|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Det verkar ju vara ändå bra mycket mera än mina 6500mil som ni haft problem... Trots bytet av styrled så är min fortfarande väldig känslig för spår och vind...alla jag pratat med skyller på RFT däcken men jag tror inte det är hela sanningen.... |
|
| 14000 mil, anmärkning på besiktning. Böt bägge på min 07. | |
| gokar:..tror du får lita på vi som provat rft skit vs vanliga...köpte min bil i mars å la på sommarhjul i april...körde på rft i 2v sen brann det beställde nya vanliga falken fk 452 18" i mitt fall fick en helt "ny" bil går som en dröm, va inte kul med rft spårar å levde om som s**** /har oxå bytt styrleder på 8900...så d verkar inte va nått ovanligt på E60/61.../M | |
|
Det är nog en kombination av flera faktorer som gör att e60/61 är känslig. Själv har jag inte behövt byt någon styrled och bilen har gått 13000mil. Blev less på bilens uppförande vid 10000mil. Byte dämpare runtom och det blev en enorm skillnad. Gjorde även en hjulinställning. Har trixat något helt galet mycket med lufttrycket i däcken. Bilen blir mycket känslig för spår och vind när lufttrycket är för högt i däcken. Bilen ligger som en padda på vägen vid 2,7bar i kalla däck. Mäter man trycket efter cirka 20min körning så är trycket upp på 3bar. Jag tror att lufttrycket är en stor faktor som påverkar bilen känslighet. Trots allt så är det däcken som står för markkontakten. Många åker till macken och pumpar sina däck vilket resulterar i felaktigt lufttryck. Dels är däcken inte kalla och lufttrycksmätarna på macken visar typ aldrig rätt. Jag har provat att köra med 2,7bar på vänster framdäck och 2,8 på höger. Resultatet är häpnadsväckande och något som jag aldrig i h-vete skulle tro på om någon sa det till mig. Bilen började på att svagt dra å vänster inte mycket men trotsallt. Man kanske är för finkänslig vad vet jag. Någon styrled har jag inte behövt byta :-) |
|
|
Min 530i -05 fick underkänt på första besiktningen (under 5000 mil), höger styrled fram var glapp på den också. |
|
|
Ja, nog vet jag att RFT är skit...hahaha Kul att få reda på att det inte bara är jag som bytt styrled tidigt...kan tänka mig att RFT däcken påskyndar slitaget lite också... Har laborerat lite med trycket också, men har svårt att hitta något som funkar, RFT däcken blir ju också nästan outhärdliga med högt tryck. Kör ändå med 2.7 nu ungefär. Men konstigt nog blir man lite van bilens uppförande, längtar efter att mönstret tar slut i mina sommardäck men det dröjer någon säsong till...sen blir det aldrig RFT någon mer. Köper inte de som påstår att RFT är säkrare, de tänker ju inte på alla olyckor som kanske sker pga av att vägen är spårig och där är jag övertygad om att det inte är någon fördel med RFT! |
|
| Tyvärr är även nya F10 med RFT spårkänslig om än något mindre än E61. Man får väl hoppas att styrlederna håller bättre...... | |
|
Har inte RFT utan vanliga Michelin 225x50x17 och det spårar inte ett dugg. Förste ägaren vägrade att bilen levererades med RFT och det var visst inga problem med det bytet. 530-07. Levererades av BMW 29/7 -07. Byta upp sig? Till vad då? |
|
| Jag ville beställa F10´n utan RFT men fick då beskedet att BMW Mobile Care inte skulle gälla! | |
|
Då kanske förste ägaren struntade i Mobil Care. Går ju att fixa sånt ändå eller via sin bilförsäkring. Enl. förste ägaren så ställde han ultimatum att andra däck än RFT eller ingen affär. Och som alla vet så går det att fixa om man är lite påstridig. Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
När jag beställde 520dT:n våren '06 var det inga problem att kostnadsfritt välja bort RFT. Detta innebar dessutom att reservhjul tillkom. Ingen nämnde något om att Mobile Care inte skulle gälla. T0TTE |
|
|
Ja märkligt att en del här har fått kalla handen för att de velat byta ut RFT till något som är körbart. Förresten funkar "riktiga" däck på RFT fälgar? Byta upp sig? Till vad då? |
|
| Funkar bra med vanliga däck på RFT fälg. | |
|
Gott. Tror jag kan komma över ett set 18" till hyfsat pris! För 18" ser nog lite bättre ut på E60. Har 17" idag + 17" på vinterdäcken. Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
Inte ska man tro att man slipper problem bara för att man köpt BMW. Min E65-07 har rullat 8000 mil och det är dags att förnya en hel del i framvagnen plus bromsskivor som tar ojämt. De snygga 9 tums fälgarna ärr inte riktigt runda längre. Det var samma visa med min förra E38-01. Bilarna är troligen för tunga och det torde gälla 530 också. Och beträffande RFT däck eller inte, handen på hjärtat, när behövde du senast byta hjul pga punktering. För mig inträffade senaste punkteringen ca 1980, så jag tror det går fint att byta till vanliga däck ock köra utan reservhjul, hellre än att dra runt med RFT däck. |
|
|
Var och köpte min 530i -05 med SMG-låda och stora M-paketet för någon dag sedan och gjorde i samband med detta ett M-test där jag fick följande utslag kring framvagnen. "701: Spindelleder: Yttre kulled glapp på nedre/bakre länkharm hf" Har kikat på olika hemsidor för främst försöka hitta rätt produkt, men även för att jämföra priser, men är osäker på vad som ska ersättas. Dela gärna med Er av Era erfarenheter gällande beställning mot nedan nämnda företag? Ska jag byta: 1) "Styrstag vä/hö komplett, med kulled" MEKONOMEN: 1333,00kr (Art. Nr: 08-61242) SCHMIEDMANN: 623,16kr (Art. Nr: 32106777479) Länk SKRUVAT.SE: 911,00kr (Art. Nr: 29253) Länk 2) "Styrled vä/hö yttre" MEKONOMEN: 722,00kr (Art. Nr: 08-60409) SCHMIEDMANN: 329,04kr (Art. Nr: 32106776946) Länk SKRUVAT.SE: 329,00kr (Art. Nr: 27036) Länk 3) "Länkarm bakre hö nedre" MEKONOMEN: 2341,00kr (Art. Nr: 08-72297) SCHMIEDMANN: 1468,75,04kr (Art. Nr: 31126768298) (Efter visuella jämförelser med Mekonomen som utgångspunkt, verkar det att det är produkten" "Bärarm H.-sida i aluminium inkl. bussning" Länk SKRUVAT.SE: Saknar motsvarande produkt verkar det som. Har tänkt åtgärda detta ASAP så vore tacksam för snabba svar. |
|
|
Har tänkt igenom ovanstående och minns att han på motormännen ansåg att man skulle byta ut hela delen, detta borde ju således bli punkt 3 eller? Hittade en bild på alltihopa men tycker den är lite knepig att förstå hur man ska se på den.... Det borde ju vara punkt 11 eller 16, tycker de är väldigt lika... Länk |
|
| Vore väldigt tacksam om någon kunde komma med lite feedback.. :( | |
|
När man tittar på bilden här: Länk så ser det ut som om lagringsytan är cylindrisk och inte konisk. Är det så? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.