|
|
|
|---|---|
|
Gäller: Vanliga Halogen strålkastare med H7 i hel och halvljus Mina halvljus står väldigt lågt märkte jag. Förmodligen så vickade jag på dem när jag bytte glasen inför vintern. Vilka skruvar skall min pilla på när man skall justerar halvljuset på E46:an? Jag vet att helljuset följer med Jag vet att justering skall göras så man inte bländar Jag vet att xenon har automatiskt justering Jag har inte xenonkonverterat och kommer inte göra det heller Jag vill bara justera upp halvljuset lite. Nej, jag försöker inte vara dryg.. :) :) :) //Anders aka amullo | |
| Höjdjusteringen sitter ungefär i mitten/högst upp/längst bak på strålkastaren. Sidojusteringen sitter i ytterkant. Det är stora tandade rattar som man vrider på med bara fingrarna. Testa så ser du vad som händer. :-) | |
| Najs! Jag tackar oxå. Har samma problem med mitt halvljus. | |
| Justerar man ljuset efter dessa instruktioner så blir det rätt. hLänk | |
| Hej! Nån som vet hur man ställer inte halogen halvljus på e46. Fick backning på bilprovningen för att höger halvjus stod för högt. Vi provade att skruva på en gul ratt på baksidan och fick ner ljusbilden men när vi startade om tändingen så ställde halvjuset upp sig igen. Automatisk justering... | |
| Min 330 med Xenon fick dom ljustera på Bmw, kostade inget vill jag minnas. Fick nedslag på lågt halvljus i besiktningen. | |
| Det var hyggligt av dom, bmw solna vill ha 400 för att pilla lite på lampan + 200 för att skicka bekr till bilprovningen. löjligt att det ska kosta totalt 600 kr för att höja ljusbilden... justeringen borde ju vara så lätt att man kan göra det på bilprovningen direkt... | |
|
Adelson! TACKAR! Skall se till att kolla det ikväll. Alltid bra, snabba och konkreta svar på detta forum. Vad är regeln för höjden? Vill minnas att det skall droppa 1dm per 10m eller hur det nu va.. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
HITTADE!! De ändrade kraven innebär att toleranserna ökar men även att kraven varierar beroende på stålkastarhöjd och i vissa fall beroende av grundinställning som bestämts av tillverkaren. 1. Strålkastarhöjd max 1,0 meter. Inställningen ska vara mellan 5 och 25 cm per 10 meter (dvs. 0,5 – 2,5 %) 2. Strålkastarhöjd över 1,0 meter. Inställningen ska vara mellan 10 och 30 cm per 10 meter (dvs. 1,0 – 3,0 %) 3. Biltillverkaren har angett en grundinställning för halvljus mellan 1,5-2,0 % på en skylt eller liknande och strålkastarhöjden är från 0,8 till 1,0 meter. Inställningen ska då vara mellan 10 och 30 cm per 10 meter (dvs. 1,0 – 3,0 %). ( VVFS 2000:101, bilaga 1, avsnitt 7.1.3.1 ) I vårat fall har säkerligen BMW angivit grundinställning på en skylt i anslutning till strålkastarn i god Tysk Ordnüng :) - Jag tänkte justera in 0,5-1% och hoppas att besiktningen inte skriker om det. Sökord: justera justering halvljus strålkastare h7 halogen //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
håller helt och hållet med om att besiktningen ska kunna bjuda på denna tjänst. jag jobbar på verkstad och vet att med rätt utrustning tar detta en knapp minut på de vanliga strålkastarna, såvida själva justeringen inte är defekt. Ni med Xenon som inte riktigt förstår konceptet... det finns en inställning som man gör vid strålkastaren, precis som halogen strålkastare. denna ändras inte av bilen i sig. bilen justerar strålkastarinsatsen när den är lastad, kör över gupp osv men lampans inställning bibehålls. detta p.ga. av xenonlampans ljusstyrka. den bländar sjukt skarpt, så snälla justera inte själv om ni inte har koll. det är inget kul att möta. MVH |
|
|
theduke Jag har misstankar om att mitt halvljus(xenon) står aningen för lågt, tycker det ej lyser tillräckligt långt framför bilen. man brukar ju kunna gå efter hur högt det lyser upp på framförvarande bilar, t.ex upp till nummerplåten på vissa bilmodeller..men då kommer mitt knappt upp på stötfångaren :/ kan/törs man som "normalbegåvad" =) åtgärda denna felinställning själv?? Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.