|
|
|
|---|---|
|
Jag går i köptankar på en bmw e36 cabriolet i vinter, då jag tror att man kan komma undan ett par tusenlappar billigare just den här årstiden. Jag har hittat en 318i cabriolet från 1998 som är intressant med m-paket/optik. Hur kollar man att detta är från fabrik och inte någon styling som någon av de tidigare ägarna har satt på? Går det? Jag undrar också om det är någon som har erfarenhet av 318 cabriolet? Jag är rädd för att den är superslö med en 8 ventilers 4a och ska kanske satsa på en 320 med en 6a istället? Dock måste jag ju tänka på soppapengarna eftersom jag fortfarande studerar! Till sist, är det dumt/farligt att köpa en cabriolet i höst/vinter och ställa den i vinterförvaring direkt? Jag menar, kommer ju inte hinna köra alls mycket innan det är dags för att ställa in den! Alla svar och all hjälp är uppskattad! Jag kommer inte förlåta mig själv om jag i vår och sommar får köra med tak över huvudet! /MrSkane | |
|
Jag har själv en 318i, dock inte en cab. Motorn är det inte något överasskande drag i men för att vara en 1.8 liters med ca 115hk så tycker jag att den svarar bra på gasen. Den går billigt och tar en från A till B, men är det rödlyse-race du är ute efter så rekommenderar jag inte denna bil. 320n går ju snäppet bättre, men dock inte lika billigt. 2 deciliter gör tydligen ganska mycket på en motor! Ang. M-paketet så brukar man oftast se om det är frabriksmonterat eller ej. Många skriver M-paket när dom endast har dragit dit en M-spoiler, ett par M-speglar och ett gäng emblem. Är det fabriksmonterat brukar verkligen RUBBET vara M, såsom ratt, viss inredning, lister etc. Och att köpa en cab nu och sen låta den vinterförvaras ser jag inte nått problem i, då får du ju även tid att polera upp den till kommande säsong :) Lycka till! |
|
|
Ett litet tips för att kolla om det är original M-optik kan kanske vara att se efter om alla kåpor finns precis under och innanför den främre stötfångaren. Länk (del 21 och 27 och 20) Dessa fattas säker på rätt många eftermonterade paket. Detta är såklart ingen garanti, men fattas dom så är det iaf ett dåligt eftermontage vilket kan vara en fingervisning. 318 är säkert rätt slö ja, men om du vill ha låg bensinförbrukning så why not? Dock skiljer det ju bara en dl/mil mot en 320/323/328 vilket blir 1200kr på 1000 mil. Ingen alarmerande skillnad mao. Sen är väl iofs försäkringen ett stycke billigare. Skulle nästan tro att den biten gör större skillnad faktiskt. Det finns två olika 318. 318 och 318is. Is har 140 hk och är väl ett hel ok motoralternativ (318 har bara 115hk). Du kan ju kolla vilken det är. Är inte helt säker på om is fins på cabben. Att det skulle vara någon fara att ställa in den i vinterförvaring direkt tror jag inte alls. Den är ju säker körd av förra ägaren fram tills nu? Ett tips när det gäller vinterförvaring är att rulla lite på bilen någon gång i månaden så man inte riskerar att få ovala däck. Ett tips: Kolla igenom cab-taket ordentligt och provkör det MYCKET, så det verkar bekymmersfritt. Lycka till med köpet. |
|
|
Enklast att veta om en bil har fabriksmonterat M-Sportpaket är att dra ut en utrustningslista från BMW (kostnadsfritt normalt). På täckta bilar brukar det alltid saknas svart innertak. Stephan |
|
|
Eftersom jag i vinter själv skall byta ut min vanliga front mot en M-front, inköpt på eBay, så vet jag att de delar som Frapp hänvisar till passar till båda typer av front. Gör en korssökning på delarna, så ser du. Så det är nog säkrast att gå på det Stephan735i säger; begär en utskrift på bilen från BMW. /Magnus Oldberg Bostongurkan: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.