tur att du gjorde dig besväret att kolla tråden...! Varit ännu tråkigare att stå där med en skruvad M3a!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Då kan vi lägga till Bendt Bil som en ljugarfirma också. Otroligt korkat av dem.

-------
//Lövet
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Ser man på, en auktoriserad BMW-handlare som försöker kränga en skruva bil.
Undra vad BMW sverige tycker om det?
Ik
102
Iker
316i -98
Akta er även för Hörby cars i Hörby! Dom skruvar också mycket med de flesta Tyska bilar och säljer även krockade bilar som dom lagat jävligt dåligt! Blev blåst förra året på en BMW 523 som jag köpte av dom, dom hade backat tillbaka 6000 mil och var krockad fram och väldigt dåligt lagad märkte en av Bmw mekanikerna som jag lämnade in på service för. Airbag lampan lyste även och enligt han var det att dom hade barnstol fram men de var det inte när jag lämnade in den på bmw. då hade airbagen löst ut eller nått och det skulle kosta en jävla massa för att få den att slockna!!!

Så akta er där ifrån!

här är deras hemsida
Länk

Mvh Igge
Var e mr olimpic när man behöver honom+
Nu är det någon som har köpt bilen, slog regnumret och såg då att det numera är en privatperson som äger bilen, Bendt bil blev tydligen av med den tillslut
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.