AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.678

Har jag läckage i mina ventiler? provtrycka toppen..

Di
248
Dirigo
e34 525i sedan -93
e61
Jag undrar om man på egen hand kan se ifall någon av mina 24ventiler läker, toppen är lös och om det är möjligt så vill jag helst göra det själv istället för att lämna in den så någon firma kan provtrycka den. Hade 6,5kg på 6an, 9 på 5an och resterande cylindrar låg på 12 vid kompprov och topppackningen är hel och fin. Så Antar att det är ventilerna eller kolvringar som läker? alt, att det ska vara en spricka någonstans i toppen...

m50b25 utan vanos -92
mvh
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har ej gjort det själv, men tror det var mekanikern Edd i Wheeler Dealers som gjorde ett enkelt test av ventilernas täthet genom att hälla bensin i förbränningsutrymmet och låta det stå en stund. Därefter kunde han iallafall se att en cylinders ventiler läckte kraftigt.
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det var detta test jag menade
Länk
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Bensinvarianten funkar utmärkt. Men man skall nog inte röka när man gör det.

Jag brukar hälla förbränningsrummet fullt och vänta i 1-2 minuter. Sedan lyser jag in i insugnings- resp. avgaskanalerna och det brukar, med nyslipade ventiler, inte ens fukta runt ventilerna.

Har man toppen borta tycker jag att man skall slipa in alla ventiler. Det är rätt enkelt och inte dyrt heller om man gör det själv.
Sedan byter man ventiltätningarna också. Inga pengar det heller (till min M30-motor 18 kr/ventil hos Motor Nord)

När man ändå har toppen lös kollar man också hur tätningsytan mot motorblocket ser ut samt om toppen är rak.

Per L
Di
248
Dirigo
e34 525i sedan -93
e61
Men kanon grabbar! Ska testa detta snarast. Jag antar att testat ska utföras då kammarna är bortplockade? Men kan det vara läkande ventiler som gör att jag fick ett värde av 6,5kg på ena cylindern? Återkommer med resultatet senare..
Di
248
Dirigo
e34 525i sedan -93
e61
Jag har nu gjort testet och det visade sig att 5an och 6ans cylinder läker kraftigt i ventilerna, avgasventilerna verkar det som är boven dessutom. Det var även dessa två cylindrar som gav dåliga värden på kompmätningen.

Nu undrar jag ju givetvis om det kan vara det här som är problemet till det låga kompet på 6an (6,5kg) så all kompresion läker ut genom avgasventilerna, se filmklippet som jag filmat med mobilen vilket är dålig kvalite på men det fungerar..

Länk My Video

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.