|
|
|
|---|---|
|
PÅ min E90 får jag inte helljusassistenten att fungera, jag tror jag gjort som man ska: 1) Aktivera helljusassistenten på belysningemenyn i CCC 2) ställ ljusomkopplaren i läget A. (vrid omkopplaren åt vänster "klockan 11") 3) när bilen är igång, tryck ljusspaken så att en symbol med strålkastare med A tänds i informationsenheten. Om jag sedan kör med bilen på en mörk väg, händer inget. Vilka är kraven gällande ljus (stålkastare från mötande bilar och bakljus från upphunna bilar? Hur lång sträcka med fri sikt och krävs för att den ska slå på helljuset? | |
|
tjenare! det låter väldigt skumt. du gör ju precis som man ska. de kanske har kommit skit på sensorn eller nått. tror sensorn sitter i backspegelen eller i det svarta området i vindrutan. mer vet ja tyvärr inte... :) |
|
|
Det ska bara va att vrida åt vänster och sedan måste man ha helljuset på, och när du sedan möter en bil slår bilen om till halvljus för att sedan återgå till helljus när den mötande bilen har passerat på en mörk landsväg.. Så funkar min e90.. Mvh |
|
|
Beolab, du skriver att du slår på helljuset, sedan tar assistenten över. Jag trodde att man ska trycka på helljusspaken till steget före du slår på helljuset så att symbolen med strålkastare med A tänds i informationsenheten. Sedan antog jag att assistenten slår på helljus när mörker och frånvaron av möten medger det. Hur är det egentligen? |
|
|
Så här är det: Vrid ratten där till vänster finns A, 0, parkering och hel. vrid till A alltså längst ut till vänster. trycker du spaken för helljuset ifrån dig. Då ska du få in helljussymbol med ett litet A i instrumentpanelen. Detta visar då att den är på. Vid mörker ska den slå om till heljust och halvljus vid möte. Den uppfattar även belysning längs vägen o.s.v. så då lyser den inte heller automatiskt. Så skönt det e medhelljusassistenten lätt värt 1700 extra. |
|
|
Tack, då fungerar inte min! Det blir att boka service! |
|
|
Ja precis som jag skrev=) Har du garanti? |
|
|
Är det där ett tillval eller kan jag ha det utan att veta om det på min E91:a (2006)? |
|
|
Tillval. // Jonas |
|
|
Nu har BMW testat funktionen på helljusassistenten och den fungerar om man lägger en filt över framrutan. Konstigt att jag inte fick den att fungera på en kolsvart parkering utan en endaste ljuskälla framför bilen. Undrar om den kanske inte fungerar när det är fullmåne? Den är kanske rädd för vamyrer. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.