AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
5.151

750, A8, RangeR = Vilken vinterbil ?

Sida 1 av 2
Bo
189
Bobmeister
M5 E39 1999 - Carbonschwarz
VW Lupo 3L 2000 - Silberblau
Jag kan inte bestämma mig och det är väl kanske lite som att svära i kyrkan när man ställer följande fråga i ett BMW-forum, men jag är en i gänget och känner mig hemma här så:

-Vilken av BMW 750 (e38), Audi A8 4.2 (D2/4D) 1994-1999, Range Rover 4,6 (P38) 1994-2002 ska jag(!) ha som vinterbil?

Varför jag kan/vågar/vill ställa frågan här är för att jag är en BMW-entusiast som inte är extremfanatisk (alltså inte bara kan tänka mig köra BMW). Dock så tycker jag oerhört mycket om bilar och bilar som har kvalitet. Jag kör en e39:a nu och är mer än nöjd med kvaliteten.
Varför jag väljer mellan dessa 3 är för att de är lyxiga, udda, roliga, någorlunda moderna, i mitt tycke snygga och bra kvalitetsbilar som passar min plånbok. Mercedes W140 600 kanske jag kan tänka mig, men de flesta begär rätt mycket mer för en W140 600 som är 4-7 år äldre än dessa 3 jag står och väljer mellan.

-Är kvaliteten i 750:n så bra som jag hoppas? Reglage sitter som smäck, kaross och andra detaljer inger den där sköna kvalitetskänslan som jag är van vid?
Har någon av er kört en Audi A8 4.2 (D2/4D)? Kan den matcha eller rent av slå 750 e38 i kvalitetskänsla?
Jag har för mig att 750:n har bättre komfort. Då jag kör en rätt stötig bil nu (M5 e39) så är just rullkomforten inte A och O utan vad som är viktigare för mig är den där kvalitetskänslan i reglage, styrning, dörrar ...ja överallt.
Berätta om vad ni vet och era erfarenheter om 750:n VS Audi A8 4.2!

Just nu känns det som om Audi A8:an är 1:a på grund av fyrhjulsdrift och aluminiumkaross = Den ultimata vinterbilen för saltslaskiga Skånevintervägar?
I smyg vill jag helst ha 750:n. Dels för att jag inbillar mig att den är överlägsen Audin i kvalitet(skänsla)? och för att det är en 12:a. 12 är mer än 8 och jag har redan en 8:a.

Range Rovern kommer lite i andra hand. Dels för att jag inte behöver en dragbil och jag har inga jaktmarker som jag måste korsa. A8:ans fyrhjulsdrift lär ju klara det jag behöver en bil till under vintern. Dock så har Range Rovern även den aluminiumkaross och fyrhjulsdrift vilket borde innebära att det är mer vinterbil än 750:n? Dessutom har den attityd. "Jag tar mig fram överallt-attityd"

Är 750:n känslig för rost?
Har 750:n bättre kvalitet/kvalitetskänsla än A8:an?
Är jag galen som ens funderar på 750:n som vinterkälke?

Tack på förhand för era synpunkter!

Min M5:a heter Carbonhesten

///Motorsport
BMWCS medlem nr. 07078
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
A8 är grym på snöiga motorvägar! Dock understyr de lika j*vligt som alla andra lite äldre Audisar men det kvittar kanske om du inte tänkt busköra.
Motorvägspendlade med min förra S8 (D2 -01) och den var helt unstoppable på alla underlag. Kvalitetskänslan är (minst) lika hög som i en E38, speciellt om du hittar en facelift (99b) med Recarostolar, navi osv.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
A8 skulle jag ha tagit, den finns väl även med V6?

