AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.606

Varning för bilköp

Sida 2 av 2
pi
367
pixel09
320i Touring E91 -06

BMW CS 09107
spot on StefanL. Var och kollade en 320 toruing e36 för 30k i kalmar, säljaren påstodd at bilen var närmast rostfri, man kunde iaf kasta in tennisbollar i rosthålen i skuffen. Varför varför...

Das bmw
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
WGG: Det där låter enbart som normalt slitage på en -04.

--------------------------------
//Lövet
haha den första bilen där, i skellefteå, var ja riktigt sugen på att köpa!
bad han skicka några bilder & de gjorde han men han skrev bara om den "lilla" sprickan i spoilern & "rostlagningen"
sen fråga ja varför han har bytt topp & kamkedjan när bilen ha gått påstådda 12000 mil, han påstod att han "råkat" knäcka toppen :S
& kamkedjan svara han inte om...

sen hittade ja denhär som ja vart sugen att kolla på, den ser matt ut i lacken men de kanske bara är bilderna, kan ju vara värt att kolla iaf; Länk

32
49
328cab
328 cab -96
jag var o kika på en bil jag med,,dock en volvo...han vägrade pruta. jag köpte en annan bil.
nu 2 veckor efter sen jag var dit,,nu sänker han 10 tusen,,,matt man blir på folk,,
du skulla ha min328 cab i stället.men den blir ju lite dyrare..
Trevlig helg.. skål..
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Problemet är ju också (någon som också säljaren också kan missbruka) att många människor inte är entusiaster, bilintresserade, kunniga och då innebär bra skick en helt annan nivå än vad de flesta här på AP anser var det.

Just det här med "rostfri" blir man ju gråtfärdig av, det är bara att lära sig var värsta rosten brukar finnas på respektive modell och kolla själv, helt meningslöst att lyssna på säljaren om inte bilen är sommarkörd och garageförvarad, då räcker det med en helhesyn nästan för att avgöra all plåts kondition.

Rostfri existerar ju inte överhuvudtaget då naken metall rostar omedelbart
på den tillverkade detaljen, om än oerhört lite i "rätt miljö". Men rost synlig för ögat verkar gällar rent generellt som ett mått som anger om rost finns eller inte, så det är väl bara att göra som alla de andra, spackla över, eller spraya över rosten och sälj bilen med texten ingen synlig rost samt nyrenoverad motor om man mot all förmodan orkat byta kamremmen inom serviceintervallets gränser.

Tyvärr är det ju också mycket vår uppgift (köpare) att kolla upp bilen, men visst rena lögner borde straffa sig, typ man upprättar en svarta lista, (precis som med oseriösa bilförmedlare som trots påstötningar från allmänna reklamationsnämnden vägrar att förbättra sig).

Man får inte fuska och ljuga hur mycket som helst!

Alltid problem med gamla bilar, har som princip att hålla mig inom några mil när det handlar om billiga, äldre bilar! Sedan är jag av hävd "Nyskick", då är bilen så gott som i just nyskick, oavsett ålder.....säger man däremot "gott skick för sin ålder" - då kan jag stå ut med skavanker o lite småfix på äldre bilar!
Har själv tittat på en del lik, som var beskrivna som fina bilar, men i säljarens ögon (baserat på hur deras hem ser ut), så har de antagligen tyckt att det var en fin bil de sålde.

Ett tips är att vara ganska specifik i sina frågor, innan man åker o tittar, dvs:
Fråga inte: "Är den fin", fråga istället om det finns det några som helst bucklor o repor, rost, saker som inte fungerar, läckage etc, ju mer specade frågor, desto bättre, folk bedömer ju faktiskt saker väldigt olika...
Gärna bilder på sådana saker oxå!

Som den notoriska bilbytare jag är, brukar jag försöka beskriva så mycket som möjligt, (nästan så folk blir misstänksamma att jag döljer något...:-) om någon ska åka en bit, är det billigare bilar brukar jag avråda dem helt o hållet. Känns fånigt om någon åkt långt, o det är något fel jag missat....!

Kan ju som ett par anektdoter berätta om när jag jagade en SAAB 99 Turbo, för några år sedan, o hade fråga bla om det fanns rost?! Nej, sade säljaren - vilket gjorde att jag sa att jag skulle ha den, åkte tjugo mil för att hämta den, och möttes av ett riktigt lik till bil, skärmkanterna var bort, halva dörrarna lika så, o dvs allt som rostar på en gammal SAAB, var just rostigt.... nu menar jag RIKTIGT rutten i karossen ! Blev lite irriterad, påpekade att den skulle vara så gott som rostfri, o säljaren hävdade "Men det är inget som behöver svetsas inför besiktning!" - japp, åkte hem igen, lite lätt irriterad!

En annan 99 Turbo, jag byggde upp en bild av på vägen dit, var den som en Farbror i 85-årsåldern sålde. Fick beskrivet för mig på telefon, att han haft den sedan ny, servats o rostskyddats väl, alltid stått i garage....priset var rätt, jag åker iväg....o möts av en gammal 900....visserligen servad o rostskyddad, dock av farbrorn själv, så det det mesta bestod av Tectyl, dessutom "garage" var en fallfärdig carport! Dock blev jag inte alls irriterad i det fallet, var mer småcharmigt, o dessutom bjöds det på sju sorters kakor o kaffe såklart :-)

Annars på tal om det där med att sälja bilar, skulle själv sälja en nybes o nyskattad Corsa, m nya s-däck, samt bra v-däck, var knappast rostfri, men ändå ingen likbil! Funkade kanon på alla sätt o vis, ren o fräsch invändigt! Begärde 3000:-
Kommer en säljare o börjar oja sig över rosten i skärmkanterna bak....pratar om att det kommer att kosta minst 20.000 att fixa den, med nya skärmkanter o en lack, o jag kunde väl bara hålla med, men påpekade att i den prisklassen brukar jag inte fundera på sådana saker, utan brukar ha som mål att ta mig i från stället där bilen säljs, allt utöver det är en bonus:-)
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag instämmer helt med Jepson75, vad de beträffar begeppet "Nyskick" så ska fan bilen va i skicket den va ny, nyskick för sin ålder finns fan inget som heter.

Dessutom va det ju inte bara ett fel på bilen i fråga, allt fela ju.
Åka 100 mil för att lyssna på en 18 åring som ljuger hela tiden, och hävdar att den är rostfri trots blemmor stora som en mobiltelefon.

Jag känner även igen motsatsen som du Jepson75 skriver, sålde en Mazda 323F i mkt bra skick. Men eftersom det är en billig bil oavsätt, låg den ute för 9k. Kom kebabhandlare efter kebabhandlare och klanka ner på allt som behövde fixas.
Det va dåliga dämpare bak och bra o veta rost i golvet som jag upplyst om i annonsen, det skulle kosta 9000 att laga fick jag i nyllet och vart erbjuden 4k. Suck.. Kom en o köpte den för 8500 tillslut :)
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Länk

Jag hitta den här bilen igen btw, nu heter han Martin men likförbannat en 540 :P
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Japmax, den bilen till det priset känns attraktivt, vad är haken?
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Att det är en 530...

Någon som fortfarande undrar varför jag tycker det är oseriöst att dölja regnummer? Gissa varför han gör det.

--------------------------------
//Lövet
Lite offtopic, men jag köpte en E39 540 Touring för 5000:- häromdagen, det tyckte jag var ett attraktivt pris :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.