AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.852

318 (E46) som luktar bränt...Låter det bekant?

pe
184
peterjarvelid
BMW 318d -13
Hej på er!

Hade bilen inne på service för ca en månad sedan. Efter ca 2 veckor börjar bilen lukta bränt. Det luktar inne i kupen när man bromsar ner till stillastående (rödljus el. dyl). Jag tycker att det luktar som bränd olja. Därmot så droppar det ingen olja om bilen....

Nån som känner igen fenomenet eller kan komma på vad man kan kika efter? Ska lägga på vintermackorna snart, så i samband med det tänkte jag lyfta upp och kika under. Spontant vänker jag om den kan droppa någon pyttedroppe på ex. avgassytem, grenrör el dyl.

Tacksam för svar!

MVH/Peter
kolla ventilkåpspackningen och bröstpackningen. börde kunna vara något sådant.
pe
184
peterjarvelid
BMW 318d -13
Halloj!

Man tackar! Ska kika på det! Kanon med tipsen!

Mvh/Peter
St
287
Stålmannen
323Ci e46 -99
A4 2.0 TFSI -07
Eftersom det luktar efter inbromsning, gjorde dom något med bromsarna vid servicen, typ bytt olja eller bromsklotsar?
Kan vara värt att kolla.

Mvh
//Peter

Om de har bytt bromsskivor så glömde de nog att ta bort skyddsfilmen som sprayas på alla bromsskivor för att hindra dem från att rosta när de ligger på lager.
pe
184
peterjarvelid
BMW 318d -13
Hej!

Tusen tack för era tips! Faktiskt, bromsvätskan byttes! Jag kan försöka lokalisera det... Skivorna är dock inte bytta än.
Det har luktat mindre de senaste dagarna, så kanske har det varit enstaka droppar olja som har kommit på skivorna.

Må väl, trevlig helg!

MVH/Peter
an
3
angu1003
330Ci M-II -01
Hej!

Jag hade samma problem på min 330 Ci...
Det började lukta bränd olja i kupén vid hastigare inbromsningar.

Efter en kik under huven såg jag att olja hade runnit från bakre delen av motorn (passagerarsida) ner via kablaget till den ena lambdasonden (du har nog bara ett grenrör och en lambdasond där) och sedan ned till grenröret. Iom att grenröret är varmt som f-n så förångades oljan där med resultatet lukt av bränd olja.

In på BMW/Novation och ett konstaterande om packningen i ventilhuset... Byttes på ett par timmar - ingen mer lukt... typ 2000 SEK inklusive byte av del a gummibälg för insuget.

an
3
angu1003
330Ci M-II -01
Sorry... ventilkåpspackning ska det vara...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.