Mvh
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
A8:an här med, fast gärna en -01 eller nyare. (Inte så stor prisskillnad)

OT: Bobmeister; "Carbonhesten"? Felstavat, eller...??
Jag har precis läst ett test mellan bmw740ia mot Audi A8. testet var från 1994 i Teknikens värld. Där står det bla. "Utförandet är verligen förnämligt i båda bilarna, men spetsen har BMW som förmedlar både känsla ock kvalitet i överflöd". Om köregenskaperna står bla."Knappast någon annan personbil är lika bergsfast säker i spåret som Audi A8. Oavsett hastighet ock vägbeskaffenhet går den bestämt och lugnt dit föraren vill ock påverkan av sidvind äri stort sett lika med noll. Understyrningen från mindre syskon är borta ock det finns betydligt mer känsla i ratten än Audi A6. Till skillnad från den modellen finns i a8 en hel del körglädje.På slingrig väg var bilen nästan lika underhållande som Bmw och Audi är förstås bilen att föredra på vintern. Drivhjulsgreppet är enastående. Några plumpar. På dålig väg stöter det i framvagnen och rörelserna fortplantas upp i ratten. Och i långa svackor på motorvägen förefaller stötdämpningen vara för vek, bilen rör sig i vertikalplanet på ett tämligen skämmande sätt. Bmw har lyckats överföra en del av körkänslan från lilla 3-serien,också stilldenna 1,9-tonsklump. 740ia är inte så urstabil som Audi, men sportigare, mer till glädje för föraren. Samtidigt är fjädringskomfordten i Mercedes-klass och styrningen utsökt." Nu gällde ju tråden för 750ia. Men testet hade nog varit i princip samma för 750ia. Ursäkta att skriften blev så lång.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
S-klassen finns förresten med 4-Matic också...dock ovanligt här i Sverige.
Jag hade valt en Range Rover P38, utan tvekan. Kompisen köpte sin andra P38 tidigare i år och jag blev så imponerad att jag köpte en egen, och den var kanon även om jag inte hade den så länge. P38:an är en extremt trevlig bil att äga, mulllig v8, mycket skinn och fantastisk mysfaktor. I princip överträffar den allt annat jag kört, körglädje på samma sätt som en BMW är det förstås inte men det är en annan form av trivsel och glädje. Jag kan inte nog betona hur mycket trevligare P38 är än A8 och E38, därmed inte sagt att alla uppfattar det på samma sätt.

Jättetörstig, överlag ganska låg kvalitet. Karossen är alu och rost är väl ett ganska litet problem även om det kan förekomma oxid osv. Bromsrören kan förstås rosta och de är dyra att byta, i alla fall bak där de går mellan bränsletank och kaross. Motorproblem (=ras) är inte extremt ovanliga, luftfjädringen kan krångla en del. Inredningen håller dock för många mil om man tar han dom den, till skillnad från Range Rover Classic som är av mer genomgående låg kvalitet.

Antagligen ett sämre val än E38 och A8 men jag hade valt P38:an sju dagar i veckan.
Håll dig borta från Rangen.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Jag hade testat en A8 om bara gäller vinterhalvåret.

______

Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Jag har ägt en RR 4.6 Vogue P38 och äger en E38/740 och de spelar i helt olika ligor. P38 är i de flesta avseenden en primitiv konstruktion med mycket tydlig inriktning på kostnadskontroll. Det som är enastående med P38 är dess terrängegenskaper i svår och ojämn terräng med dess förmåga till extrema fjädringsrörelser. E38 är betydligt mer raffinerad i alla andra avseenden, rent rationellt i alla fall.

Däremot är P38 mycket maffig att köra, även på vanlig väg, iaf så länge man inte försöker svänga för mycket. Den är förvånansvärt välbalanserad när det släpper på isig väg. Man sitter högt och ser bra och V8:an mullrar fint.

Nackdelar med Rover V8:an inkluderar ett designfel på i första hand 4.6-litersversionen med tunt gods mellan cylinderfodren och dålig precision i gjutningen vilket leder till sprickor under ogynnsamma förhållanden. Om sprickorna uppstår måste blocket oundvikligen bytas. Detta var anledningen till att jag gjorde mig av med min.

