|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag undrar hur tändkablarna ska sitta i fördelarlocket på en 320 -85 Kolla denna länk för en "snygg" skiss på hur locket ser ut: Länk Tacksam för svar. | |
![]() 13.408 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
För att vara 100% säker så bör du titta på fördelarlocket för där står det vilken tändkabel som skall sitta var. Tändordningen är annars 1-5-3-6-2-4. |
Såhär såg tex mitt fördelarlock ut på min E30 323i -85. Länk Det är tydligt utmärkt vilka tändkablar som skall sitta var. Har inte du dessa märkningar på ditt fördelarlock? Jag har dock läst på forumet att vissa eftermarknadsfördelarlock till tex M30 motorn inte haft någon märkning. Du är kanske i samma situation? Så hur ser ditt fördelarlock ut? |
|
Tack svaret och bilden, har inte inte nån märkning på mitt lock. Det är ett svart lock, ser ut som detta: (Står ingen märkning på mitt lock som det gjorde på ditt) Länk "Huvudproblemet" är att inte bilen startar, har fått denna bil för det är tänkt att jag ev. ska bygga om den till folkrace bil om jag får den att gå riktigt. När jag provade starta den igår så lät det lite som det misstände. Men om jag kollar på ditt lock, så stämmer det. För mig sitter 4:an närmast fronten och sen i den tändföljden som du skrev ovanför. Fördelarlocket och rotorn såg inte så fin ut, rotorn har gjort ett märke i locket, sen såg det precis ut som om att det börjat släppt lite plast från insidan av locket. Ska felsöka lite till innan jag provar nytt lock och rotor... |
|
Ja, utan märkningar är det ju lite klurigare. Men såhär borde tändkablarna vara kopplade (verkar stämma överens med hur du har kopplat) Länk Ja, prova med ny rotor och nytt lock - de är inte så vansinnigt dyra och med tanke på skicket du beskrev så var det nog på plats ändåså att byta. Förhoppningsvis löser det problemet, annars är det väl att kolla vidare. |
|
Ja så där sitter kablarna för mig också. Tack för hjälpen! Som sagt så börjar jag nog med nytt lock och rotor. Såg att mekonomen hade ett lock för 300:- Om man inte hittar nåt billigare så blir det väl det locket. |
|
Ja, runt 300 är bland det billigare. Såg dock nyss att servasjälv.se säljer fördelarlock för 248 SEK och rotor för 108 SEK - detta var dock till min 323i -85 men antar det är samma för din 320i. Men sen tillkommer frakt och minsta ordervärde är 900 SEK. |
|
Efter att ha putsat lite i locket och på rotorn så startade bilen direkt, så nu är det ingen panik med lock och rotor, men kommer nog beställa det så småning om. Ska försöka ta upp bilen på folkracebanan för en provtur i veckan här :) Den behöver nog gasas ur lite nu när den bara har stått :D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.