AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.673

Vindrutetorkare fungerar bara ibland, 328 e36

Mina vindrutetorkare startar bara ibland och startar dom så går dom i varierande hastighet och kan stanna närsom dock alltid i nere läget.

funkar dom å man stängher av bilen när de står mitt på rutan så går dom inte ner när man startar bilen igen (om inte torkarfunktionen känner för att funka )

det blåa reläet eller modulen under handskfack reagerar(klickar) när man vrider spaken men torkarna går inte alltid...

vad gör jag för att åtgärda detta?
jag har inte lokaliserat problem ännu men hitta denna beskrivningen och ska testa den... har sett fera som har bekymmer men det finns dåligt med svar därför postar jag detta....

jag har testat att byta wwm boxen den blåa under handskfacket och ska nu testa va denne engelsk skrivande skribenten föreslår.

Hi,
I have a similar problem with my '96 318 ti.
I replaced the wiper module which is behind the glovebox, but this made no difference.
However I know there is a 'park' position microswitch on the motor which is prone to failure.
I found this post on the Pellican parts forum, hope it helps! -

"I had a very similar problem with my 1997 318Ti. After approx 10 min the wipers would stop in any position on the windshield. If I did nothing and kept on driving, after something like 5-8 min they would restart on their own, and fail again... If I stopped, turned off the engine, and started the car again, they would reset right away and back to failing after few min.

Each time, the first sign was when I cleaned the windshield - the wipers would miss the 3 wipe cycle and wipe 4-7 times.

I replaced the wiper control module - no help. I suspected the motor. The third time I had the wipers apart and the motor out, I thought it looked OK, almost like new! I decided to bend a little the steel arm of a microswitch that is mounted under the motor cover, and probably tells wiper electronic module the motor is in a rest position, anyway, gives a full rotation "complete" signal.

I bent it just a little, but enough to make sure the contact inside the microswitch is made each time a plastic pointer on the motor presses the arm.

Since then the problems are gone! It has been 3 months and the wipers never malfunctioned."

detta tycktes inte vara något bekymmer på min motor, däremot så gämförde jag å mötte upp motståndet i min å en annan likadan motor å upptäckte att det inte alls var samma spänning i min strulande... kan det helt enkelt vara så att motorn är slut av åldersmässiga skäl? kassa lindningar i motorn?

ska fixa en ny motor idag å testa, återkommer.
fick tag på ny motor med rätt kontakt, 4stift i rad.

problemet är att motorn satt i ett annat länkage då flyttar jag helt enkelt över motorn till det länkage som satt i min tänkte jag...
problemet då blev att jag blev tvungen att vända motorn ett halv varv, bakåfram så nu när torkarna står i avstängt läge så står de rakt upp på rutan å när man startar dom så går de neråt hehe men funkar gör det iaf.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.