AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.023

Motorn gungar vid tomgång och vissa varvtal

gu
20
gussebu
320i -90
Hej

Jag fick problem med bilen på motorvägen igår, plötsligt började det låta konstigt och när jag stannade på macken för att kontrollera felet märkte jag att hela bilen gungade. Det är alltså motorn som är problemet, ej däck eller liknande. 2-3 gånger per sekund (vid tomgång) dippar motorn ner till vänster och bilen gungar till. Jag har försökt kolla om motorn sitter fast ordentligt och det verkar den göra. Vad kan jag leta efter istället? När jag kör bilen går den "jämnare" vid vissa varvtal, men inte helt bra.

E30 va ?

Rotor , fördelarlock , tändkablar ...
Biltemas funkar utmärkt ..
gu
20
gussebu
320i -90
E30 stämmer.

Du menar alltså att en cylinder inte tänder vilket ger en ojämn motorgång?

När byttes tändstift ?

Min e30 jag hade för ett tag sedan började mistända när den var varm
gick bra när den var kall - bytte rotor o fördelare gick sen perfekt igen .

Kan vara det - är inte 100
li
309
linlugg
BMW 320IK-88
Rengör alla kontakter vad gäller motorelen! hade väldigt dålig tomgång förut som fick hela bilen att svaja så där, använde oxidborttagning och kontaktspray från Biltema på ytorna. Kan skicka bild med alla elkontakter du bör rengöra vid förfrågan... kolla om bälgen är hel, om tomgångsmotorn verkar fungera och se naturligtvis till att t-stift mm. är fräscht och relativt få mil....

fjs@emco.se

Sommarbilen

Länk
gu
20
gussebu
320i -90
linlugg: En bild på elkontakterna vore toppen då jag inte är så bra på sådant.

Har kollat tändstiften och hittat att alla utom ett var bra, det sista var lite oljigt/smutsigt. Jag gjorde rent det för att se om det blev någon skillnad men inget som jag kunde märka.
li
309
linlugg
BMW 320IK-88
Din e-mail adress ?

Sommarbilen

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.