AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.605

Rostiga bromsskivor E90

Roffa1
Jag är fullt medveten om att bromsskivor har lätt för att rosta. Ställer mig dock frågande till att skivorna rostar där de är silverlackerade (på trumman) och detta på en splitt ny 2009 som gått under 100 mil? Tittar man närmare på skivans lackering så ser man att vissa partier ej är lackade. Ska man godta detta slarv, känner ej för att själv plocka bort skivorna för att börja kladda runt med färg på en helt ny bil. Tacksam för råd.
Är det småsint att reklamera detta på fab-garantin.
Gemini__
Inget att orda om. Den där skyddsfärgen har en tendens att försvinna i vilket fall som helst. Iaf på de originalskivor jag har inhandlat.
Du kan väl klaga, men de lär inte byta några skivor åt dig. Vad jag har sett släpper lacken så på många nyare E90, så det lär ju återkomma snabbt igen.
Roffa1,

Du köper en premiumbil för flera hundra tusen men skall tvingas beskåda rost på hjulnaven redan när bilen är i princip ny. Jag tycker inte att det är acceptabelt.

Jag vill bara ge dig mitt stöd.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Roffa!: Jag är extremt petig vad gäller detaljer och skulle inte acceptera rost efter 100 mil.
Har kört 900 mil med 325:an och det finns inte någon tillstymmelse av rost. Tycker du ska snacka med din säljare och se vad man kan göra. Själv lämnar jag alltid in bilen till en lackfirma som pulverlackar bromsok och skiva.
Roffa1
Finns det kanske rostfria skivor till E90. performance skivorna är väl större än original. (vill helst slippa att byta oken)
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Roffa: om jag tänker behålla bilen ett tag brukar jag lacka de synliga delarna, blir jävligt snyggt. Men jag tror inte det finns några rostfria skivor tyvärr. Jag kommer nog byta frambromsarna på 335:an iom att jag ska trimma. Du kan får köpa mina gamla för en rimlig peng.

//Stefan
Roffa1
StefanL: Tack för erbjudandet, men jag tror att din 335 har betydligt större bromsskivor än min 330. Kanske lika bra att plocka bort eländet o lacka själv.
Finns det någon bra spraylack som håller för värmeutvecklingen.
Roffa1
Uppdatering: Har nu fått klartecken från BMW att de byter ut de rostiga bromsskivorna. En stor eloge till servicechefen: Pierre hos Autopartner som verkligen engagerat sig för att lösa detta ärende enl kundens önskemål.
Fe
43
Feniix
320i E46 -00
Jag vill bara säga att jag tycker fruktansvärt synd om dig Roffa. Har läst din andra tråd ang. rosten på bakluckan, och jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Vi köpte en Audi A6 för dryga 400 000 och ägde i lite mer än två år. Under dessa två år så uppkom det GIVETVIS ingen rost alls någonstans. Tror vi va uppe och nudda 4000 mil till och med innan vi sålde den för ett rimligt pris.

Nu ska jag skriva något som förmodligen folk kommer att reagera på, men jag måste bara berätta hur jag uppfattat allt. Jag vet flertalet folk som äger nya bilar, däribland märken som Skoda (Vi har en just nu, 2 år gammal), Mercedes, Toyota, Volvo, och då tills sist BMW. Priset folket fått betala på dessa bilar är allt från 150-450 000. Jag har en kusin som äger en BMW 530d, samt en god vän som har en 330d, båda är från -08. Av alla de andra bilarna som är ungefär samma årsmodeller, vissa till och med äldre, så har GIVETVIS ingen fått problem med rost än, och då skriver jag "givetvis" med stora bokstäver för att jag anser det vara en självklarhet!

Det jag vill komma till är att problemet verkar vara som störst hos BMW, och då menar jag verkligen betydligt mycket värre än andra bilmärken. Söker man på google så hittar man oftast en BMW som har problem med rost när bilen är ny i olika forum, och så är även fallet för mina vänner som är ägare till de ovannämnda BMW-bilarna. Det känns tråkigt att ett märke som associeras med lyx och kvalité ska ha så bristande rostskydd. Det har ju varit så sedan många år tillbaka vilket får mig att undra varför man inte gör något åt det? Är dem så pengarkåta på BMW att man inte kan göra en procedur som ev. kostar någon krona mer, men som å andra sidan ger betydligt mycket nöjdare kunder?

Nu talar jag som sagt utifrån mina egna erfarenheter, men det kan givetvis vara så att mina två vänner har fått varsitt "måndags ex". Men jag vet ju även hur min 320 från 2000 står sig mot grannens S70 från -99, eller en annan väns lite äldre Mercedes SLK. Det är tråkigt att det är som det är, och jag vet inte riktigt om jag har helt rätt i det jag säger, men det känns ändå som att det ligger lite sanning i det. Jag trodde att rost var något som skulle uppkomma på bilar efter MINST 5-7 år!?
Roffa1
Det känns onekligen lite oroväckande när man tittar under bilen, samt bakom innerskärmar.
Det finns ej "minsta spår" av underredsmassa eller vax? Har funderingar på att lämna in bilen hos en rostskyddsexpert för att få ett skriftligt utlåtande att presentera för de ansvariga hos BMW.

Nog ska väl en ny bil ha ett fullgott (Synligt) rostskydd från fabrik? Eller skall kunden själv ombesörja att detta blir fackmannamässigt utfört? Finns det kanske någon som redan lämnat in sin relativt nya E90 för kontroll av det befintliga rostskyddet från fabrik?
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Jag tycker nog det överreageras lite, man måste också skilja på rostskydd och tillverkningsfel som det i det här fallet med Roffas bagagelucka verkar vara. Skulle rostskyddet på E90 vara obefintligt skulle vägarna vara fulla av rostiga bilar, då dom har sålts sedan 2005 och rullat på svenska saltade vägar.
Det finns ju knappt några nya bilar idag som är rostskyddade på traditionellt vis med underredsmassa mm, utan man förlitar sig på förzinkad plåt, slitlager i PVC och heltäckande plastkåpor.
Nyare BMW-modeller som E60, E90 och E87 har väl mig veterligen fått sitt rostskydd bedömt fackmannamässigt med bra resultat.

BMW CS #5139
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Vi Bilägares betyg: Länk
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Hehe, ser nu att texten börjar med:

"Tidigare 3-serie var bra rostskyddad..."

Där finns det kanske fler än en åsikt. :)
Fe
43
Feniix
320i E46 -00
En artikel som mycket riktigt börjar med "Tidigare 3-serie var bra rostskyddad" ger jag tyvärr inte mycket för!
Mycket riktigt så finns det även fler än en åsikt vilket var min poäng, men min erfarenhet, samt det jag har läst pekar tydligt på att BMW är sämst vad det gäller rost på nya bilar, samt rostskydd i övrigt alltså. Stort TYVÄRR då BMW i mina ögon är lyx & kvalité!
Fe
43
Feniix
320i E46 -00
Rättelse till inlägget ovan:

Ska inte säga sämst, men dem har en del att jobba på helt enkelt! Fel av mig!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.