AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
253.265

Akta er för denna m3 e46 skruvad..

Sida 29 av 36
<Citat>

Annars skulle vem som helst som kände för det kunnat starta idiot.se och lagt in samtliga AP-medlemmars nick där, hur kul hade det varit? ;)

</Citat>

Borde ha gjorts för länge sedan!!! Hahaha :)
US
547
US
850 iA -92
Vart tog "Rony" vägen???
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
Detta blev jag uppriktigt sackt..upprörd över!!
meddelade auktions sajten följande..

Kontaktar er angående auktion 0408-001

Jag tycker det personligen är underligt att ni låter auktionera ut verktyg
som mest troligt kommer att användas i brottsligt syfte.
dessa verktyg kräver nog någon form av licens?

Det borde vara angeläget för samhället och för polisen
att denna form av verktyg inte kommer i orätta händer
Eran auktions sait borde rimligtvis ha någon form av sållning
av vad som är lämpligt att auktionera ut.

Om det är olagligt att sälja dessa under er auktion skall jag låta vara osagt,
Det får sakkunnig myndighet utreda,dvs om ni gör er skyldiga till brott.
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Dogge.
Du antar att det är olagligt att sälja dessa verktyg. Du tar dig tid att kritisera siten som säljer, utan att istället ta dig tid att ta reda på om det är olagligt att sälja. Hur vida det är moraliskt går att diskutera. Men då kan man diskutera en del andra verksamheter som gör betydligt värre saker än detta.
Du har formulerat ett jättefint mail. Men varför inte ta reda på fakta innan? Licens för att inne ha verktyg som kan manipulera mätare? Olagligt att sälja, bara för att de kan användas i brottsligt syfte?
Angeläget för samhället och polisen! Polisen utreder inte ens bilar med falska identiteter! Tror du verkligen att de hade utrett en skruvad bil:D
Det finns tusentals produkter på marknaden som egentligen bara har ett syfte, men som säljs ändå.
En massa fina ord ihopblandade i ett totalt meningslöst mail ser jag det som faktiskt.

Tycker också att det är trist att det fifflas med bilar, så det kritiserar jag inte. Det är detta antagande hela tiden. "jag antar att detta är olagligt, och drar mitt strå i stacken till ett bättre samhälle och mailar iväg mina synpunkter till företaget som säljer verktyget"
Vill du göra nytta, panta burkar. Det är däremot jobbigare än att skriva ett mail bakom datorskärmen..
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
Frågan är vad du vill ha sagt med ditt mail?
undra om nå´n förstår det faktiskt?
Du skriver en massa motsägelsefulla saker,du påstår att jag ska ta reda på fakta,sedan påstår du att polisen inte utreder bilar som har falska identiteter
hur var det med att ta reda på fakta?

Sen har jag svårt att dra paralleller mellan skruvning av bilar
och väpnat rån"värre saker"?

Paradoxalt:Du är emot skruvning av bilar men tycker inte att det är fel att sälja sådan utrustning till gemene man?

Jag vet inte varför du reagerar som du gör eller vad du är ute efter?
min egen analys är att du inte förstod vad jag skrivit..
Det finns många åsikter här i världen,och det finns alltid någon som tycker annorlunda hur avvikande det än må vara.

Dogge

sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
beträffande de outredda bilstölder jag refererade till så citerar jag

"– Det är inte polisens sak att reda upp folks dåliga bil­affärer. Vi har viktigare saker att göra, säger kommissarie Harald Runge, chef för Malmöpolisens bedrägerirotel."

från:
Länk

Sjukt men sant!

Du skriver att jag inte
"tycker inte att det är fel att sälja sådan utrustning till gemene man?"

Jag har inte sagt att det är rätt att sälja det. Jag har kommenterat ditt sätt att skriva till de som säljer. Du antar att det är olagligt och att man ska ha licens för att få ha grejerna. Antingen så är det, eller så är det inte olagligt. Är det inte bättre att ta reda på det istället för att först kritisera någon om att de säljer det, för att sedan själv ställa frågan om det är olagligt eller ej.

