AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Oldtimer
3.212

Bensinläckage vid tankgivaren

RV
141
RVR_II
E12 518 mintgrün -1975-
E36 328Ci bostongrün -1997-
F11 530dT Carbon Schwarz -2013-
Hej.

Tankade bilen full idag och när jag kom hem kände jag att det luktade bensin från bilen.

Det visade sig att bensinen läckte ut kring plattan som sitter ovanför tankgivaren där de båda bränsleledningarna sitter. Jag drog åt plattan lite extra och då slutade det att läcka.

Är det inte konstigt att det bara började läcka kring plattan? Jag har aldrig skruvat på plattan tidigare och bilen har inte läckt där när tanken varit full förut.

Kan det vara så att o-ringen som ska täta tankgivaren börjar gå sönder?

Någon som känner igen problemet?

Bilen är en E12 518 från 1975.

Mvh / RVR_II
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Ja jag känner igen problemet. Hade samma på min gamla E23. Det beror antagligen på att du har ett litet rosthål där tankröret går in i tanken, det tycks vara en BMW sjuka på äldre bilar som inte är lättåtgärdad. Vem vill svetsa i tanken?

Jag löste problemet genom att aldrig tanka helt fullt utan endast till 80% ungefär.

Mats
BMW CS #5847
Sp
70
Spillolja
3,0 CSI -73
Kan också vara att packningen har torkat pga ålder och därmed krympt. Inte helt ovanligt på tex E9'or. Behövs inte mkt spalt för att bensinlukt skall tränga igenom.
RV
141
RVR_II
E12 518 mintgrün -1975-
E36 328Ci bostongrün -1997-
F11 530dT Carbon Schwarz -2013-
Tack för svaren.

Packningen kan nog vara i ganska dåligt skick eftersom bilen hade stått i 14 år när jag fick den. Sen har jag haft den i tre år och det är först i år som jag lagat upp den och fått den besiktigad.

Men kanske har packningen varit väldigt torr och sen när den fick bensin på sig igen efter så många år klarade den inte av omställningen och gav upp efter ett par tankar.

Får kolla packningen till att börja med, men det vore nog bra att montera loss tanken för utvändig rengöring och när den är ren lägga på ett lager hetvax eller nått annat rostskydd.

Mvh / RVR_II
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.