AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.989

Teknikens Värld om E39 Touring

Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Så här tyckte Teknikens Värld om 528iA Touring:

"Testades mot Audi A6 2,8 Avant och Volvo V70 2,5T. Motorn har rätt muller och kraft i botten. Sofistikerad automatlåda. Trångt baksäte och litet men lättåtkomligt lastutrymme. Touring är katastrof med full last i konbanan, går upp på två hjul och är svårkontrollerad."

Ni som kör E39 Touring, håller ni med Teknikens Värld?
Är det verkligen "katastrof" vid full last som TV säger?!

roadZter
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
"ASKOPPEN" 540 t var ingen katastrof i 200+ fast då gick det rakt fram.Vettigaste svaret får du nog om du mejlar Asken direkt, han har nog lite funderingar på att styva upp akterdelen (på bilen)T-modellen har en annan typ av upphängning bak än sedanen vilket gör den lite instabilare.

MVH
Hasso
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ps:Askoppen var full-lastad:))

MVH
Hasso
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Autobahn i Mars, 4 personer, 10 backar tysk öl, 4 resväskor samt en massa annat bjäfs, dvs full last. Vinterdäck 225 55 16 253km/h på mätaren matade jag mil efter mil, hur stabilt som helst.
DZ: Du kan hyra en 5 touring på Mabirent så kan du se hur dom går:)
Mvh
Asken
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Asken: Att köra i 253 km/h med lasten du nämner rakt fram på Autobahn låter okej, men det går ändå inte att jämföra med "konbanan", det är ju där bilen verkligen visar sin väghållning (das elk-test).

Efter att provkört 540iA för några dagar sedan börjar jag nämliegn att tveka på just touring-modellen eftersom jag blev positivt överraskad av det stora bagageutrymmet i sedanen. Kruxet på sedan-modellen är väl själva öppningen som är lite litet...

Vad för modifieringar kan man då enkelt göra på en touring för att väghållningen skall bli i sedan-klass?

roadZter
st
3.466
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag är benägen att hålla med TV, köp en sedan om du vill ha väghållning. Köra rakt fram kunde till och med den gamla ökända Skodan med svansmotor! Köp en 540 Limousin med inbyggd väghållning!

k

Mvh, Steaman

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Okej jag ska förtydliga mig. Det svänger ordentligt när man vejar. Då är den också stabil. Se till att köpa en bil med sportchassie+nivåreglering så är alla eventuella tankar lösta. Touring är praktisk framför allt!:) Ena dagen jordbruksredskap eller maskiner, nästa dag galapremiär. Tycker personligen TV överdriver en aning. Vet inte hur du kör men algtest kör jag sällan. Alger och jag är inte kompisar:)
Du kan ju slänga på M5 E39 fälgar om du skaffar mera krut mest för attt få ned det i backen.
Andrahandsvärdet är alltid bra mycket högre för touringar om inte annat.
Mvh
Asken
st
3.466
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Så du tänker sälja?

Mvh, Steaman

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
steaman: touche:)
Tror jag gjorde precis tvärt om. Vad jag skulle förklara var, ursäkta missen: När man väjer på autobahn så är det inte rakt fram. Man svänger ordentligt i hög hastighet(v r i d e r på ratten). Då är bilen fortfarande stabil. Dags för sömn.
Mvh
Asken
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Asken: Tack för ännu ett uttömmande svar. På tal om något helt annat så var det en fröjd att läsa kryssfem-reportaget. Du funderar inte på att frilansa på någon motortidning? Typ: "Asken's bimmer krönika". =)

steaman: Allt är till salu (det handlar bara att erbjuda RÄTT pris). ;)

roadZter
Problemet verkar grunda sig i att E39 touring har en på tok för hög maxlast. Detta gör att fjädringen bottnar vid undanmanöver med otrevligheter som följd. Jag har själv aldrig märkt problemen på min touring. kanske beror det på att jag aldrig lastat i så mycket som 530 kg i bilen. Fyra personer á 70 kg är 280 kg plus resterande 250 kg i bagaget låter saftigt för en "liten" BMW 5-serie. Med sjuttontumshjul borde problemet med däck som viker sig vid en undanmanöver elimineras. Är bilen från fabrik utrustad med dragkrok sitter det förstärkta skruvfjädrar bak vilket gör bilen stadigare. Nivåreglering kan också vara till hjälp. Mitt tips är att låna en touring och känna på den rejält. Det viktigaste är att Du känner dig trygg i den. Vilket jag tror Du kommer göra.
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Jag märker inga problem med min Touring.
Det är verkligen en bil med toppklass!
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
jag retar mig mer och mer på TV. Dom gnäller på e39an innerutrymmen, men om man kollar i tabellerna så skiljer den 1mm! i kupelängden mot en V70. På bredden är BMW-n större.
Vad gäller bagageutrymmet så är bilen inte precis byggd att lasta läskbackar (TV-s lastnorm).

Väghållningen för touringen är säkert sämre än sedanens, men det är nått som jag aldrig har märkt själv.

Den ända skillnaden som jag har upptäckt mellan sedan/touring är att det är lite högre vindbrus i touringen, samt att den är hårdare fjädrad bak, stummare.

//Marin
MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
TV är inte helt ute och cyklar, det finns vissa starka tendenser till kast vi snabb undanmanöver. Tvingades göra en på väg upp till fjällen, torr väg och två man med packning. Det kom ett omotiverat rejält returkast efter undanmanövern som jag aldrig erfarit i Volvon. Då har jag ändå sportchassi och nivåreglering. Problemet härför sig, rätta mig om jag har fel, till att touringen pga utrymmesskäl, har liggande fjädrar bak.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Touringen har snett liggande fjäderben bak pga utrymmesskäl ja. Jag har under de senaste veckorna kört min bil relativt nära gränserna nattetid pga en viss norsk stressfläkt under huven. Jag har inte upplevt tendenser till kast eller liknande det som slår mig dock att det är 2 ton skåp som hejdlöst med ett jätteflin hoppar huvudstupa in i vissa rondeller.
Mvh
Asken
Touringen har vinklade stötdämpare. Rätt konstruerat skall inte det vålla några som helst bekymmer. Dessutom är bakvagnen av sådan konstruktion att den bibehåller cambervinklarna vid ihopfjädring vilket borde leda till konsekventa vägegenskaper. Vid TV:s test av BMW 523i touring versus SAAB 9-5 kombi skämde BMW:n ut sig totalt i konbanan med skev bakfälg och bortslipat domkraftsfäste som följd. Jag håller fast vid att BMW valt en alltför hög maxlast på touringmodellerna. Dessutom verkar problemen kända hos BMW då alla E39-touring har 225:or som standard?
magmo
Någon som vet om Teknikens Världs bil var utrustad med nivåreglering?

Magmo Maniac is in the house!
Ja 528 och uppåt har ju det som std (iaf i Sverige utf) option på övriga
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.