AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.458

Castrol motorolja hos mapodo.de

la
70
lampan
328iM -95
Kollade Castrol motoroljorna hos mapodo.de i viskositeten 10w-60.
Dom har Castrol TWS Motorsport 10w-60 och Castrol Edge 10w-60 Formula RS.

TWS Motorsport är väl samma som säljs här i Sverige (de heter lika iaf).
Men den som heter Edge 10w-60 Formula RS i Tyskland, vad heter motsvarande i Sverige? Är det den som bara heter Formula RS i Sverige? (har en grå förpackning).

Någon som har erfarenhet vilken som fungerar "bäst" av 10w-60 TWS Motorsport och Edge 10w-60 Formula RS till en motor som man vill få lite "tystare" (rassel m.m)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
TWS är en specialolja som tätar och smörjer extremt bra, prova den.

Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En motor som rasslar bör man byta kamkedjesträckare på!
I värsta fall t om kamkedjan...

I bästa fall ger en tjockare olja lite lägre ljud, men det lagar ingen sliten motor!

Mvh
Johan B
la
70
lampan
328iM -95
Ja, det är ju något man får kolla på i det fallet, om det låter illa/rasslar från kamkedjan.
I mitt fall är det inget problem med kamkedjan, brukar ju låta ganska ordentligt då...
Men m50/m52 motorerna brukar väl kunna låta lite när man hör dem på tomgång? (många som jag hört iaf), en del säger att vanosen kan ge ifrån sig ett litet rasslande ljud.
Det jag undrade mest är om TSW 10w-60 eller Edge Formula RS 10w-60 har bra "tystande" egenskaper för motorn, isåfall vilken av dessa två som "tystar" bäst, förutom att det är en bra olja också.

Tsw:n används väl till M-motorerna så dom ska gå lite tystare än vad de gör med 0w-30 oljan, vad jag har förstått.

Har ni några fler erfarenheter!

MVH/Andreas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.