För att förtydliga. Jag är EMOT mätarfiffel. Det skrev jag redan i första inlägget.

Du har rätt till en åsikt, och åsikten delar jag med dig. Men tyvärr är det så utbrett redan så det finns inte mycket man kan göra. De lär knappast skrota grejerna bara för att man KAN manipulera mätare med dem. Tyvärr. Jag förstår din frustration, men inte sättet du skrev på.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Grejerna är fullt lagliga att sälja. Det är heller inte olagligt att sälja en bil i Sverige med felaktig mätarställning. Så nu har vi rett ut det.

-------
//Lövet
andreas_lofgren: Det gäller väl bara sålänge man upplyser köparen om att bilens mätarställning är felaktig? :)
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Nej, man behöver inte upplysa köparen om att mätaren är backad. I Tyskland är det olagligt.

Om köparen frågar om den är mätaren är backad så bör säljaren inte ljuga. Gör säljaren det, då uppger säljaren felaktiga uppgifter om bilen.
mo
18
morganq
320i Touring-05
Men Grabbar som min son säger ORKA!!!!!!!!!!!!!!!!!!

God jul & Gott nytt år

MOGG THE BIMMER
Bu
354
Budda80
BMW 525 -93
Opel Calibra -91
När vi bytte motor i våran v40 var vi tvungna att ha intyg på hur långt motorn har gått mot vad resten av bilen har gått.
Det var vi tvungna att visa upp på besiktningen efter bytet var klart..
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Begreppet "laglig" och "olaglig" används lite svävande här, men det är sällan svart eller vitt inom juridiken. Själva försäljningen av en bil med felaktig mätarställning behöver inte vara i strid med svensk lag, men omständigheterna i övrigt kan göra att den felaktiga mätarställningen triggar vissa lagrum.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Budda, skämtar du?

______

Bu
354
Budda80
BMW 525 -93
Opel Calibra -91
Nej.. skämtar inte..
Är nog mycket för försäkringsbolagens skull det är så med..
Det Budda80 påstår stämmer inte!
Då jag jobbar för Bilprovningen kan jag bestämt förneka att man behöver intyga mätarställning vid en kontrollbesiktning.
Bu
354
Budda80
BMW 525 -93
Opel Calibra -91
Då var det bara här då..
För dom sa att dom var tvungna att ha papper på att motorn var bytt.
Men jag kan ju uppfatat det fel.
Dom kanske bara behövde se papprena så dom kunde intyga för försäkringsbolaget att allt stämde.
Ba
42
Barzan
Bmw m3 -01
GOLF tdi -99
jag läser inte ofta....men den här tråden var den mest intressanta debatt/diskussion/en... jag har läst....hahah de borde göras en film av de... Eco VS AP
M-
43
M-Power1989
335d Coupe, M-Sport
M5 E60
Bra jobbat gubbar =)

2s
255
2sexy4u
640iA -11
Missat denna tråd helt men nu har jag suttit och läst vartenda inlägg. Känns som jag studerat fysik, snurrig men lite klokare =D
ki
10
kihlberg
325 Tda -93a
Apropå ecomotor så hittade jag en annons på en Golf v6 4motion som enligt annonsen som är utlagd på blocket den 8 juni 2010, gått 19900mil.

Men när jag kollade på Transportstyrelsen så hade den vid förra besiktningen gått 21232mil och det 29 december 2009.

Eftersom bilen dessutom är i trafik så börjar jag fundera på om det kan vara så att någon inom firman använder bilen privat och sedan backar mätaren.

Finns väl inte speciellt mycket att tjäna på att bara backa mätaren 1332mil, fast å andra sidan, många bäckar små.

Jag letar vidare på annat håll.

Tack för denna tråd... mycket informativ och underhållande läsning...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.