AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
537

Väck med kattarna!

Jag funderar att ta bort mina katalysatorer (-88 behöver ej ha godkända värden på besiktningen) och förhoppningsvis få en massa vilda HK till att leka med. frågan är: går det på BMW 750 utan att den börjar blanda bränslet fel? ger det någon märkbar skillnad?

Rensa dom kan du göra, men tar du bort dem så kan det bli liv på SBP. Behöver inte funka upp till -88, men sitter de där så ska de vara kvar. (Har talat med bekant på SBP) Det råder ju delade meningar om det gör ngn skillnad, men en 12:a kanske kan blåsa på lite mer...
Jag fick bättre vrid.

Mvh
Patrik 325i -92
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag har gjort effektmätning både med och utan och det gjorde absolut ingen skillnad. Enda skillnaden är att man får lite mullrigare ljud utan. Intressant att en 88:a inte behöver ha godkända värden...?

Jeppe
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
Vad jag vet så bilar för 89 med kat får ha co 3,5. Utan kat ligger det väl på 4,5?
Sen var det så att bilar med kat före 89 fick skattelättnader när de såldes.
Detta medför att de skall ha katalysatorerna fastän det ek var lag på det förrän 89. Annars hade de ej fått skattelättnader då de såldes.

Jag läste i ett annat forum att effektökningen kan förväntas bli mer om bilen har gått långt, alltså mer eller mindre igensatta katalysatorer. Min bil har gått 23000 mil och visar en co halt på 0.0 på besiktningen med ett maxgränsvärde på 3.5. Kommer co halten att gå upp om dessa blir igensatta? Är det någon som har ett par defekta katalysatorer?
Visa användare
181
Ronnie79
320 -77
E30 600hk -84
318 -85
T.o.m. 88 så ligger CO gränsvärdet på 3.5 och inget krav på HC-halt. Fr.o.m. 89 ligger CO gränsvärdet på 0.5 och HC gränsvärdet på 100. Krav på katalysator infördes 1988. Har du en rensad kat alternativt defekt kat så blir det svårt att hålla sig under de strängare gränsvärderna (89-) framförallt HC-halten. På 88:erna så är det alltså i princip fritt fram att rensa katalysatorn men INTE ta bort den. Om du rensar katten så banka i ett rör i den, annars så får du en massa turbulens och skit som i sin tur ger lite sämre flöde så att det kanske inte ger nån effekt alls eller ännu värre t.o.m. defekt!
På en M3 3.0 ger det iallafall 16hk att ta bort kissarna.

Mvh
Patrik 325i -92
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.