AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.931

E60 styrled kass

Sida 1 av 2
go
198
gokar
430dA -16
Hej!

Hur länge är det tänkt att en styrled ska hålla på en 3 år gammal bil?

Fick ombesikting på min E60 -06 som har gått 6500 mil...är det verkligen normalt?
Hoppas att det här förklarar lite av mina sidvindskänslighetsproblem...

Yttre styrled, höger sida, är det någon som har en bild på var den sitter så man vet vilken del man ska köpa..

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

om bilen är yngre än 3 år och köpt i Svergie så har du 3 års garanti enligt konsumentköplagen. En styrled skall hållla mer än 6500 mil, minst det dubbla. Om man nu inte kör på ngt...

//H
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Trottoarkörning, potthål osv kan vara dåliga för diverse leder. Skulle tro att en slitdel som styrled går på garanti. Nu kostar de inte speciellt mycket så kanske de goodwillar den.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Länk
Där har du delen.
Bättre bild finns på mekonomen, art nr 08-60409
go
198
gokar
430dA -16
Bilen är 3.5 år gammal, har inte haft tid att ringa BMW än....men har inga förhoppningar om att de ska göra något på goodwill....tycker det mest är badwill när man besöker BMW nu för tiden..

Har inte kört på något, men kör på runflat däck...de förlänger nog inte direkt livslängden på alla leder....men han på besiktningen tyckte det var märkligt att den var helt slut..
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Ingen orsak!
Visa användare
16
bullet
523 E60-06 m-sport
Jag byte min föra veka kostar 1400:- min är 06 7000
go
198
gokar
430dA -16
Bullet:
Du ifrågasatte aldrig att den skulle hålla längre än 7000mil?

1400:- låter billigt, för bara leden kostar 993kr och det måste ju göras hjulinställning också...

2500kr har jag fått från en BMW verkstad vilket jag tycker är ok, inkl hjulinställning....

BMW Solna utmärkte ju sig genom att inte ens orka räkna något, slängde bara ur sig en summa som är mycket högre...
Visa användare
16
bullet
523 E60-06 m-sport
Du behöver inte göra det på bmw det är väldigt enkel jobb som sagt jag betalade 1400:- för allt och garantit gäler inte på slitarg delar anse dom
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Byter man yttre styrleden och räknar gängade varven brukar man inte heller behöva göra hjulinställning. Har gjort operationen tre, fyra ggr och påföljande hjulinställning som varit helt i onödan.
En hjulinställning kontrollerar väl alla fyra hjulen? Det är väl aldrig fel att få hjulvinklar på alla hjulen kontrollerade och justerade om de har ändrat sig?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jo, självklart, men det är inte absolut nödvändigt efter man bytt styrleden...
Har du redan bra vinklar är det ju onödigt att göra det igen bara för att man bytt leden, dvs om man byter den och använder hjärnan.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det där med att räkna gängor förutsätter att den nya leden har samma avstånd mellan kula och gängavslut, vilket nog kan variera lite då det kan finnas fler tillverkare.
Dessutom kan gängavslutet vara roterat ett halvt varv på den nya leden = ca 1mm = 3-4 mm på fälgen. Ett lotteri som kan kosta ett par framdäck, men kan spara 7-800:-
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Man räknar antalet varv man gängar ut och gängar på samma antal varv, så då slipper man den problematiken. Jag har iofs använt originaldelar de gånger jag gjort och som sagt mätt vinklarna efter och de har aldrig behövt justeras.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Skit samma förresten, det var bara ett tips för trådskaparen som tycker det är dyrt med byte.
Ständigt sådan neggoattityd här. :|
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Attityd eller ej, men det kan vara bra om man vet om riskerna kontra chanserna. Har inte sagt att det är omöjligt. Spelar ingen roll om man räknar exakt samma antal varv om den nya och gamla leden är olika långa till den gängade halsens ände i.a.f. och även orginaldelar kan komma från olika lev.

Eftersom det finns de som lyckats bra med denna metod kan jag bjuda på att jag har misslyckats med en annan :)
Att spreja en vit fläck på båda däckens slityta och ställa hjulen med fläckarna bakåt och göra små märken i färgen och mäta vidden med en sticka. Sedan rulla fram ett halvt varv så att fläckarna pekar framåt och jämföra viddmåttet. Det blev ett snedslitet framdäck. Kanske vinstutdelningen på gängvarvsräkning är bättre, vad vet jag. Men jag föredrar fyrhjulsmätning.
go
198
gokar
430dA -16
Jag har problem med att min bil är så vind o spårkänslig så jag kommer nog att göra hjulinställning trots att det inte var länge sedan....amatörerna som gjorde 4-hjulsinställningen borde ha kollat lederna kanske, men de kunde väl inte tro att en så ny o fin bmw skulle ha såna problem..

Har en förhoppning att problemen beror på den dåliga leden....det borde väl kunna bli lite ålande om en styrled är kass?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
En sliten led kan ge ålande fenomen särskilt vid kraftig bromsning. Det har jag varit med om med en framhjulsdriven bil, ej med glapp styrled, men med för mycket toe-out.
FWD=normalt något toe-out.
RWD=normalt något toe-in.
Vid glapp styrled kan toe närma sig 0 eller t.o.m gå över i toe-out.
T0
38
T0TTE
E61 520dT -06
Blev underkänd på bilens första besiktning i dag :(

520dT med knappt 9.000 mil på mätaren.

Glapp styrled höger fram.

Pris: "3.500:- - 4.000:-" inkl. hjulinställning hos Theanders i Lund.

Tid bokad 11 juni så det återstår ju en möjlighet att avboka om lika bra men betydligt billigare alternativ i Malmö/Lund finnes.

T0TTE
ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Fick också styrled utbytt på min förra E61, efter ca. 2,5 år 10000mil. Såg felet när vinterdäcken skulle på, hela högerhjulet glappade rejält! Men borde eg, reagerat tidigare, då bilen var mkt spårkänslig.
Ig
27
Iggy16
520d M sport -17 G30
Har nog samma problem på min, ska kolla i veckan. Årsmodell 07, 10000 på mätaren. Man köper ju BMW för att undvika såna saker..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.