AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.897

Montering av dragkrok E39

FredricF
Har någon här monterat dragkrok på en e39:a och kan berätta hur mycket jobb det var?
Själv har jag gjort det på min e34:a (BMWs originalkrok) och det var 3-4 timmars jobb och jag undrar om det är likadant på e39an.

Bakgrunden är att jag planerar att byta ut min e34 540AT mot en e39 540/530 och behöver ha drag men många verkar sakna det så mitt urval blir betydligt större om jag kan eftermontera det.

/Fredric
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ganska enkelt. Jag har monterat Bosaldrag både på min ex 528 och min 540 touring.
Sist köpte jag Bosaldrag av denna trevliga dragmonterare som turnérar runt och monterar. Länk
Bosal har en verision där man inte behöver ha den lösa täckluckan längre den sitter på min 540T utan Mpaket. se min 540 blogg 2007-07-01
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
an
89
andreaspson
525iM Touring -02
OBS!! Kolla om bilen du köper är importerad från tyskland. Det är min, så man fick göra all kabeldragning från början. Då blir det genast lite pilligare =).
Jag tror i alla fall att det bara gäller importer.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har ingen som helst betydelse import eller ej, det skruvas ihop på samma fabrik.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
FredricF
Tack för tipsen/Informationen.

BMW vill ha knappt 8 lappar för krok med elsats. Skall den monteras gissade reservdelssnubben på kanske 16 lappar!!!
Bra timpenning tyckte jag och då trodde reservdelssäljaren att dom tog runt 1500 spänn timmen för verkstadsjobben.
Det är säkert sant men det är väldigt bra betalt för ett jobb som inte kräver speciellt mycket kvalifikationer. Om jag köpte jobb där på löpande räkning skulle jag kräva en detaljerad redovisning av nedlagd tid.

/Fredric
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
andreaspson: Du kanske menar att du hade drag på bilen men släpvagnskoppingen för elen var fel.
En sådan här, hade i sådana fall, gått bra Länk så hade du inte behövt koppla om el och montera ny släpvagnskoppling.
Men, som sagt, det var kanske inte det du menade.
FredricF
ajhp:
En sådan adapter följde med satsen till min E34a, inte omöjligt att den finns med för E39-satsen också.
Det är hur som helst bara ett plus som jag ser det, för då kan man enkelt byta kontakten när den blivit gammal.

/Fredric
an
89
andreaspson
525iM Touring -02
När jag köpte min bil så hade den inte drag alls. Eftersom jag kom utan inbyte så fick jag draget monterat istället för prutmån. När jag lämnade in bilen sa dom att det skulle ta hela dagen, eftersom ingen el var dragen överhuvudtaget. På en t ex volvo v70 utan drag finns ju elen framdragen till monterings balkanarna åtminstone. OBS! Har M-paket på min, om det kan vara en orsak. Kostnaden uppgick till 10000:- med arbete.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.