|
|
|
|---|---|
|
Eftersom oljelampan på min pojkväns Bmw hade lyst ett par dagar så skulle jag överraska honom med att fylla på olja i bilen. Oturligt nog så tappade jag ner oljeocket i motorrummet, fick låna en ficklampa på macken jag hade köpt oljan, men kunde inte hitta det. Körde försiktigt hem och parkerade. När min kille kom hem så körde vi över lite kanter och gupp i hopp om att locket skulle ramla ut, men det enda resultatet vi fick var att motorlampan började lysa! Senare under kvällen hittade jag locket, hade tillräckligt smala armar för att trycka ner mellan allt och under motorn, och faktiskt hitta locket! Det var lycka! Det trista är att motorlampan fortfarande lyser, och vi vet inte om det är farligt att köra bilen. Jag har kört lite för att se om lampan slocknar då motorn bli varm, men vågar inte köra för mycket.. Lampan lyste innan jag tryckte ner armen så det känns inte som att det är för att jag kom emot något. Vi har även kopplat från plus-polen på batteriet några minuter för att nollställa bilen, men lampan lyser ändå. Någon som har någon tanke?? Tacksam för svar!! | |
|
Hrmpff... Ja...jag kan ändå inte låta bli att undra hur man som bilägare kan köra med lysande oljetryckslampa, eller som jag iofs misstänker i ditt fall oljeNIVÅlampan lysande...Jaja, ta det nu inte så hårt ;) Undra kan man iaf :) Motorlampan återställer du på lämplig verkstad eller via någon med utrustning för det.. "Bilen" känner av att det är ett onaturligt tillstånd mht avgasrening i slutändan och det triggar lampan s.a.s. Förmodligen räcker det med en återställning när man tar hänsyn till hur den uppkom :) Mvh Janne. |
|
|
Hej Janne! Tack för ditt svar. Det var just oljenivålampan som lyste från början, iofs till och från, men fortfarande ett tecken på att bilen behöver olja. Därför tänkte jag vara snäll och släcka lampan :) Den lampan slocknade, men varningslampan med namn MOTOR tändes istället. Vad jag förstår så är det bara en återställning av lampan som krävs, vilket jag tolkar som att det inte gör någon skada att köra bilen t.ex till en verkstad? Tack igen för ditt svar!! Ångesten börjar släppa lite nu :) |
|
|
I ditt fall så torde det inte vara någon fara ty "vi" vet ju ganska så säkert hur det kom sig att "motorlampan" började lysa, dvs körning utan oljelock! Mvh Janne. |
|
|
Hej. Det bör inte vara ngn fara att köra med bilen som redan konstaterats av Janne T:) Dock så behöver du inte åka in och släcka lampan med en gång om du inte känner ngn som kan göra detta för en billig penning. Motorlampan styrs av cykler och om problemet som "triggat" den inte uppkommer igen eller att ngt annat händer, så kommer den att slockna efter några start/stopp körningar med bilen. Dock så kommer det ligga kvar information i felminnet som kan vara bra att radera, men då måste detta göras med ett diagnosverktyg ej med korsade batterikablar. Detta minne kan raderas vid tex. nästa service. Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Tack Janne och Kermit! :) Hädanefter ska jag hålla mig till kvinnosysslor, som att baka och tvätta kläder, haha! Ha det fint! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.