Men, om man skall gå efter känsla snarare än förnuft så kan jag verkligen förstå hur man kan vilja ha en maffig Range Rover. Att välja mellan den och E38/750 är lite som att välja mellan höger och vänster hjärnhalva.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Hehe, en E38 750 är det mest förnuftiga (kalkylerade) valet -vem kunde tro det? ;)
Rangarna har dessutom problem med sjunkande cylinderfoder. Kolla kylvattnet, kolla kylvattnet, kolla kylvattnet... de får absolut inte under några som helst omständigheter koka. Jag håller inte med om att de är primitiva konstruktioner, de har antispinn, luftfjädring, datorer som sköter precis allt, bra stöldskydd... men det är ju också allt detta som gör att de är benägna att strula. Men de är sjukt trevliga. Mumma. Bästa bilen jag haft, samtidigt den sämsta.
xj
114
xjml
328iA -99
750iAL -95
Har just nu en 750 och sålde en A8 -99 för några månader sen. I mina ögon är det inte ens samma liga på dom två. BMW:n är så jäkla mycke bättre på allt va gäller kvalitét. För att inte tala om vägljudet. Så, alla mina ägg går ner i 750-korgen.
Bo
189
Bobmeister
Sani:
Nej, "Carbonhesten" är stavat så med vilje. Internskämt Länk plus att M5:an är Carbonschwarzmetallic = Carbonhest :D

///Motorsport
BMWCS medlem nr. 07078
Om du är nöjd med E39:an så kommer du att upptäcka att E38:an är betydligt mer premiumbil, mer lyx. Åtminstone en fräsch vagn. Akta så det inte blir så att du säljer M5:an för att du trivs bättre med E38:an, så blev det åtminstone för mig. Känns mycket mer ombonad och fetare, lyxigare.

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
En E38 750 med ett riktigt 4WD system, modellen BMW glömde göra :).

En E38, gärna med rattvärme, dubbelglas och bensinvärmare, är en riktigt mysig vinterbil. Men 4WD är ju ändå bättre än RWD i vinterväglag... Svårt dilemma!

______

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
E38 750iA fungerar gott som vinterbil. Se till att det sitter bra dubbfria däck på bilen samt kolla historiken och gör gärna ett oberoende fulltest för att minska risken för ev repkostnader. Du lär känna igen dig ifrån E39 i solid byggkvalitet. Runt 20k mil kan det vara dags att se över fram och bakvagnsdelar, det är tunga vagnar. Likaså bromsar kan vara aktuella vid dessa mil men det gäller ju alla bilar. Är 750an bara servad som den ska är den klockren.
Mvh
Asken
Gemini__
Eller ännu hellre, fräscha dubbdäck.
Bo
189
Bobmeister
smilla:
Tack för ett långt och bra inlägg. Jag att det är extra roligt när någon skriver ett lite längre inlägg som tillför något!

Asken och smilla:
Ja, ni pekar på det som jag anade men inte visste: Att A8:an kanske skulle vara något stabliare i och med 4-hjulsdriften men att kvaliteten/kvalitetskänslan inte riktigt når upp till 7-serieklass.

Jag undrar dock om jag behöver vara rädd för att köra med en 7:a i vinterslasket? En som säljer sin 750 säljer den just för att han inte vill köra den i vinter. ...å andra sidan är jag lika "töntig" själv som inte kör med min M5:a i vinter...

Weeeman:

Ja, svårt svårt svårt val mellan A8 och 750, men roligt att ha sådana här i-landsproblem! :D

///Motorsport
BMWCS medlem nr. 07078
Bo
189
Bobmeister
Just nu står det mellan dessa 3 bilarna:
Någon som mot förmodan vet något om dessa?

A8 Stockholm
Länk

A8 Eskilstuna
Länk

750 Kalmar
Länk

///Motorsport
BMWCS medlem nr. 07078
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Ska inte kamremen bytas vid var 12 000:e mil på A8orna? Står inget om att bytet genomförts i någon av annonserna och båda ligger kring 24000 mil... kanske därför de är så billiga? Kan ju vara bra att kolla upp om du inte redan tänkt på det. Är nog enda tipset jag kan bidra med...=)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.